همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم نقطهی تماس فیزیکی مخاطبان و مشتریان یک فروشگاه اینترنتی، ارسال کالا فروشگاه اینترنتی است. اگر ارسال کالا تجربهی خوشایندی برای خریدار به همراه داشته باشد باعث خرید مجدد مشتری و وفاداری او میشود. اما از سوی دیگر اگر ارسال کالا برای مشتری تجربهای خوشایند به همراه نداشته باشد باعث ریزش مشتری و از دست رفتن مشتری میشود. با توجه به هزینهی بالای جذب یک مشتری برای فروشگاه اینترنتی، موضوع ارسال کالا، روش ارسال کالا و انتخاب بهترین روش ارسال کالای باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و فروشگاههای اینترنتی تمام مواردی که در این موضوع میتواند اخلال ایجاد کند را شناسایی و برای رفع آن تدابیری بیاندیشند.
ما در ادامه این مقاله قصد داریم انواع روشهای ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی را برای شما شرح دهیم تا شما با توجه به نوع محصول، تعداد سفارشات و بودجهای که برای ارسال کالا میخواهید صرف کنید بهترین روش ارسال کالا و ارزانترین روش ارسال کالا را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.
اگر هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی نکردهاید مقاله "راه اندازی کسب و کار اینترنتی" را مطالعه کنید.
انواع روشهای ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی
در ابتدا لازم میدانیم تا شما را با انواع روشهای ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم تا در ادامه شما با توجه به محدودیتها و منابعی که در اختیار دارید بهترین و ارزانترین روش ارسال کالا را انتخاب کنید.
روش ارسال کالا فروشگاه اینترنتی با استفاده از خدمات شرکت پست
1.خدمات شرکت پست:
اولین و سادهترین روش ارسال کالا استفاده از خدمات شرکت پست است. برای ارسال کالا با استفاده از خدمات شرکت پست، فروشگاههای اینترنتی باید با دفاتر و نمایندگیهای شرکت پست مراجعه کنند و محصول خود را ارسال کنند.
ارسال کالا با استفاده از خدمات شرکت پست انواع مختلفی دارد که استفاده از هر کدام از این روشها هزینه و شرایط متفاوتی دارد.
در این قسمت روش ارسال کالا با استفاده از پست سفارشی را برای شما شرح میدهیم.
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست سفارشی و مراجعه به دفاتر پستی
برای ارسال کالا با استفاده از این روش، فروشگاه اینترنتی باید محصولات خود را در بستهبندیهای مورد تایید اداره پست به صورت حضوری به دفاتر پستی ببرد و از آنجا ارسال کند. این روش ارسال کالا مناسب برای فروشگاههایی است که تعداد ارسال محدودی دارند و پراکندگی جغرافیایی محصولات ارسالی آنها زیاد است. برای مثال فروشگاهی که به طور متوسط روزانه 5 محصول به تمام نقاط ایران ارسال میکند میتواند از این روش ارسال کالا استفاده کند. زیرا با استفاده از این روش ارسال کالا، تنها با یکبار مراجعه به دفاتر پستی میتواند تمامی محصولات خود را به تمام ایران ارسال کند.
استفاده از روش ارسال کالا با استفاده از پست سفارشی برای فروشگاه اینترنتی مزایا و معایب مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
مزایای روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست سفارشی:
- مراجعه روزانه تنها یکبار به دفاتر پستی
- امکان ارسال کالا به تمامی نقاط کشور
- هزینه ارسال معقول و منطقی نسبت به سایر روشهای ارسال
- عدم نیاز به انعقاد قرارداد با اداره پست
- ایمن بودن ارسال کالا از جهت سالم رسیدن محصول به دست خریدار
معایب روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست سفارشی:
- مدت زمان ارسال بالا در برخی از شهرها
- نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پستی و صرف زمان زیاد در دفاتر پستی
- برخورد سلیقهای دفاتر پستی مختلف در رابطه با نوع بستهبندی محصولات
- عدم ارائه خدمات انبارداری
- عدم ارائه خدمات بستهبندی
این روش ارسال کالا مناسب برای فروشگاههای اینترنتی است که به طور متوسط روزانه 5 محصول به سراسر کشور ارسال میکنند.
