خانه / دسته‌بندی نشده / چگونه برای کسب و کار خود در مشتریان وفاداری ایجاد کنیم

چگونه برای کسب و کار خود در مشتریان وفاداری ایجاد کنیم

در دنیای رقابتی این روزها، نگه داشتن مشتریان قدیمی به اندازه‌ی جذب مشتری جدید، حائز اهمیت است. امروزه که کسب‌و‌کارهای گوناگون به سرعت شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند، باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت، نیازمند تلاش برای حفظ مشتریان است.
وفاداری مشتریان رو خیلی ساده میتوان یازگشت مجدد آن ها به سمت تامین کننده و فروشنده تعریف کرد. توسعه بستر تجارت الکترونیک و ازبین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی باعث بالا گرفتن رقابت بین بنگاه ها و تامین کنندگان کالای مختلف گردیده که این رقابت بر وفاداری مشتریان تاثیر منفی میگذارد. چراکه هزینه تعویض کالا و خدمات برای مشتریان به حداقل میرسد.
آدام توپرک (Adam Toporek)، نویسنده و کارشناس خدمات مشتریان، وفاداری مشتری را این‌طور تعریف می‌کند: «وفاداری مشتری در واقع حمایت و پشتیبانی ادامه‌دار و منظم یک کسب‌وکار در برابر فعالیت‌های اقتصادیِ جایگزین و تلاش‌های رقابتی برای از هم گسستن این رابطه است. وفاداری مشتری غالبا مزایای ثانویه‌ای برای شرکت‌ها به دنبال دارد که از میان آنها می‌توان به حمایت از برند، ارجاع مستقیم و عدم حساسیت به قیمت محصول اشاره کرد.»

مشتریان را میتوان به ۲ دسته تقسیم کرد
۱-مشتریان بالفعل
۲-مشتریان بالقوه

وفاداری در مشتریان بالفعل را میتوان خرید و مراجعه مجدد آن ها از تامین کننده تعریف کرد. ولی در مشتریان بالقوه وفاداری داستان متمایزی دارد و عبارت است از محبوب شدن برند نزد مشتری مشتریان بالقوه وفادار یا خرید نمیکنند و یا درصورت خرید از برند محبوب خود خرید می کنند.

چه کارهایی برای ایجاد وفاداری در مشتریان بالقوه و بالفعل انجام دهیم

برای ایجاد وفاداری در مشتریانی که بالقوه هستند رعایت نکات زیر پیشنهاد می شود :
۱-شبکه های اجتماعی را فراموش نکنیم
۲-شعار تبلیغاتی ما راز محبوبیت ماست
۳-تبلیغات دهان به دهان نقش بسزایی در وفاداری افراد دارد.
۴-تنوع محصولات برای مشتری جذابیت دارد
۵- مشتریان به برندهایی که دوستان آن ها توصیه میکنند بهتر واکنش نشان میدهند

همچنین برای ایجاد وفاداری در مشتریان بالفعل رعایت نکات زیر ضروری است :
۱- کیفیت راز محبوبیت کالای ماست
۲-احترام متقابل به مشتری را هرگز فراموش نکنیم
۳- قیمت رقابتی بیش از هرچیز دیگری میتواند بر وفاداری مشتریان بالفعل تاثیر بگذارد
۴-مشتریان بالفعل علاقه بسیاری به ارائه آپشن در کنار محصول دارند
۵- قدردانی از مشتری نیز جزو عوامل موثر در این زمینه است

تحقیقات نشان می‌دهد که مشتریانی با توان مالی کمتر، معمولا وفادارتر هستند؛ شاید به این دلیل که برای تغییر برند، ریسک نمی‌کنند. علاوه بر این، احتمال از دست دادن مشتریان جوان‌تر، بیشتر است و مشتریان مسن‌تر وفادارتر هستند. به همین ترتیب می‌توانید آمار مربوط به موارد دیگر مانند ملیت، جنسیت و محل زندگی را در مشتریان بررسی کنید.

وفاداری به یک برند، انتخابِ هر روزِ مشتریان است. خوشبختانه بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند که به یک نام و برند تجاری وفادار بمانند؛ زیرا به خوبی آن را می‌شناسند و به آن اطمینان دارند. در واقع وفادار ماندن به یک نام تجاری بسیار راحت‌تر از تغییر دادن آن است. در این میان، صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کارها، با به کار بردن راهکارهایی مانند مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌توانند زمینه‌ی این وفاداری را فراهم کنند و رضایت مشتری را بیش از پیش جلب کنند.

با ما همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

فروشگاه زنجیره ای فرانسوی با برند “دکتلون” وارد ایران شد

برند «دکتلون» فرانسه، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا در لوازم ورزشی و البسه، با امضای قرارداد …

یک نظر

  1. سلام
    ما سالها از تبلیغات دهان به دهان استفاده و بهره برده ایم. در رابطه با این موضوع مطلبی اخیرا در وبلاگ شرکت ما منتشر شده است.
    https://www.irwebhost.com/blog/?p=2971
    با تشکر از شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *