

- 1400/08/24
- 90950
- 9
باتوجه به گسترش دسترسی افراد به اینترنت و شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، میزان فروشگاههای اینترنتی و فروشهای آنلاین به شدت در حال افزایش است و خریدهای اینترنتی در بین همه مردم فراگیر شده است.
اگر هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی نکردهاید مقاله "نحوه راه اندازی کسب و کار و فروشگاه اینترنتی" را مطالعه کنید.
یکی از دلایل این فراگیری و محبوبیت، راحتی خریدهای اینترنتی است. در خریدهای اینترنتی خریداران نیاز ندارند از منزل خود خارج شوند و مدت زمان زیادی از روز خود را به خرید اختصاص دهند. آنها براحتی میتوانند در منزل و در کمترین زمان محصول مورد نظر خود را سفارش دهند و با هزینه ارسال پستی کالای مناسب، درب منزل آن را تحویل بگیرند. اما با وجود همه این مزایا، مشاهده میکنید که در برخی مواقع به دلایل مختلف حاضر هستیم زمان زیادی از روز خود را به خرید اختصاص دهیم تا خرید خود را به صورت حضوری انجام دهیم. یکی از دلایل این موضوع هزینه زیاد ارسال کالا برای مشتری است.
هزینه ارسال کالا فروشگاه اینترنتی (پستی) با اینکه حجم خیلی کوچکی از مجموع مبلغ پرداختی مشتری را شامل میشود اما جز مواردی است که خریداران براساس آن میزان تعهد و صداقت فروشنده را اندازه میگیرند. به عنوان مثال برخی از خریداران هنگامی که در زمان سفارش کالا با هزینه ارسال کالا زیاد مواجه میشوند تصور میکنند فروشنده قصد دارد حاشیه سود خود را با هزینه ارسال کالا جبران کند و زیادی هزینه ارسال کالا (پستی) را دلیلی بر گران فروش بودن فروشگاه میگذارند و یا زمانی که هزینه ارسال کالا را کمتر از متوسط هزینه ارسال کالا سایر فروشگاهها میبینند، در ذهن خود فروشگاه را جز فروشگاههای متعهد دستهبندی میکنند.
با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد متوجه اهمیت هزینه ارسال پستی کالا در خریدهای اینترنتی شدهاید. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به بررسی هزینه ارسال پستی کالا برای فروشگاههای اینترنتی بپردازیم.
قبل از ادامه مقاله و در همین ابتدا لازم میدانم این نکته را یادآوری کنم که در این مقاله هزینه ارسال پستی کالا تنها به هزینه ارسال از طریق شرکت پست اشاره ندارد و به تمام روشهایی که از طریق آن فروشگاههای اینترنتی قادرند محصولات و کالاهای خود را به دست خریداران برسانند اشاره دارد.
فروشگاههای اینترنتی برای ارسال محصولات و کالاهای خود روشهای مختلفی پیش رو دارند. هر یک از این روشها داری مزایا و معایب مختلفی است؛ به همین دلیل انتخاب بهترین روش ارسال کالا و مناسبترین هزینه پستی ارسال کالا میتواند در میزان فروش فروشگاه اینترنتی تاثیر چشمگیری داشته باشد.
در ادامه هزینه پستی ارسال کالا، مزایا و معایب برخی از متداولترین روشهای ارسال را بررسی میکنیم.
مزایا و معایب و هزینه ارسال پستی کالا از طریق پست
هزینه ارسال پستی کالا در تهران |
متوسط 15،000 تومان |
هزینه ارسال پستی کالا در شهرستان |
متوسط 22،000 تومان |
مزایا |
معایب |
||
ارسال به تمام نقاط کشور |
الزام مراجعه حضوری به دفاتر پستی یا عقد قرارداد با شرکت پست |
||
|
الزام به استفاده از کارتن پست |
||
|
متفاوت بودن هزینه ارسال پستی کالا دفاتر پستی مختلف |
||
|
مدت زمان زیاد برای ارسال کالا |
اولین و سادهترین روش ارسال کالا، استفاده از خدمات شرکت پست است. ارسال کالا از طریق پست مزایا و معایب مختلفی دارد. بزرگترین مزیت استفاده از خدمات شرکت پست، ارسال کالا به تمام نقاط کشور است. ارسال کالا به تمام نقاط کشور مزیت بزرگی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد زیرا استفاده از این روش ارسال، امکان خدمات دهی به کل کشور را برای فروشگاههای اینترنتی فراهم میکند.
اما ارسال از طریق پست معایبی هم به همراه دارد. به عنوان مثال مدت زمان ارسال کالا از طریق پست نسبت به سایر روشهای ارسال بیشتر است و این مشکل میتواند باعث عدم رضایت خریداران شود.
دومین مشکل ارسال از طریق شرکت پست نداشتن نرخ ثابت برای هزینه پستی ارسال کالا به یک نقطه مشخص است. یعنی اگر شما یک محصول مشخص را از طریق دفتر پستی میدان انقلاب ارسال کنید هزینه ارسال پستی متفاوتی با ارسال همان کالا از طریق دفتر میدان ولیعصر پرداخت میکنید. در حقیقت در دفاتر پستی برای دریافت هزینه ارسال پستی کالا سلیقهای رفتار میشود.
علاوه بر سلیقهای رفتار کردن در هزینه ارسال پستی کالا، در نوع پوشش هم در دفاتر مختلف قوانین مختلفی اجرا میشود. برای مثال برخی دفاتر پستی فقط مرسولههایی را ارسال میکنند که در کارتن شرکت پست قرار گیرد؛ اما برخی دیگر از دفاتر، مرسولههایی با کارتنهای متفرقه هم قبول میکنند.
این نکته را فراموش نکنید که هزینه کارتن به صورت مجزا و علاوه بر هزینه ارسال پستی کالا از شما دریافت میشود.
مشکل دیگر ارسال از طریق پست مراجعه به دفاتر پستی است که میتواند برای فروشگاههای اینترنتی دردسرساز شود. البته شما میتوانید برای ارسال کالا، با شرکت پست قرارداد منعقد کنید و شرکت پست برای تحویل محصولات به فروشگاه شما مراجعه کند. اما این موضوع مستلزم داشتن تعداد ارسال بالا و قرارداد با پست است که نیازمند موضوعاتی همچون وثیقه و تضامین بانکی است.
موضوع قرارداد با پست برای ارسال کالا را در مقاله "قرارداد با پست برای فروشگاههای اینترنتی" به صورت کامل بررسی کردهایم.
معیارهای هزینه ارسال پستی کالا
هزینه ارسال پستی کالا بستگی به عوامل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین موارد آن اشاره می کنم:
1- وزن کالا:
هزینه ارسال پستی کالا بیشتر با افزایش وزن کالا افزایش می یابد.
2- ابعاد کالا:
بسته به ابعاد کالا، هزینه ارسال ممکن است تغییر کند. برای مثال، کالاهای بزرگتر از حد مشخصی ممکن است با هزینه بیشتری ارسال شوند.
3- مسافت:
هزینه ارسال پستی کالا به مبدا و مقصد بستگی دارد. همچنین، شرکتهای پستی ممکن است برای ارسال کالا به مناطق دورتر هزینه بیشتری دریافت کنند.
4- نوع خدمات پستی:
هزینه ارسال پستی کالا بسته به نوع خدمات پستی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، ارسال سریعتر میتواند با هزینه بیشتری همراه باشد.
5- نوع کالا:
هزینه ارسال پستی کالا بر اساس نوع کالا نیز ممکن است تغییر کند. برای مثال، برخی کالاها ممکن است در برابر شکستن و خراب شدن آسیب پذیر باشند و باید با بستهبندی مناسب ارسال شوند که هزینه بیشتری را به دنبال دارد.