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست پیشتاز و مراجعه به دفاتر پستی
2.خدمات پیشتاز:
روشی دومی که فروشگاههای اینترنتی برای ارسال محصولات خود میتوانند از آن استفاده کنند استفاده از خدمات پست پیشتاز برای ارسال کالا است. روش ارسال کالا با استفاده از خدمات پست پیشتاز تا حدودی مشابه روش ارسال کالا با استفاده از خدمات پست سفارشی است. در این روش ارسال کالا فروشگاه اینترنتی باید محصولات خود را به دفاتر پستی ببرد و از آنجا ارسال کند.
استفاده از روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست پیشتاز برای فروشگاه اینترنتی مزایا و معایب مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
مزایای روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست پیشتاز:
- مراجعه روزانه تنها یکبار به دفاتر پستی
- امکان ارسال کالا به تمامی نقاط کشور
- عدم نیاز به انعقاد قرارداد با شرکت پست
- مدت زمان ارسال کمتر نسبت به ارسال کالا با پست سفارشی
- ایمن بودن ارسال کالا از جهت سالم رسیدن محصول به دست خریدار
معایب روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از پست پیشتاز:
- هزینه ارسال کالای بیشتر در مقایسه با ارسال کالا با استفاده از پست سفارشی
- نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پستی و صرف زمان زیاد در دفاتر پستی
- برخورد سلیقهای دفاتر پستی مختلف در رابطه با نوع بستهبندی محصولات
- عدم ارائه خدمات انبارداری
- عدم ارائه خدمات بستهبندی
این روش ارسال کالا مناسب برای فروشگاههای اینترنتی است که به طور متوسط روزانه 5 محصول به سراسر کشور ارسال میکنند و کوتاه بودن مدت زمان ارسال کالا برای آنها اهمیت بالایی دارد.
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات ارسال دفاتر پیشخوان دولت
فروشگاههای اینترنتی علاوه بر مراجعه به دفاتر پستی میتوانند برای استفاده از خدمات شرکت پست به دفاتر خدمات پیشخوان دولت (که خدمات ارسال کالا هم ارائه میکنند) مراجعه کنند و محصولات خود را از طریق این دفاتر ارسال کنند.
ارسال کالا با استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان دولت کاملا مشابه مراجعه به دفاتر پستی است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
شاید اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که اگر خدماتی که دفاتر خدمات پیشخوان دولت ارائه میکنند کاملا مشابه خدمات دفاتر پستی است چرا باید به جای مراجعه به دفاتر پستی به این مراکز مراجعه کنیم؟
در پاسخ باید بگوییم که اولا در برخی مناطق دسترسی به دفاتر پیشخوان دولت راحتتر از دسترسی به دفاتر پستی است؛ همچنین برخی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای جذب مخاطب و افزایش مشتری، خدمات پستی را با کمی تخفیف نسبت به دفاتر پستی ارائه میکنند. یعنی این دفاتر از سهم کارمزد خود به مشتریان تخفیف میدهند.
دفاتر خدمات پیشخوان دولت مانند دفاتر پستی هم خدمات پست سفارشی و هم خدمات پست پیشتاز را به مشتریان خود ارائه میکنند و فروشگاههای اینترنتی میتوانند هر کدام از روشهای ارسال کالا با پست سفارشی و ارسال کالا با پست پیشتاز را انتخاب کنند.
استفاده از روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان دولت برای فروشگاه اینترنتی مزایا و معایب مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
مزایای روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان خدمات دولت:
- مراجعه روزانه تنها یکبار به دفاتر پیشخوان
- عدم نیاز به انعقاد قرارداد با اداره پست
- امکان ارسال کالا به تمامی نقاط کشور
- امکان استفاده از خدمات پست سفارشی و پیشتاز به صورت همزمان
- امکان پرداخت هزینه کمتر نسبت به دفاتر پستی برای ارسال کالا
- ایمن بودن ارسال کالا از جهت سالم رسیدن محصول به دست خریدار
معایب روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات دفاتر خدمات پیشخوان دولت:
- تعداد محدود دفاتر خدمات پیشخوانی که خدمات پستی ارائه میکنند.
- نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و صرف زمان زیاد برای ارسال کالا
- برخورد سلیقهای دفاتر پیشخوان مختلف در رابطه با نوع بستهبندی محصولات و هزینه ارسال کالا
- عدم ارائه خدمات انبارداری
- عدم ارائه خدمات بستهبندی
- مدت زمان ارسال کالای بیشتر نسبت به دفاتر پستی، (به دلیل اضافه شدن مرحله جمع آوری و ارسال کالا به دفاتر پست مرکزی)
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان برای فروشگاههای اینترنتی مناسب است که به طور متوسط روزانه 5 محصول به سراسر کشور ارسال میکنند و دفاتر پیشخوان در نزدیکی خود دارند.
عقد قرارداد با شرکت پست برای ارسال کالا به تهران و شهرستان
فروشگاههای اینترنتی برای استفاده از خدمات شرکت پست علاوه بر موارد بالا میتوانند به صورت مستقیم با اداره پست قرارداد ارسال کالای فروشگاه اینترنتی منعقد کنند و خود به صورت مستقیم محصولات را از انبار خود برای اداره پست مرکزی ارسال کنند.
در این روش ارسال، فروشگاههای اینترنتی در زمان انعقاد قرارداد با شرکت پست محل انبار خود را به شرکت پست اعلام میکنند و از این پس به جای اینکه خود به دفاتر پستی مراجعه کنند شرکت پست به انبار آنها مراجعه میکند و محصولات را از آنها تحویل میگیرد.
استفاده از روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با عقد قرارداد با اداره پست برای فروشگاه اینترنتی مزایا و معایب مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
مزایای روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با عقد قرارداد مستقیم با شرکت پست:
- عدم نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پستی
- صرفه جویی در زمان ارسال کالا
- امکان استفاده از خدمات پرداخت در محل (COD) شرکت پست
- امکان ارسال کالا به تمامی نقاط کشور
- ایمن بودن ارسال کالا از جهت سالم رسیدن محصول به دست خریدار
معایب روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با عقد قرارداد مستقیم با شرکت پست:
- انعقاد قرارداد رسمی با شرکت پست
- پرداخت هزینه اشتراک ماهانه به شرکت پست، جهت جمعآوری محصولات از انبار فروشگاه اینترنتی
- مراجعه ماموران پست در یک زمان مشخص برای جمعآوری محصولات
- عدم ارائه خدمات انبارداری
- عدم ارائه خدمات بستهبندی
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با عقد قرارداد فروشگاه اینترنتی، مناسب برای فروشگاههایی است که به طور متوسط روزانه 10 محصول به سراسر کشور ارسال میکنند.
روش ارسال کالا فروشگاه اینترنتی با استفاده از پیک شخصی
یکی از روشهای ارسال کالا استفاده از پیک شخصی است. در این روش، فروشگاه اینترنتی با جذب و استخدام پیک موتوری، محصولات خود را برای مشتریان ارسال میکند. این روش ارسال کالا مناسب برای فروشگاههای اینترنتی است که هم پراکندگی جغرافیایی محصولات ارسالی آنها زیاد نیست و هم اینکه تعداد روزانه محصولات آنها به تعدادی است که بتواند هزینههای جذب استخدام نیروی ارسال را پوشش دهد.
استفاده از روش ارسال کالا با استفاده از پیک شخصی برای فروشگاه اینترنتی مزایا و معایب مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
مزایای روش ارسال کالا با استفاده از پیک شخصی:
- عدم نیاز به مراجعه به دفاتر پستی
- کاهش بسیار زیاد مدت زمان ارسال
- کاهش هزینه ارسال در صورت داشتن تعداد ارسال مناسب
- مدیریت بهتر ارسال محصولات
- امکان فروش محصول به صورت پرداخت در محل (COD)
- ایمن بودن ارسال کالا از جهت سالم رسیدن محصول به دست خریدار
معایب روش ارسال کالا با استفاده از پیک شخصی:
- نیاز به روزانه حداقل 10 محصول برای ارسال
- امکان استفاده تنها در شهری که فروشگاه در آنجا قرار دارد.
- اضافه شدن هزینههای مانند بیمه و مالیات به دلیل جذب نیروی ارسال
- عدم ارائه خدمات انبارداری
- عدم ارائه خدمات بستهبندی
- عدم امکان ارسال کالا به تمام نقاط
روش ارسال کالا با استفاده از پیک شخصی، مناسب برای فروشگاههایی است که روزانه حداقل10 محصول در شهری که در آنجا قرار دارند ارسال میکنند.
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات ارسال شرکت پایگان
اگر به مواردی که در بالا بیان شد دقت کرده باشید متوجه شدهاید که هیچ یک از روشهای ارسال کالا به تهران و شهرستانی که در بالا ذکر شد به تنهایی نمیتواند نیازهای یک فروشگاه اینترنتی را برآورده کند و تنها تلفیقی از تمامی این روشهای ارسال کالا میتواند نیازهای یک فروشگاه اینترنتی را به صورت کامل برآورده کند.
آیا چنین روش ارسال کالایی وجود دارد؟
در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از سیستمهای ارسال آشنا کنیم که تمامی مزایای روشهای ارسال کالا را به صورت یکجا دارد و شما به راحتی میتوانید با استفاده از خدمات این شرکت، تمامی مزایای روشهای ارسال کالای بیان شده را به صورت یکجا داشته باشید.
شرکت پستی پایگان یکی از شرکتهای پستی است که با ترکیب تمامی روشهای ارسال بیان شده در بالا میتواند بهترین خدمات ارسال کالا را به فروشگاههای اینترنتی ارائه کند.
روش ارسال کالا با پست شرکت واسط پستی پایگان
شرکت واسط پستی پایگان به دلیل اینکه طرف قرارداد با شرکت پست است، کلیهی خدمات ارسالی که شرکت پست ارائه میکند را بدون اینکه افزایش هزینهای برای فروشگاههای اینترنتی داشته باشد به فروشگاه اینترنتی ارائه میکند. فروشگاههای اینترنتی برای بهرهمندی از خدمات شرکت پست تنها کافی است که این خدمات را از شرکت پایگان درخواست کنند در اینصورت بدون اینکه هزینهی اضافهای بپردازند از خدمات ارسال پست میتوانند استفاده کنند.
لازم به یادآوری است که اگر فروشگاههای اینترنتی قصد ارسال پستی محصولات خود توسط شرکت پایگان را داشته باشند در مدت زمان ارسال آنها تفاوتی ایجاد نمیشود. علاوه بر این، در روش ارسال پستی کالا توسط پایگان، فروشگاههای اینترنتی نیازی ندارند برای تحویل محصولات و کالاهای خود به دفاتر پستی مراجعه کنند و در کمال ناباوری ماموان پست برای تحویل محصولات آنها به انبار یا فروشگاه آنها مراجعه میکنند.
روش ارسال کالا توسط پیک شرکت واسط پستی پایگان
همانطور که در ابتدای مقاله شرح دادیم یکی از روشهای ارسال کالا در شهری که فروشگاه اینترنتی در آن قرار دارد، ارسال با پیک شخصی است. ارسال با پیک شخصی مدت زمان ارسال کالا را بسیار کاهش میدهد اما باعث اضافه شدن هزینههای سرباری مانند حقوق، مالیات و بیمه برای فروشگاه اینترنتی میشود. به همین دلیل اگر فروشگاههای اینترنتی تعداد محصول ارسالی بالایی نداشته باشند استفاده از این روش برای آنها مقرون به صرفه نیست.
شرکت واسط پستی پایگان در کنار ارائه خدمات پستی، خدمات ارسال کالا با پیک هم به فروشگاههای اینترنتی ارائه میکند. در این روش ارسال کالا فروشگاه اینترنتی نیازی ندارد که برای ارسال محصولات وکالاهای خود نیروی ارسال جذب کند و میتواند از نیروها و پیک ویژه پایگان برای ارسال محصولات خود استفاده کند.
پیک ویژه پایگان به دلیل اینکه آموزشهای تخصصی در زمینه ارسال کالا فروشگاههای اینترنتی را براساس متد روز دنیا (فروشگاههای اینترنتی بزرگی مانند آمازون و علی بابا) دیده است درصد توزیع محصولات و رضایت خریداران را بسیار افزایش میدهد. پیک ویژه پایگان علاوه بر این مزایا به دلیل اینکه از پوشش خاص و وسیلهی نقلیهی خاصی استفاده میکنند میتواند جایگاه فروشگاه اینترنتی را در ذهن و قلب خریداران بسیار افزایش دهد.
روش ارسال کالا توسط نمایندگیهای توزیع پایگان
پیشتر در این مقاله شرح دادیم که یکی از مزایای شرکتهای ارسالی مانند تیپاکس این است که برای ارسال محصولات خود متکی و وابسته به شرکت پست نیستند و محصولات را در شهرهای مختلف توسط نمایندگیهای خود ارسال میکنند. اما این نمایندگیها به دلیل اینکه تنها در شهرهای بزرگ و اصلی قرار دارند امکان ارسال کالا به شهرها و شهرستانهای کوچک را ندارند. به همین دلیل هنگامی که یک فروشگاه اینترنتی محصول خود را برای مشتری که در یکی از شهرستانهای کوچک قرار دارد ارسال میکند این شرکتها محصول را به نزدیکترین شهر به گیرنده ارسال میکنند و در آنجا با گیرنده تماس میگیرند که برای تحویل محصول به نمایندگیهای این شرکتها (تیپاکس) مراجعه کند. به دلیل همین فرایند و عدم رضایت خریداران فروشگاههای اینترنتی از این شیوه ارسال، فروشگاههای اینترنتی معمولا محصولات خود را با استفاده از شرکتهایی مانند تیپاکس ارسال نمیکنند.
شرکت واسط پستی پایگان هم مانند شرکت تیپاکس در شهرهای بزرگ و مراکز استانها نمایندگیهای فعال دارد و برای افزایش در سرعت ارسال کالا، محصولاتی که مقصد آنها این شهرها هستند را با استفاده از نمایندگیهای خود توزیع میکند. اما به دلیل اینکه شرکت پایگان با شرکت پست هم همکاری دارد این امکان را دارد که محصولاتی را که مقصد آنها شهرهایی است که پایگان در آنها نمایندگی ندارد را با پست ارسال کند تا مجبور نباشد برای تحویل کالا با گیرندگان محصول تماس بگیرد و از آنها درخواست کند به صورت حضوری به نمایندگیها مراجعه کنند.
استفاده از روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات شرکت پایگان دارای مزایا و معایب مختلفی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
مزایای روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات شرکت پایگان:
- عدم نیاز به انعقاد قرارداد رسمی
- مدت زمان ارسال کمتر نسبت به پست
- امکان استفاده از خدمات پرداخت در محل (COD)
- ایمن بودن ارسال کالا از جهت سالم رسیدن محصول به دست خریدار
- دارا بودن نمایندگی ارسال در شهرهای بزرگ و مراکز استان
- امکان ارسال کالا به تمامی نقاط کشور
- سرعت بیشتر در ارسال کالا نسبت به پست و تیپاکس
- ارائه خدمات انبارداری
- ارائه خدمات بستهبندی
- کاهش هزینههای سربار مانند مالیات، بیمه و موارد مشابه دیگر
- عدم نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پست
- عدم نیاز به انعقاد قرارداد رسمی
معایب روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات شرکت پایگان:
- نیاز به بستهبندی خاص و پوشش مشخص
روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات ارسال شرکتهای ارسال خصوصی مانند تیپاکس
در کنار شرکت پست برخی شرکتهای ارسال مانند تیپاکس، الو پیک و موارد مشابه دیگری وجود دارند که بدون استفاده از شرکت پست، خدمات ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی به سراسر کشور را ارائه میکنند. در بین شرکتهایی که این خدمات را ارائه میکنند شرکت تیپاکس یکی از معروفترین آنها است.
شرکتهای ارسال خصوصی در تمامی استانها و شهرهای اصلی کشور دارای نمایندگی هستند و محصولات را پس از جمعآوری از فروشگاه اینترنتی به نمایندگیهای خود در شهرهای مقصد ارسال میکنند و در آنجا با استفاده از پیکهای شخصی خود به دست مشتریان میرسانند.
