خانه / تجارت الکترونیک / حذف خدماتِ ارزان پست سفارشی از شرکت پست

حذف خدماتِ ارزان پست سفارشی از شرکت پست

شرکت پست اوایل خردادماه ۱۴۰۰ بخشنامه هایی را صادر و به تمام زیرمجموعه ها و کسب و کارهای مرتبط ارسال کرد.

براساس این بخشنامه‌ها پست سفارشی از چرخه فروشگاه‌های اینترنتی حذف می گردد و آنها دیگر نمی‌توانند این سرویس را در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار دهند. و خدمات ارسال تنها با پست پیشتاز امکانپذیر است. همچنین قیمت پست پیشتاز را به صورت پلکانی و صعودی افزایش خواهد یافت. طی بخشنامه‌ی دیگری حق الزحمه جمع‌آوری مرسولات بستر تجارت الکترونیکی از محل فروشگاه را از مبلغ ۱۱ هزار ریال به ازای هر مرسوله به مبلغ سه میلیون ریال ماهانه و ۵ هزار ریال به ازای هر مرسوله تغییر داده است.

تبعات حذف پست سفارشی

این تغییراتی که اداره پست در حال انجام آن است، به معنی افزایش هزینه های حمل و نقل کالا در سراسر کشور است. در صورت اجرای قطعی این بخش نامه ها، دیگر برای مشتریان، خرید برخی کالاها به صورت اینترنتی صرفه اقتصادی ندارد. چون همان محصول در فروشگاه فیزیکی نزدیک مشتریان با همان قیمت عرضه می‌شود و خرید آن کالا با هزینه پیک افزایش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت خدمات پست پیشتاز

پست سفارشی ارزانتر بود و بسیاری از خریداران اینترنتی از این مدل پست برای دریافت مرسولات سفارشی خود استفاده می‌کردند. به اعتقاد بسیاری این بخشنامه برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی از جمله مشاغل خرد و خانگی مقرون به صرفه نبوده و موجب نارضایتی صاحبان وب‌سایت‌ها شده است.

این خبر به قدری شوک آور بوده است که رئیس اتحادیه کشوری کسب وکار های مجازی طی نامه ای خطاب به ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستار بازبینی و پیگیری این افزایش هزینه در بخش خدمات پست شده است.

یکی از مسئولان اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این خصوص اظهار داشته که : ” اداره پست خواسته یا ناخواسته به خصوص در شهرستان‌ها و روستاهای کوچک در حوزه لجستیک انحصار شبکه حمل و نقل را در اختیار دارد. قرار نبود این شرکت الان اینطور با کسب‌وکارها برخورد کند.”

حذف خدمات پست سفارشی

استفاده از خدمات شرکت های پست خصوصی، راه حلی برای شکستن انحصار پست

انحصار در هر چیزی باعث اعمال فشار به مردم عادی است. همانگونه که می بینید انحصارِ تولید خودرو در دست دو شرکت دولتی داخلی است و توانسته اند در طی یکسال بارها و بارها قیمت محصولات بی کیفیت خود را افزایش دهند و کسی نتوانسته با آن مقابله کند!

در موردِ بخش حمل و نقلی هم که گذرِ بسیاری از کسب و کارها به آن میخورد هم همینگونه است. بخصوص بخش تجارت الکترونیک که این سال ها و با افزایش استفاده از خدمات اینترنتی در کشور و شیوع کرونا رونق چشمگیری گرفته استف بسیار زیاد با حمل و نقل سروکار دارد. مردم و کسب و کارها باید آگاه باشند و با عدم همراهی با این افزایش تعرفه ها، تاثیر حضورشان در رشد این شرکت های انحصارطلب را یادآور شوند.

امروزه بسیاری از شرکت های پست خصوصی روی کار آمده اند که با یک جستجوی ساده در بستر اینترنت بسیاری از آنها را میتوان پیدا کرد. در بسیاری موارد همکاری با این شرکت های لجستیک طرف سوم و واسط پستی، بسیار بصرفه تر از خدمات اداره پست است. همچنین این پیامد را دارد که شرکت های خصوصی میتوانند با افزایش مشتری، خدمات بهتری نیز ارائه دهند. همچنین این کار حمایت از بخش خصوصی و کسب و کارهای کوچک است که در هر جامعه ای ضروری است. شرکت لجستیکی پایگان در این خصوص یکی از قدیمی ترین و باتجربه ترین شرکت های خصوصی است.

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

گزارش تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۹ -بخش اول

با پایان سال ۹۹ بهتر است نگاهی به اعداد و ارقام و آمارهای مربوط به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدریافت مشاوره و تماس با پایگان