6- شرکت پستی:
هزینه ارسال پستی کالا به شرکت پستی مرتبط نیز بستگی دارد. هر شرکت پستی ممکن است قیمت خدمات خود را براساس شرایط مختلف تعیین کند.
به طور کلی، برای محاسبه دقیق هزینه ارسال پستی کالا باید با شرکت پستی مرتبط تماس گرفته و اطلاعات دقیق تری در مورد شرایط و قوانین آنها کسب کرد.
مزایا و معایب و هزینه ارسال (پستی) کالا از طریق تیپاکس
هزینه ارسال پستی کالا در تهران |
متوسط 25،000 تومان |
هزینه ارسال پستی کالا در شهرستان |
متوسط 30،000 تومان |
مزایا |
معایب |
||
سرعت بیشتر در مقایسه با پست |
هزینه ارسال پستی کالای بیشتر در مقایسه با پست |
||
ارسال کالا با هر نوع بستهبندی و پوششی |
الزام مراجعه حضوری به دفاتر تیپاکس |
||
|
آسیب دیدن به مرسولات به دلیل جابجایی نامناسب |
||
|
ارسال نکردن محصولات روستاها و شهرستانهای کوچک |
پس از شرکت پست استفاده از خدمات شرکت تیپاکس گزینه دیگر فروشگاههای اینترنتی برای ارسال کالا است.
مزیت بزرگ استفاده از خدمات شرکت تیپاکس در مقایسه با شرکت پست برای ارسال کالا مدت زمان ارسال کالا است. مدت زمان ارسال کالا در شرکت تیپاکس به مراتب کمتر از شرکت پست است.
مزیت دیگر ارسال کالا از طریق تیپاکس، امکان استفاده از هر نوع بستهبندی برای ارسال کالا است.
در شرکت تیپاکس برخلاف شرکت پست الزامی به ارسال کالا با بستهبندی خاصی وجود ندارد.
اما استفاده از خدمات شرکت تیپاکس معایبی هم به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
اولین مشکل استفاده از خدمات شرکت تیپاکس هزینه ارسال (پستی) کالا است. در حالت کلی هزینه ارسال (پستی) کالا در شرکت تیپاکس در مقایسه با شرکت پست بیشتر است.
دومین مشکل استفاده از خدمات شرکت تیپاکس، الزام به مراجعه حضوری به دفاتر تیپاکس است. این نکته را باید در نظر داشت که دفاتر شرکت تیپاکس در مقایسه با شرکت پست کمتر است.
سومین مشکل استفاده از شرکت تیپاکس برای ارسال کالا به جای شرکت پست، ایمنی پایین در مراحل ارسال کالا است. سیستم ارسال تیپاکس به شکلی است که برای ارسال کالای فروشگاههای اینترنتی مناسب نیست و بیشتر برای ارسال کالاهای عمده مناسب است. زیرا بسیار مشاهده میشود که مشتریان فروشگاههایی که کالای خود را با استفاده ا تیپاکس ارسال کردهاند اعلام نارضایتی و آسیب دیدن محصول خود را کردهاند.
چهارمین مشکل ارسال کالا از طریق تیپاکس، ارسال نکردن کالا در روستاها و شهرستانهای کوچک استانها است. شرکت تیپاکس مرسولههایی که برای شهرستانهای کوچک استانها است را ارسال نمیکند و طی تماس با گیرنده مرسوله، از او میخواهد که برای تحویل بستهی خود به دفاتر تیپاکس مراجعه کند و یا اینکه محصول را با پیک برای او ارسال کنند، یعنی هزینه ارسال کالای مجدد برای خریدار، این موضوع در فروشگاههای اینترنتی مشکل بسیار بزرگی است و میتواند باعث نارضایتی خریداران شود. پس اگر شما فروشگاه اینترنتی هستید پیشنهاد میکنیم از سیستم ارسال کالای شرکت تیپاکس برای ارسال مرسولات خود استفاده نکنید.