لازم به ذکر است که شرکتهای خصوصی ارسال در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک کشور نمایندگی ندارند و تنها در شهرهای بزرگ و اصلی نمایندگی دارند. به همین دلیل هنگامی که آدرس گیرنده یک محصول یکی از شهرهای کوچک ایران باشد، محصول به نزدیکترین شهر بزرگ در نزدیکی گیرنده ارسال میشود و در آنجا با گیرنده تماس گرفته میشود که برای دریافت محصول خود به دفاتر این شرکتها مراجعه کند. این موضوع بزرگترین ضعف و چالش شرکتهای ارسال خصوصی است و باعث شده که فروشگاههای اینترنتی محصولات خود را توسط این شرکتها ارسال نکنند.
با توجه به کلاهبرداریهایی که در برخی از فروشگاههای اینترنتی رخ داده است، در حال حاضر بیشتر خریداران فروشگاههای اینترنتی ترجیح میدهند هزینه خرید محصول را به صورت پرداخت در محل (COD) و در زمان دریافت سفارش پرداخت کنند. به همین دلیل اگر فروشگاههای اینترنتی محصولات خود را با استفاده از خدمات این شرکتها (شرکتهایی مانند تیپاکس) ارسال کنند؛ زمانیکه با مشتری تماس گرفته میشود که برای دریافت محصول خود به نمایندگی این شرکتها مراجعه کند، بدن شک مشتری نه تنها برای دریافت محصول به دفاتر این شرکتها مراجعه نمیکند بلکه از خرید از فروشگاه اینترنتی هم احساس پشیمانی خواهد کرد.
در نهایت چنین اتفاقی مشتری دیگر از فروشگاه اینترنتی خرید نخواهد کرد و تمام هزینههایی که فروشگاه اینترنتی برای جذب و نگهداشت مشتری انجام داده است از بین میرود.
علاوه بر موضوع عدم ارسال کالا به شهرها کوچک، سالم نرسیدن محصول هم چالش دیگر استفاده از خدمات شرکتهای ارسال خصوصی است. در شرکتهای خصوصی ارسال کالا برخلاف اداره پست به نوع بستهبندی توجه ویژهای نمیشود و فروشگاههای اینترنتی حتی میتوانند محصول خود را در نایلون (البته باید با استفاده از چسب نواری کامل بستهبندی شود) هم برای خریداران ارسال کنند. توجه نداشتن به نوع بستهبندی هزینههای ارسال کالا را برای فروشگاه اینترنتی کاهش میدهد اما از طرفی ریسک سالم نرسیدن محصول به دست خریدار هم به همراه دارد.
این موضوع و اهمیت رضایت خریداران در فروشگاههای اینترنتی سبب شده است که فروشگاهها ترجیح دهند هزینهی بیشتری را برای بستهبندی و ارسال کالا پرداخت کنند اما محصول سالم به دست خریدار برسد.
با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد در حال حاضر فروشگاههای اینترنتی برای ارسال محصولات خود از سایر روشهای ارسال کالا استفاده میکنند و از خدمات این شرکتها برای ارسال محصولات خود استفاده نمیکنند.
ما هم در این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با این روش ارسال کالا آن را به صورت کامل شرح دادیم و اصلا به شما پیشنهاد نمیکنیم که از این روش ارسال کالا برای ارسال محصولات خود استفاده کنید.
