What is logistics? And what services do logistics companies provide?

What is logistics? And what services do logistics companies provide? What is logistics? And what services do logistics companies provide?
  • 1401/07/07
  • 3
  • 0
What is logistics? And what services do logistics companies provide?

اگر بخواهیم خیلی ساده لجستیک را معنا کنیم می‌توانیم بگوییم لجستیک یعنی یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، بسته‌بندی، ارسال کالا و در مواردی نیز شامل امنیت نیز می‌شود.

برای درک بهتر لجستیک بهتر است با انواع شرکت های لجستیکی بر مبنای وسعت و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، آشنا شویم.

سازمان‌ها در سرتاسر جهان به دنبال تاکتیک و تکنیک‌هایی جهت بقا درفضای رقابتی پرتلاطم امروزی هستند. یکی ازاین رویکردها برون سپاری عملیات لجستیکی زنجیره تامین در قالب شرکت های لجستیکی طرف سوم طرف چهارم و طرف پنجم می باشد.

تنوتع شرکت های لجستیکی و خدمات انها

انواع شرکت‌های لجستیکی و خدمات آنها

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف اول (1PL)

این نسل از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی (1PL) همان شرکت یا شخص حقیقی است که نیاز دارد بار، کالا، محصول یا وسیله خود را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حمل کند و خودش این کار را انجام می‌دهد. عبارت «ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف اول» هم به ارسال‌کننده بار و هم به دریافت‌کننده بار اطلاق می‌شود.

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف دوم (2PL)

این نسل از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی (2PL) متصدیان حمل‌ونقلی هستند که دارای دارایی‌های سرمایه‌ای (همچون کامیون، فضای انبار و مانند اینها) بوده و به‌طور واقعی همه ملزومات انجام حمل‌ونقل را دارا هستند.

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم (3PL)

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم، شرکت‌هایی هستند که خدمات لجستیکی برون‌سپاری شده را در قالب قراردادهایی مشخص (معمولا بلندمدت) برای شرکت‌ها انجام می‌دهند. شرکت‌های 3pl معمولا قسمتی یا گاهی وقت‌ها کل کارکردهای مدیریت زنجیره تامین شرکت‌های طرف قرارداد خود را برعهده می‌گیرند.به عبارتی، شرکت‌های خدمات لجستیک زرف سوم یا به اختصار 3plها به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سازمان‌های تولیدی یا خدماتی، بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن‌ها برونسپاری می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا در حوزه‌های حمل‌ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.

 شرکت پایگان نیز با ارائه خدمات انبارداری، بسته بندی و ارسال بسته به کسب و کارها و بخصوص برای فروشگاه‌های اینترنتی در سراسر کشور، جزو شرکت های لجستیکی طرف سوم است.

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف چهارم (4PL)

این نسل از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی (4PL)  به‌صورت یک تشکیلات مستقل است که اساس آن نه بر پایه دارایی‌های سرمایه‌ای خدمات لجستیکی (مثل وسایل حمل‌ونقل و نگهداری) بلکه از نوع یکپارچه‌کنندگی است که منابع، قابلیت‌ها و فناوری‌های سازمان خود را با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها (شامل تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی شرکت‌های (4PL) یکپارچه کرده و از این طریق، راه‌حل‌های مدیریت زنجیره تامین جامع را برای مشتریانش طراحی، ایجاد و اجرا می‌کند.

 ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف پنجم (5PL)

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف پنجم، تقاضاهای مختلف 3plها و اعضای مختلف زنجیره تامین را در یک ظرفیت حجیم تجمیع و یکجا می‌کند تا از این طریق آنها بتوانند با مذاکرات دوجانبه امکان توافق روی نرخ‌های مطلوب‌تری با شرکت‌های حمل‌ونقل (زمینی، دریایی، هوایی) داشته باشند.

ارائه دهندگان خدمات لجستیکی طرف هفتم (7PL)

این مفهوم ترکیبی از ارائه دهندهی خدمات طرف سوم و چهارم لجستیک است که یک ارائه دهنده خدمات میتواند هم خدمات 3pl و هم خدمات 4pl را برای مشتریان تامین کند. این نوع شرکتها به عنوان شرکتی که دارای راهحلهای کلیدی هستند شناخته شده و به جای اینکه با چندین نفر برای خدمات لجستیکی طرف باشید تحت یک قرارداد با یک شرکت طرف قرارداد خواهید بود.

شرکت‌های طرف سوم، یک سر و گردن بالاتر از نسل‌های دیگر لجستیکی

با توجه به شرایط رقابتی در عصر حاضر، برای اینکه بتوانیم یک شرکت پیشرو در زمینه لجستیک سوم باشیم باید از دید مشتری‌ها به سوال " چه شرایطی یک شرکت لجستیک طرف سوم خوب باید داشته باشد؟" پاسخ دهیم، آنگاه از این طریق می‌توان پی به الزامات مورد نیاز مشتری‌ها برده و درصدد آن باشیم تا بتوانیم آنها را در سازمان ایجاد یا بهبود بخشیم، سپس با معرفی این توانایی‌ها در بازار رقابتی بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهیم.

