خانه / تجارت الکترونیک / گزارش تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۹ -بخش اول

گزارش تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۹ -بخش اول

با پایان سال ۹۹ بهتر است نگاهی به اعداد و ارقام و آمارهای مربوط به معاملات و آیتم های تجارت الکترونیک در این سال بیندازیم. این گزارش توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران بصورت سالانه منتشر می شود.

ارزش مالی معاملات تجارت الکترونیک در نیمه اول سال ۹۹

ارزش مالی معامالت تجارت الکترونیکی حاصل مجموع مبالغ زیر است:

– مجموع مبالغ تراکنش های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای شهریور ۹۹ بر اساس گزارش شاپرک

– مجموع مبالغ پرداخت از طریق کارتخوان یا نقدی در محل (COD) و همچنین مبالغ پرداخت از طریق کارت به کارت، واریز به حساب و ثبت فیش واریزی. محاسبه این مبلغ به دلیل عدم وجود داده های در دسترس، از طریق تخمین سهم این روش پرداخت از کل تراکنش های تجارت الکترونیکی بدست آمده است.

مقادیر تاثیرگذار در ارزش تجارت الکترونیک

روش ها و کانال های فروش

میان واحدهای تجارت الکترونیکی ۸۱درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وبسایت از شبکه های اجتماعی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود استفاده می کنند. ۲۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وبسایت از اپلیکیشن موبایل استفاده می کنند. همچنین۴۶ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وبسایت از پیامرسان ها به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره میبرند.

روش ها و کانال های فروش

روش های دریافت وجه از مشتری

۸۱ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صرفا از درگاه پرداخت اینترنتی برای دریافت وجه از مشتری استفاده میکنند. این میزان به نسبت آمار سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. میتوان شیوع کووید ۱۹ و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی را عامل اصلی افزایش پرداخت ها به صورت اینترنتی دانست. همچنین ۱۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از هر دو روش COD و پرداخت از طریق درگاه اینترنتی بانکی استفاده می کنند و تنها ۲درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صرفا از روش COD( شامل پرداخت در محل، کارت به کارت و واریز به حساب) استفاده می کنند.

انواع روش های دریافت وجه از مشتری

در بخش دوم گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک روش های ارسال کالا و پراکندگی واحدهای دارای اینماد و همچنین زمینه فعالیت آن ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

بسته بندی عاملی مهم در بهینه سازی تجارت الکترونیک

در حالی که تقاضای تجارت الکترونیک افزایش یافته و مصرف کنندگان با سرعت رکورددار به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدریافت مشاوره و تماس با پایگان