اگر شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و یا علاقهمند به راهاندازی کسبوکاری یا فروشگاه آنلاین هستید، به احتمال زیاد عبارت پرداخت در محل و روش پرداخت درب منزل پست را شنیدهاید. این مقاله ضمن معرفی کامل سرویس و روش پرداخت در محل پست، شما را با نکاتی آشنا میکند که میتواند باعث شود بیشترین بازده را از روش پرداخت درب منزل پست دریافت کنید.
امروزه یکی از چالشهای مهم در کسبوکارها، موضوع خرید و فروش آنلاین است و یکی از بسترهایی که خرید و فروش آنلاین میتواند در آنجا شکل بگیرد، فروشگاههای اینترنتی است. اغلب فروشگاههای اینترنتی در هنگام ثبت سفارش به مشتریان خود این امکان را می دهند که از سه طریق بتوانند هزینه کالای خود را پرداخت نمایند.
این سه روش عبارتند از:
1. پرداخت آنلاین
2. خدمات پرداخت در محل
3. پرداخت از طریق کیف پول
از میان این سه روش، روش پرداخت درب منزل که به آن سرویس پرداخت در محل و یا COD هم گفته میشود، یکی از پرتقاضاترین روشها است.
روش پرداخت درب منزل، روشی است که با استفاده از آن، فروشگاههای اینترنتی مبلغ کالا و سفارش را در زمان تحویل سفارش به مشتری، از او دریافت میکنند. همانطور که در بالا گفته شد به سرویس و خدمات پرداخت در محل COD که مخفف عبارت Cash On Delivery است هم گفته میشود.
زمانی که فروشگاهها از روش پرداخت در محل (درب منزل) استفاده میکنند به 4 روش میتوانند پول را از مشتری دریافت کنند.
-
پرداخت با کارت بانکی در محل دریافت سفارش: در این روش مشتری هزینه سفارش را از طریق POS یا همان دستگاه کارتخوان پرداخت میکند.
-
پرداخت از طریق سامانه USSD: در این روش هزینه سفارش با استفاده از کد USSD و از طریق تلفن همراه پرداخت می شود. یکی از مثالهای این روش سامانهی #724* است.
-
پرداخت نقدی: دراین روش هزینه سفارش را پیک یا مامور پست به صورت نقدی دریافت میکند و آن را به حساب فروشگاه اینترنتی واریز میکند.
-
پرداخت کارت به کارت: در این روش مشتری هزینه سفارش را در زمان تحویل به حساب فروشگاه یا مامور پست کارت به کارت میکند.
با توجه به اینکه سرویس و روش پرداخت درب منزل، یکی از پرتقاضاترین روشها است باید به آن توجه ویژهای شود زیرا میتواند رضایت بیشتر مشتریان و در نتیجه افزایش فروش و سود فروشگاه را به همراه داشته باشد.
چگونگی استفاده از سرویس و روش پرداخت در محل (COD)
فروشگاههای اینترنتی اغلب با این مشکل مواجه هستند که مشتریان تمایل به پرداخت هزینه سفارش قبل از مطمئن شدن از سالم بودن ارسال کالا فروشگاه اینترنتی را ندارند. این موضوع سبب از دست رفتن بخشی از بازار هدف فروشگاهها میشود که بنا به دلایل مختلف تمایل یا امکان واریز آنلاین یا مراجعه به بانک را ندارند.
فروشگاههای اینترنتی برای افزایش فروش و رضایت مشتریان خود یکی از راههایی که پیش رو دارند استفاده از روش پراخت در محل است. اما این روش دارای چالشهای بسیاری است. بزرگترین چالش این موضوع این است که برای راهاندازی و استفاده از این روش پرداخت نیاز است که فروشگاهها در تمام شهرهایی که از آنجا سفارش دریافت میکنند پیک اختصاصی داشته باشند تا هنگام تحویل کالا مبلغ کالا را هم از مشتری دریافت کنند؛ که عملا این موضوع غیر ممکن است. شاید این روش ارسال کالا در شهری که فروشگاه در آن قرار دارد امکان پذیر باشد اما برای کل کشور غیرممکن است. پس فروشگاهها برای استفاده از سرویس و روش پرداخت در محل باید از چه راه حلی استفاده کنند؟
بهترین راهحل برای این فروشگاهها استفاده از روش پرداخت در محل پست است.