خدمات شرکت های لجستیکی

دلایل عمده همکاری با شرکت‌های لجستیکی

کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات. این شرکت‌ها به واسطۀ تخصصی بودن و همچنین به دلیل حجم بالای فعالیت‌هایی که دارند، قادرند هزینه‌های لجستیکی را کاهش داده و در مقابل هزینه‌های کمتری از صاحبان کسب و کار دریافت کنند.

افزایش میزان و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان. این شرکت‌ها به دلیل دارا بودن تخصص و منابع انسانی کافی این امکان را دارند که خدمات لجستیکی را به نحو مطلوب‌تر و بهتری به مشتریان و اشخاص درگیر با فرایند لجستیک، ارائه نمایند.

جهانی شدن و خروج از محدودیت‌های منطقه‌ای و توسعۀ بازار محصولات و مواد اولیه. حرکت به سمت جهانی شدن امروزه یک الزام محسوب شده و شرکت‌هایی در بازار رقابت توان ادامۀ فعالیت را خواهند داشت که از بازارهای منطقه‌ای پا را فراتر گذاشته و به سمت جهانی شدن حرکت کنند. در فرایند جهانی شدن فعالیت شرکت‌ها تخصصی‌تر می‌شود و در نتیجه لازم است فعالیت‌های لجستیکی نیز به صورت تخصصی به شرکت‌هایی سپرده شود که وظایف لجستیکی را به خوبی می‌شناسند.

استفادۀ بهینه شرکت‌ها از علوم و تکنولوژی جدید. یک شرکت طرف سوم برای اینکه در گردونۀ رقابت در حوزۀ کاری خود باقی بماند، ناچار است تا خود را مدام به روز کرده و از تکنولوژهای روز استفاده کند.

خدمات لجستیک پایگان

لطفا ما را از نظرات و تجربیات خود در مورد این مطلب بهره‌مند سازید.

0 دیدگاه

ما در تلاشیم تا با همدیگر مطالب زیادی یاد بگیریم

مزایا و معایب سیستم پرداخت در محل
17آذر
  • 0
  • 2220

مزایا و معایب سیستم پرداخت در محل

سیستم پرداخت در محل با توضیح؛ پرداخت به صورت نقدی هنگام تحویل کالا یا همان  COD- Cash On Delivery، یک سرویس محبوب برای پرداخت در خرید و فروش‌های اینترنتی است. COD به خریداران اجازه می‌دهد که از طریق پول نقد و یا عابر بانک، در زمان تحویل سفارش، هزینه محصول و کالای خریداری شده را پرداخت کنند. تحقیقات نشان

ادامه مطلب
بهترین و ارزان‌ترین روش ارسال کالا
30آذر
  • 0
  • 2673

بهترین و ارزان‌ترین روش ارسال کالا

ارسال کالا در طول تاریخ به عنوان بخش مهمی از تجارت و بازرگانی همیشه مطرح بوده است. طبق گفته مورخان اولین بار در حدود 12هزار سال پیش شبکه‌ای برای حمل و نقل و ارسال کالا در خاورمیانه ایجاد شد. اولین کالای تجاری ابسیدین یا سنگ آتشفشانی بود که از آناتولی به ایران و بین النهرین ارسال می‌شد. در آن زمان کار حمل و نقل و ارسال کالا توسط ش

ادامه مطلب
رهگیری مرسولات پستی
25دی
  • 0
  • 673

رهگیری مرسولات پستی

رهگیری مرسولات (پستی و غیره) یکی از نکات مهم برای نگهداشت مشتری در فروش‌های اینترنتی است. زمانی که شما به عنوان یک فروشگاه آنلاین محصولی را برای مشتری ارسال می‌کنید، روند ارسال و وضعیت سفارش برای مشتری بسیار مهم است. اهمیت رهگیری مرسولات بخصوص در سفارشات آنلاین که از قبل پول پرداخت شده دوچندان می‌شود، چراکه اعتماد مشتری ب

ادامه مطلب
ارسال کالای شکستنی و مایعات با پست
03اسفند
  • 0
  • 1329

ارسال کالای شکستنی و مایعات با پست

ارسال کالا در طول تاریخ به عنوان بخش مهمی از تجارت و بازرگانی مطرح بوده است. طبق گفته مورخان در حدود ۱۲هزار سال پیش شبکه‌ای برای حمل و نقل کالا در خاورمیانه ایجاد شد. اولین کالای تجاری ابسیدین یا سنگ آتشفشانی بود که از آناتولی به ایران و بین النهرین ارسال می‌شد. در آن زمان کار ارسال کالا

ادامه مطلب
سریع‌ترین روش ارسال کالا
16اسفند
  • 0
  • 904

سریع‌ترین روش ارسال کالا

فروشگاه‌های اینترنتی برای ارسال کالا به به مشتریان خود با توجه به نوع محصول، هزینه در نظر گرفته شده برای ارسال، درخواست مشتری و بسیاری موارد دیگر، روش مناسب ارسال کالا را انتخاب می‌کنند.

در این میان بعضی

ادامه مطلب
What is logistics? And what services do logistics companies provide?
07مهر
  • 0
  • 3

What is logistics? And what services do logistics companies provide?

If we want to define logistics very simply, we can say that logistics means information integration, transportation, inventory, warehousing, packaging, sending goods, and in some cases it also includes security. To better understand logistics, it is better to get to know the types of logistics companies based on the scope and type of services they provide.

 

ادامه مطلب
تماس با ما: 54124-021