

- 1400/06/28
- 172
- 0
بزرگترین تصور اشتباه افراد از تجارتهای آنلاین این است که مدیریت فروشگاه های اینترنتی کار خیلی راحتی است. عموما وقتی افراد به فروش محصولات فکر میکنند سادهترین راهی که به نظرشان میرسد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است ولی این دور از حقیقت است. وقتی بحث راه اندازی یک فروشگاه آنلاین به میان میآید دهها توانایی برای موفقیت فروشگاه آنلاین موردنیاز است. ممکن است شما با استعداد ترین طراح محصول دنیا باشید ولی اگر اطلاعات کافی راجب راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق و موثر را نداشته باشید، احتمالا پیشرفتی نکرده و تقریبا هیچ کس از فروشگاه اینترنتی شما مطلع نمیشود بدتر از همه چون متغییر های درست را مدنظر قرار نمیدهید لذا حتی برای بهبود هم هیچ ایدهای نخواهید داشت در نهایت با شکست مواجه خواهید شد.
برای موفقیت فروشگاه اینترنتی باید شروع به یادگیری اطلاعات جدید کنید، صرف نظر از مدت زمانی که در صنعت و بازار مشغول به کار هستید، برای موفقیت هرگز نباید یادگیری را متوقف کنید. خصوصا در ابتدا بسیار مهم است که داستانهای موفقیت و مواردی که منجر به شکست فروشگاههای آنلاین دیگر شده است را بررسی کنید.
در ادامه اشتباهات بازاریابی فروشگاه های اینترنتی آمده است که هم در فروشگاههای اینترنتی که به تازگی تاسیس شدهاند و هم در فروشگاههایی که چندین سال است به صورت آنلاین فعالیت میکنند. دیده میشود.
اشتباهات مدیریتی فروشگاههای اینترنتی
۱-عدم سرمایه گذاری در برندسازی و تجربه آنلاین
تفاوتی ندارد که دارای فروشگاه اینترنتی باشید و یا اینکه محصولات خود را از طریق پلتفرمهایی همچون آمازون بفروش میرسانید. به یاد داشته باشید مردم همیشه کتاب را براساس جلدش قضاوت می کنند.
به خصوص اگر شرکت و فروشگاه اینترنتی خود را دارید، در نظر داشته باشید شبیه سازی بصری محصولی که قصد فروش آن را به مشتریان خود دارید تاثیر خیلی زیادی در فروش آنلاین شما دارد. قطعا فروشگاههای اینترنتی زیادی را دیدهاید که صدها هزار دلار خرج برند سازی و بازاریابی کردهاند ولیکن وقتی فروشگاه آنلاینشان را مشاهده میکنید، میبینید که تصاویر محصولات به شدت ضعیف و با وضوح پایین است.
برندسازی همه چیز است. ممکن است تمام محصولات کیفیت یکسانی داشته باشند ولی دید کاربر و تاثیر برند شما در ذهن او سبب افزایش تمایل به خرید از فروشگاه اینترنتی شما می شود. یکی از اشتباهات بازاریابی فروشگاه های اینترنتی نادیده گرفتن امیت برندسازی است.
۲-عدم ارسال پیام مناسب در زمان و مکان مناسب
تفاوتی ندارد چه محصول خود را آنلاین می فروشید و یا اینکه محصولات افراد و شرکتهای دیگر را عمده خریده و بفروش میرسانید، بالاخره شما یک فروشنده هستید. تمام کار شما بسته به دسترسی به مشتری و ترغیب آنها به خرید از شما میباشد. برای انجام این کار باید در زمان و مکان مناسب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این یکی دیگر از بخشهایی است که افراد فکر میکنتد انجام آن سهل و آسان است. بنابراین با همین دیدگاه تصمیم میگیرند برای ارسال پیام با آژانسهای تبلیغاتی همکاری نکنند.
خب در این شرایط چه اتفاقی می افتد؟ شما با مشتری آشنایی ندارید پس یا نمیتوانید پیام خود را به آنها برسانید یا نمیتوانید پاسخ آن ها را بشنوید و نیازهایشان را پاسخ دهید. گاهی این اتفاق به این دلیل می افتد که به عنوان مثال شما محصولات خود را در توئیتر معرفی می کنید ولی مشتریان بالقوه ی شما در فیس بوک فعال هستند حتی ممکن است به عنوان یک فروشنده به جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت ندهید حتی اطلاعی از اینکه مشتری شما کیست و حتی یا اینکه در کجا فعالیت می کنند، نداشته باشید ولی همکاری با یک آژانس تبلیغاتی به شما کمک می کند تا پیام خود را چه در موتورهای جستجو همچون گوگل چه در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک و غیره به مشتریان خود برسانید.
۳-عدم محول کردن بخشی از کارها به متخصصان
فروشگاههای آنلاین معدودی وجود دارند که هم کارهای فروش، امور مشتریان، انبارداری و ارسال کالا را به تنهایی و با موفقیت انجام می دهند.
البته طبیعی است که در ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی اطمینان به شرکتهای لجستیکی اندکی سخت باشد ولی خب چه راهکار بهتری در نظر دارید؟ محصولات را تا زمان فروش در منزل انبار کنید؟! خب این منطقی نیست. بهترین قدم برای اطمینان از انجام تمامی امور کاملا صحیح و بدون مشکل سپردن بخشهایی از کار به شرکتهایی است که خدمات لجستیک مشارکتی را ارائه میدهند. تنها کافی است مضرات ارسال ناموفق کالا را هم در خاطر مشتری و هم بر روی فروشگاه اینترنتی خود بررسی کنید تا مطمئن شوید همکاری با شرکتهای لجسنیکی بهترین گزینه موجود است. این شرکتها به این دلیل که به صورت تخصصی پروسه ارسال کالا را انجام میدهند غالبا مجهز به بروزترین تکنولوژی های این صنعت هستند. این شرکتها با سیستمهای تخصصی که برای عملیات لجستیک ایجاد کردهاند، که توانایی محاسبات پیچیده و گزارشهای کاربردی را دارند، باعث اطمینان خاطر فروشگاه های اینترنتی میشوند.
توجه داشته باشید برای موفقیت نه تنها باید از افراد متخصص استفاده کنید بلکه از از تکرار اشتباهات بازاریابی فروشگاههای اینترنتی دیگر اجتناب کنید.