خدمات سرویس پرداخت در محل شرکت پست
خدمات سرویس پرداخت در محل پست به این صورت است که اگر شما دارای یک وب سایت اینترنتی (فروشگاه اینترنتی) با اینماد باشید میتوانید با شرکت پست قرارداد سرویس پرداخت در محل منعقد کنید. در روش پرداخت در محل پست، کالا و محصول شما توسط موزعان (ماموران توزیع) پست توزیع شده و وجه کالا در زمان تحویل سفارش به مشتری، از او دریافت میشود و بعد از مراحل مالی پست و کسر هزینههای ارسال پست، مبلغ به حساب فروشگاه واریز میشود.
مزایای استفاده از خدمات شرکتهای ارسال پستی که پرداخت در محل ارائه میکنند
ایجاد اعتماد
بزرگترین مزیت استفاده از خدمات و سرویس شرکتهای پرداخت در محل برای یک فروشگاه اینترنتی، ایجاد اعتماد دوطرفه بین خریدار و فروشگاه است. اعتمادی که باعث وفاداری و تبلیغ فروشگاه اینترنتی توسط مشتری میشود.
نکته بعدی اطمینان از بازگشت پول جمع آوری شده از مشتریان سراسر کشور است. شرکتهای پرداخت در محل همچون پایگان با داشتن نمایندگی در سراسر کشور، توزیع و جمع آوری پول را انجام داده و مسئولیت این کار را بر عهده میگیرند و دغدغه جمعآوری پول محصول از مشتریان را برای فروشگاه اینترنتی کاهش میدهند. تا فروشگاه اینترنتی با خیالی آسوده به فروش خود بپردازد.
از دیگر مزایای خدمات شرکتهای پستی پرداخت در محل، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
توسعه و گسترش فروش اینترنتی با افزایش چند برابری تعداد مشتریان
-
جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان جهت قانع کردن مشتری برای پرداخت آنلاین
-
راحت شدن نحوه ثبت سفارش برای مشتری
-
امکان دریافت مبلغ محصول توسط شرکت واسط لجستیکی و تسویه با فروشگاه
معایب COD:
1. برخی از مشتریان ممکن است در زمان تحویل کالا از خرید خود منصرف شوند و این موجب زیان برای فروشنده میشود.
2. هزینههای بالای ارسال: برخی از شرکتهای حمل و نقل بابت ارائه خدمات COD هزینههای اضافی دریافت میکنند.
3. تاخیر در جمعآوری درآمد: فروشنده باید منتظر بماند تا کالا به دست مشتری برسد و پرداخت انجام شود. در نتیجه، جریان نقدینگی کسب و کار تا حدی به تعویق میافتد.
بنابراین یک فروشگاه اینترنتی، بهتر است در کنار درگاه پرداخت مستقیم، امکان پرداخت حضوری در محل را نیز فراهم کند، بسیاری از مشتریان به دلایلی مثل نداشتن اطلاعات لازم برای پرداخت آنلاین، نداشتن کارت متصل به حساب بانکی یا عدم اعتماد به فروشنده در عین نیاز به محصول، ترجیح میدهند تا اول کالا به دستشان برسد سپس مبلغ محصول را پرداخت کنند.
اما در کنار این مزایا، استفاده از روش پرداخت در محل مستلزم پذیرفتن درصدی برگشتی بالاتر نسبت به روش پرداخت آنلاین است.
چون مشتری پولی پرداخت نکرده و ممکن است از خرید خود منصرف شود و محصول را دریافت نکند. البته که میزانی از درصد برگشتی برای سفارشات اینترنتی همواره قابل قبول است.
بنابراین فروشگاههای اینترنتی باید با توجه به نوع کسب و کار خود، نسبت برگشتی مناسب را بسنجند و با قبول ریسک هزینه ارسال کالا، امکان پرداخت در محل را برای مشتریان خود فراهم کنند.
البته اگر فروشگاه اینترنتی در کنار ارائه یک تجربه خرید راحت، محصولاتی با کیفیت و مشابه چیزی که تبلیغ میکند را برای مشتری ارسال کند، درصد سفارشات مرجوعی تا حد زیادی کاهش مییابد.
در این صورت، هم رضایت مشتری جلب خواهد شد و هم فروشگاه سود بیشتری از فروش بیشتر که بواسطهی امکان پرداخت در محل (COD) است، دریافت خواهد کرد.
پایگان بزرگترین و قدیمی ترین شرکت واسط پستی در ایران است که خدمات متعددی از قبیل انبارداری،بسته بندی،لجستیک و ارسال کالا برای فروشگاه های آنلاین انجام میدهد.
لطفا ما را از نظرات و تجربیات خود در مورد این مطلب بهرهمند سازید.