مزایا و معایب و هزینه ارسال (پستی) کالا از طریق پایگان
هزینه ارسال پستی کالا در تهران |
18،000 تومان |
هزینه ارسال پستی کالا در شهرستان |
متوسط 22،000 تومان |
مزایا |
معایب |
||
سرعت ارسال کالا بیشتر در مقایسه با پست |
ارسال کالا با بستهبندی و پوشش مشخص در برخی شهرستانها |
||
هزینه ارسال (پستی) کالا کمتر در مقایسه با تیپاکس |
سرعت ارسال کالا کمتر در مقایسه با تیپاکس برای برخی شهرها |
||
ارسال کالا با هر نوع بستهبندی و پوششی |
|
||
عدم نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پایگان |
|
||
ارسال به تمام نقاط کشور |
|
||
عدم نیاز به انعقاد قرارداد با پست برای استفاده از خدمات پست |
|
سومین سیستم ارسالی که در این مقاله بررسی میکنیم سیستم ارسال پایگان است.
اولین مزیت استفاده از سیستم ارسال پایگان سرعت ارسال کالای بیشتر در مقایسه با پست است. شرکت پایگان به دلیل اینکه در مراکز استان از نمایندگان خود برای ارسال کالا استفاده میکند سرعت ارسال بیشتری در مقایسه با پست دارد.
دومین مزیت استفاده از خدمات پایگان هزینه ارسال پستی کمتر در مقایسه با تیپاکس است. شرکت پایگان در شهرهایی که خود دارای نمایندگی است هزینه ارسال (پستی) کالای کمتری نسبت به پست دریافت میکند و در شهرهایی که دارای نمایندگی نیست به دلیل استفاده از خدمات پست برای ارسال کالا، هزینه ارسال پستی کالا مطابق با نرخ پست دریافت میکند.
سومین مزیت استفاده از سیستم ارسال پایگان ارسال کالا با هر نوع بستهبندی و پوششی است. شرکت پایگان برای ارسال کالا در شهرهایی که خود دارای نمایندگی فعال است فروشگاههای اینترنتی را ملزم به استفاده از بستهبندی خاص و ویژهای نمیکند.
چهارمین مزیت استفاده از سیستم ارسال پایگان عدم نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگیهای پایگان است. شرکت پایگان این امکان را فراهم کرده است که فروشگاههای اینترنتی یا محصولات خود را به آدرس نمایندگی پایگان ارسال کنند و یا اینکه درخواست دهند نمایندگان پایگان برای دریافت محصولات به فروشگاه آنان مراجعه کنند.
پنجمین مزیت استفاده از سیستم ارسال پایگان، ارسال کالا به تمام نقاط کشور است.
شرکت پایگان به دلیل اینکه از دو لاین مجزای نمایندگان مستقیم و ارسال کالا از طریق شرکت پست استفاده میکند این امکان را دارد که محصولات را به تمام نقاط کشور ارسال کند.
ششمین مزیت استفاده از سیستم ارسال پایگان عدم نیاز به انعقاد قرارداد با شرکت پست برای ارسال کالا است.
یکی از دغدغههایی که فروشگاههای اینترنتی برای استفاده از خدمات شرکتهای پست به عنوان یک فروشگاه اینترنتی دارند؛ قرارداد با شرکت پست است که نیازمند تضامین مختلفی است. شرکت پایگان این امکان را فراهم کرده که اگر فروشگاه اینترنتی قصد استفاده از خدمات شرکت پست را دارد اما تمایلی به انعقاد قرارداد با شرکت پست ندارد هم بتواند بدون عقد قرارداد با شرکت پست، از امکانات پست برای فروشگاههای اینترنتی استفاده کند.
هفتمین مزیت سیستم ارسال پایگان امکان استفاده از خدمات پرداخت در محل (COD) شرکت پایگان است.