استفاده از روش ارسال کالا با استفاده از خدمات شرکتهای خصوصی ارسال دارای مزایا و معایب مختلفی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
مزایای روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات شرکتهایی مانند تیپاکس:
- عدم نیاز به انعقاد قرارداد رسمی
- مدت زمان ارسال کمتر نسبت به پست
- امکان استفاده از خدمات پرداخت در محل (COD)
- عدم نیاز به بستهبندی خاص
معایب روش ارسال کالا به تهران و شهرستان با استفاده از خدمات شرکتهایی مانند تیپاکس:
- نیاز به مراجعه حضوری به شرکت تیپاکس
- هزینه ارسال بیشتر نسبت به روشهای ارسال با پست
- وجود ریسک سالم نرسیدن محصول به دست خریدار
- عدم امکان استفاده از خدمان ارسال در شهرهای کوچک
- عدم ارائه خدمات انبارداری
- عدم ارائه خدمات بستهبندی
- کمتر بودن دفاتر شرکت تیپاکس نسبت به شرکت پست
ویژگی روشهای ارسال کالا
روشهای ارسال کالا، یکی از مهمترین عواملی است که در فرآیند خرید آنلاین تأثیرگذار است. برخی از ویژگیهای روشهای ارسال کالا عبارتند از:
1. سرعت ارسال: روشهای ارسال سریع، به شما امکان میدهند که کالا را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنید. این روشها معمولاً برای کالاهایی که نیاز به تحویل فوری دارند مورد استفاده قرار میگیرند.
2. قابلیت پیگیری: روشهای ارسال با قابلیت پیگیری، به شما امکان میدهند تا وضعیت مرسوله خود را به راحتی پیگیری کنید و با خیال راحتتر، منتظر تحویل کالا باشید.
3. قیمت: قیمت روشهای ارسال، یکی از مهمترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. برخی از روشهای ارسال هزینه بیشتری دارند و در برخی موارد، شرایطی مانند محدودیت وزن و حجم کالا ممکن است تأثیرگذار باشند.
4. امنیت: روشهای ارسالی که به شما امکان میدهند تا مرسوله خود را با امنیت بیشتری دریافت کنید، از جمله روشهایی هستند که برای خریداران مهم هستند. برای مثال، روشهای ارسالی که با ارسال با پست و یا شرکتهای حمل و نقل معتبر صورت میگیرند، امکان بروز مشکلاتی مانند از دست رفتن مرسوله یا خرابی آن را کاهش میدهند.
5. محل تحویل: روشهای ارسال با محل تحویل متنوع، به شما امکان میدهند که کالا را در محلی که بهترین تناسب با نیازهای شما دارد، دریافت کنید. به عنوان مثال، برخی از شرکتهای حمل و نقل امکان تحویل کالا به محل کار یا محل زندگی شما را نیز دارند.
بنابراین، در انتخاب روش ارسال کالا، بهتر است به توجه به نیازهای خود و شرایط فروشگاه، بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین، قبل از استفاده از هر روشی، بهتر است شرایط و قوانین آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز، با فروشنده یا پشتیبانی فروشگاه تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنید.
خدمات ارسال پایگان
برای درک بهتر موضوعاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد، در زیر جدولی برای شما آوردهایم که نقاط قوت و ضعف انواع روشهای ارسال کالا به تهران و شهرستان را به صورت کامل شرح داده است:
سوالات متداول
- آیا روشهای ارسال با امنیت بیشتر، هزینه بیشتری دارند؟
بله، روشهای ارسال با امنیت بیشتر، معمولاً هزینه بیشتری نیز دارند. اما این موضوع به شرایط و نوع کالا و روش ارسال بستگی دارد. به عنوان مثال، روشهای ارسال سریع و با امنیت بیشتری مانند پست ویژه، پیک موتوری و یا ارسال با شرکتهای حمل و نقل معتبر، هزینه بیشتری نسبت به روشهای استاندارد دارند.
- آیا روشهای ارسال با امنیت بیشتر، برای کالاهایی که نیاز به حمل و نقل سریع ندارند، هم مناسب هستند؟
بله، روشهای ارسال با امنیت بیشتر، برای کالاهایی که نیاز به حمل و نقل سریع ندارند، نیز مناسب هستند. اما در این حالت، ممکن است هزینه ارسال کمی بیشتر از روشهای استاندارد باشد، اما به هر حال شما میتوانید از این روشها برای اطمینان از امنیت بیشتر مرسوله خود استفاده کنید.
همچنین، روشهای ارسال با امنیت بیشتر، برای کالاهایی که حساسیت بالایی دارند مانند کالاهای الکترونیکی، ظروف شیشهای، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... بسیار مناسب هستند. در این موارد، ارسال کالا با روشهای پیک موتوری یا با شرکتهای حمل و نقل معتبر، امنیت بیشتری برای محصول شما تضمین میکند.