آمازون، غول تجارت الکترونیک جهانی، قرار است بخش پشتیبانی مالی و عملیاتی ویژهی رانندگان و تحویل دهندگان را برای استارتاپ های نوپا انجام دهد. این شرکت، اقدامات اخیر را برای افزایش ظرفیت ارسال بسته موقعِ تقاضای مشتری انجام میدهد.
آمازون برای اینکه حوزهی فرمانروایی خود را در خردهفروشی اینترنتی هرچه بیشتر گسترده کند، به وسایل نقلیه و موزعان بیشتری برای تحویل میلیونها بسته نیاز دارد. بنابراین، آمازون و دیگر خردهفروشان اینترنتی، مردم را برای شروع کسب وکارها و استارتاپهایی در حوزه تحویل بستههای تجارت الکترونیک تشویق میکنند.
آمازون برای ترغیب بیزنسها، گفته است در صورت راهاندازی اینگونه استارتاپها، هزینه آنها را تا ۱۰،۰۰۰ دلار کاهش میدهد. آمازون این کار را با در اختیار قرار دادنِ امکاناتی از قبیل کامیونهای تخفیفی، یونیفرم، سوخت، بیمه کارکنان و غیره انجام خواهد داد.
گسترش ظرفیت حمل و نقلی آمازون
آمازون در جهت افزایش ظرفیت عملیات تحویل بسته، تاکنون اقدامات زیادی انجام داده است. از لیزینگ هواپیماهای خود تا تجربه تحویل بسته با پهباد و هواپیماهای بدون سرنشین. اقدامات دیگری از قبیل انتقال مستقیم بار از تجار به مصرف کننده به منظور جلوگیری از انفجار موجودی کالا در انبارها و اشغال فضای مفید آن نیز، در جهت همین استراتژی است.
البته آمازون مدتهاست که بخش بزرگی از ارسالهای خود را به شرکتهای لجستیکی طرف سوم برونسپاری کرده است. در حال حاضر نیز شرکت پست ایالات متحده، یعنی شرکت USPS و شرکت لجستیکی Fedex تعداد زیادی از بستههای تجارت الکترونیک آمازون را تحویل میدهند.
در واقع آمازون با این اقدام قصد دارد کنترل بیشتری روی بخش لجستیک تحویل بسته از طریق استفاده از تکنولوژی _ که خاصیت کسب وکارهای استارتاپی است_ و استفاده از امکانات و تسهیلات خود در این بخش داشته باشد. یکی از ابزارهای آمازون برای کنترل، خدمات وب سرویس (AWS) این شرکت است.
دیو کلارک، معاون ارشد آمازون میگوید : در وضعیتی که قرار داریم، تقاضای مشتری نسبت به هر زمان دیگری بیشتر است. بنابراین افزایش توان عملیاتی برای تحویل کالا جزو اولویتهای ماست.
طبق نظر آمازون، افرادی که در دادن ایدههای خوب و همچنین اجرای آن با کمک گرفتن از آمازون موفق شوند، میتوانند سالیانه حدود ۳۰۰،۰۰۰ دلار درآمد کسب کنند. این موضوع که استارتاپها بتوانند کسب و کار خود را بسازند و از طرفی بدانند که آمازون تسهیلات حمل و نقل را برای آنها فراهم خواهد کرد، باعث اشتیاق بیشتر آنها در زمینه وارد کردن تکنولوژی به بخش ارسال و تحویل آمازون خواهد شد.
قبل از اعلام این ایدهی جدید، آمازون برنامهای را برای مدیریت و رسیدگی به حجم بالای بستهها، مخصوصا در دورههای شلوغ تعطیلات به کار گرفته بود. نحوه کار این برنامه به این صورت بود که افراد داوطلب از هر قشری با ثبت نام در بخش آمازون فلکس (Amazon Flex)، میتوانند بستهها را با وسیله نقلیه شخصی خود تحویل مشتری دهند. و با این کار میتوانند درآمدی بین ۱۸ تا ۲۵ دلار در ساعت داشته باشند. این برنامه در خیلی از موارد به کار تحویل سرعت میداد. بهرحال مشخص است آمازون برای ارسال کلیه بستههای خود نیاز به کمک گرفتن از شرکتهای واسطه ارسال دارد. اما این کار را با نظارت بیشتر خود در قالب استارتاپها انجام خواهد داد.
اما به هر حال برنامه جدید، در صورت اجرای درست، بیشتر به نفع آمازون خواهد بود. چرا که ظرفیت حمل و نقل و تعداد تحویل افزایش خواهد یافت و از طرفی وسایل نقلیه آمازون با کارکنانی که یونیفرم این شرکت را دارند خیابان های شهر را در بر خواهد گرفت. این یعنی استفاده درست از امکانات در جهت عملیات ارسال و تبلیغ و بازاریابی بصورت کاملا منطقی!
آمازون چندین سال است که به دنبال استفاده از درون ها برای رساندن محصولات به دست مشتریانش است، به پشت سر گذاردن موارد امنیتی و حقوقی، این موضوع کم کم در حال تبدیل شدن به حقیقت است و بزودی استفاده از آنها شروع خواهد شد
امروزه در جهان مخصوصا در آمازون تکنولوژی خیلی تونسته رشد بالایی داشته باشه ، مخصوصا سیستم ارسال کالا توسط پهپاد ها و تونسته زمان تحویل کالای خریداری شده با استفاده از رباتهای پرنده حمل کالا را به زیر ۳۰ دقیقه برساند ، این تکنولوژی ها در کشور ما نیز میتونه پایه و اساس صرفه جوییی در زمان برای همه باشه . با تشکر از شما و مقاله خوبتون