در رابطه با معایب سیستم ارسال کالای پایگان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اولین مشکل شرکت پایگان الزام به رعایت نوع پوشش و بستهبندی برای برخی شهرها است. شرکت پایگان به دلیل اینکه برای ارسال کالا به برخی شهرستانها از سیستم ارسال کالای پست استفاده میکند ملزم به رعایت پوشش و بستهبندی است.
دومین مشکل استفاده از سیستم ارسال پایگان مدت زمان ارسال کالای بیشتر نسبت به تیپاکس در برخی از شهرها است.
همانطور که در بالا اشاره شد شرکت پایگان به دلیل اینکه برای ارسال کالا به برخی از شهرها از سیستم ارسال کالای پست استفاده میکند؛ دارای سرعت کمتر و مدت زمان بیشتر ارسال کالا نسبت به تیپاکس در برخی از شهرها است.
اگر مزایا، معایب و هزینه ارسال پستی کالا در سه سیستم پست، تیپاکس و پایگان را با دقت مشاهده کرده باشید به این موضوع پی بردهاید که سیستم ارسال پایگان تلفیقی از دو سیستم ارسال پست و تیپاکس است. شرکت پایگان با پوشش نقاط ضعف پست و تیپاکس سعی کرده است خدماتی مناسب برای فروشگاههای اینترنتی ارائه کند.
مقایسه مدت زمان و هزینه ارسال پستی کالا سیستمهای ارسال
سیستم ارسال |
هزینه ارسال پستی کالا در تهران |
مدت زمان ارسال کالا |
هزینه ارسال پستی کالا در شهرستان |
مدت زمان ارسال کالا |
پست |
15،000تومان |
2 الی 3 روز |
22،000 تومان |
5 الی 7 روز |
پایگان |
18،000 تومان |
1 روزه |
22،000 تومان |
3 الی 5 روز |
تیپاکس |
25،000 تومان |
1 روزه |
30،000 تومان |
3 الی 5 روز |
لوجیتو |
تومان30,000 - 35,000 |
2 رزوه |
تومان30,000 - 35,000 |
3 الی 5 روز |
کاراپست |
45،000 تومان |
1 روزه |
45،000 تومان - 50,000 |
1 الی 3 روز |
اکنون شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی کدام سیستم ارسال را برای ارسال کالاهای فروشگاه خود انتخاب میکنید؟
سوالات متداول
- آیا شرکت پستی ها خدمات بیمه ارسال کالا را ارائه می دهند؟
بله، بسیاری از شرکتهای پستی خدمات بیمه ارسال کالا را ارائه میدهند. این خدمات به شما امکان میدهند که کالایی که قصد ارسال آن را دارید، را برای پوشش هرگونه خسارت یا از دست رفتگی در طول ارسال بیمه کنید. شرکتهای پستی معمولاً قیمت بیمه را بر اساس ارزش کالا و نوع خدمات پستی تعیین میکنند. در صورتی که کالای شما ارزش بالایی دارد یا به هر دلیلی قصد دارید آن را بیمه کنید، بهتر است با شرکت پستی مربوطه تماس گرفته و در مورد شرایط و قیمت بیمه اطلاعات دقیقی را کسب کنید. همچنین، باید توجه داشت که شرایط و مقررات مربوط به بیمه ارسال کالا در هر شرکت پستی ممکن است متفاوت باشد.
- آیا بیمه ارسال کالا در شرایط خاصی از جمله آب و هوای بد نیز ارائه می شود؟
بله، بسیاری از شرکتهای پستی در شرایط خاصی مانند آب و هوای بد نیز خدمات بیمه ارسال کالا را ارائه میدهند. برای مثال، اگر قرار است کالای شما در شرایط آب و هوایی بدی ارسال شود، ممکن است شما بتوانید با پرداخت هزینهای بیشتر، آن را بیمه کنید تا در صورت از دست رفتگی یا تلف شدن در طول ارسال، جبران شود.
لطفا ما را از نظرات و تجربیات خود در مورد این مطلب بهرهمند سازید.