خانه / تجارت الکترونیک / افزایش بهره‌وری فروشگاه های اینترنتی با اتوماسیون عملیات کالا

افزایش بهره‌وری فروشگاه های اینترنتی با اتوماسیون عملیات کالا

به لطف خرده‌فروشان بزرگی مثل آمازون و والمارت، مصرف کنندگان و مشتریان تجارت الکترونیک معمولا انتظار دارند که سفارشات آنلاینی که در فروشگاه های اینترنتی ثبت کرده‌اند، طی یکی دو روز و نه دیرتر، به دستشان برسد.

انتظارات خریداران همچنان در حال رشد است! با توجه به استاندارهایی که شرکت‌هایی مثل amazon.com Inc و Walmart Inc ارائه می‌دهند، مشتریان انتظار دارند که خرید اینترنتی‌شان طی دو روز به دستشان برسد. بنابراین بسیار از خرده فروشان در تلاش هستند تا این انتظارات را به خصوص در فصل شلوغ خرید، برآورده کنند.

آقای جِف هیدز، رئیس بخش اتوماسیون انبار شرکت OPEX، ارائه دهنده خدمات اتوماسیون و تکنولوژی‌های رباتیک درمورد جمع‌آوری و سورت‌بندی کالا با توجه به تجربیات چند ساله خود می‌گوید : “برای خرده‌فروشان اینترنتی همواره این موضوع که سفارشاتشان سریع و دقیق پردازش شده و بدست مشتری برسد، چالش‌برانگیز بوده است. این موضوع بخصوص در فصل تعطیلات که فصل شلوغی برای خریدهای اینترنتی محسوب شده و تعداد سفارشات ده برابر می‌شود به مسئله‌ای بغرنج برای خرده‌فروشان تبدیل می‌شود. خصوصأ که در این زمان‌هاست که خریداران انتظار دارند بسته مثل همیشه زود به دستشان برسد.” او معتقد است خرده‌فروشان در طول تعطیلات با چالش افزایش تقاضای کارکنان و هزینه‌های حمل و نقل روبرو می‌شوند که این مسئله با توجه بیشتر به مسئله اتوماسیون فرآیند پردازش سفارشات تا حدودی قابل مرتفع شدن است.

افزایش بهره‌وری فروشگاه‌های اینترنتی با اتوماسیون عملیات کالا

راهی برای کنترل هزینه‌های پردازش سفارشات آنلاین

در مورد کنترل هزینه‌های متعدد فروشگاه‌های اینترنتی در مطالب قبلی همین وبلاگ صحبت شده است.

تحت شرایطی که ذکر شد خرده‌فروشان مجبورند همواره به دنبال راه‌هایی برای کنترل هزینه‌ی پردازش سفارشات خود باشند. جف هیدز یکی از راه‌ها را در “اتوماسیون فرآیند پردازش سفارش در انبار و تحویل به یک سیستم ارسال خوب” می‌داند. این سیستم‌ها از نظر جِف از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند که باعث سهولت عملیاتی مثل برداشت، طبقه‌بندی و بسته‌بندی کالا شده و ارتباط مناسبی را با کارکنان انبار  برقرار می‌کنند. این سیستم‌ها کارایی عملیات را تا ۶۰ افزایش می‌دهند. این افزایش کارائی، بیشتر بخاطر کم شدن خطاهای انسانی و اشتباه در عملیات است. بنابر ادعای جِف هیدز، سیستم‌های اتوماسیون تحویل کالا به بخش ارسال قادر است فرایند انتخاب، برداشت، مرتب‌سازی و بسته‌بندی را از چند ساعت پس از ثبت سفارش تا چند دقیقه کاهش دهد!

به عنوان مثال، شرکت خرده فروشی کانادایی به نام خلیج هادسون، اخیرأ دومین سیستم کامل خود را در تاسیسات توزیع کالا در شهر پنسیلوانیا راه‌اندازی کرده است و از این طریق زمان انجام بسیاری از عملیات انبار را کاهش داده است.

افزایش بهره‌وری فروشگاه‌های اینترنتی با اتوماسیون عملیات کالا

زمان ارسال، نکته‌ای قابل تأمل برای فروشگاه‌های اینترنتی

بدیهی است سرعت گرفتنِ عملیات پردازش سفارشات در انبار، در نهایت باعثِ کاهش زمان ارسال محصول به مشتری خواهد شد. کاهش زمان ارسال به دو بخش بستگی دارد. زمانی که در انبار تجارت الکترونیک صرف آماده‌سازی سفارش شده و زمانی که در بخش حمل و نقل، صرفِ سورت بندی و ارسال درب منزل مشتری می‌شود. با بکارگیری برخی اقدامات می‌توان زمان ارسال محصولات را کاهش داد.

با وجود اینکه آمار و ارقام نشان از موفقیتِ بخش خرده‌فروشی آنلاین دارد، اما رقابت در این بازار نیز چندسالیست شدت گرفته. بنابراین برای موفقیت در میان رقبای ریز و درشت لازم است تا عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها داشت. تجربه نشان داده آن دسته از کسب وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی که عملکرد بهتری در تحقق سفارشات مشتری و خدمات تحویل دارند، فروش بیشتری داشته و مشتریان وفادارتری جذب می‌کنند. بنابراین مسئله پردازش و ارسال سفارشات باید از طرف این فروشگاه‌ها جدی گرفته شود.

درباره کاهش زمان ارسال سفارشات، باید از والمارت و آمازون تشکر کرد که با بالابردن سطح توقعات مشتریان در سراسر جهان، موضوع “سرعت ارسال” را برای ایجاد رقابت بین سیستم‌های ارسال و لجستیک مطرح کرده‌اند. برای این رقابت خرده‌فروشان اینترنتی باید قابلیت‌هایی مثل :

  • زیرساخت مناسب، کارکنان متعهد، شبکه‌های ارتباطی و شرکای تجاری از جمله شرکت‌های لجستیکی را در اختیار داشته باشند.

البته علاوه بر زمانِ ارسال، موضوعِ رایگان بودن حمل و نقل برای مشتریان بسیار با اهمیت است. فروشندگان باید با اخذ تدابیر مناسب و تقبل بخشی از هزینه‌ها مشتریان خود را برای خرید بیشتر از سایت تجارت الکترونیکشان ترغیب کنند. چون براساس مطالعاتی که در ایالات متحده صورت گرفته، مشتریان در صورت انتخاب یکی از گزینه‌های “ارسال سریع” و “ارسال رایگان”، ترجیح می‌دهند کالا را رایگان تحویل بگیرند.

به‌ هر حال بنظر می‌رسد استفاده از تکنولوژی در انبارداری، باعث کاهش زمان حمل و نقل و افزایش فروش خرده‌فروشی‌ها خواهد شد. و این مسئله آمادگی فروشندگان اینترنتی را برای فصل شلوغ کاری در تعطیلات و سودآوری بیشتر یاری خواهد کرد.

 

با پایگان همراه بگیرید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

نکاتی برای جلوگیری از شکست فروشگاه‌های اینترنتی

نکاتی برای جلوگیری از شکست فروشگاه های اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی می تواند فرصت فوق‌العاده‌ای را برای افزایش درآمد شما ایجاد نماید. شروع …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *