خانه / اقتصاد / چه تفاوت هایی بین استارتاپ ها و کسب و کارهای معمولی وجود دارد

چه تفاوت هایی بین استارتاپ ها و کسب و کارهای معمولی وجود دارد

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که وقتی واژه استارتاپ را می شنوید، ذهنتان به صورت ناخودآگاه تعدادی جوان را تصور می کند که دور هم جمع شده و در حال ایده‌پردازی، توسعه و خدمات‌دهی به مشتریان هستند. در چنین مواقعی به احتمال زیاد ماهیت آن سرویس یا خدمت چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و به عبارت ساده تر مفهوم استارتاپ تنها با ویژگی‌های ظاهری مورد قضاوت قرار می‌گیرد. درست به همین دلیل است که در بسیاری از موارد تفاوت کسب وکار با استارت آپ قابل تشخیص نبوده و این دو مفهوم با یکدیگر جایگزین می‌شوند.

واقعیت‌ این است که استارت‌‌‌آپ‌ها نوع خاصی از کسب‌وکار هستند و به دلیل تفاوت‌های خاصی که بین آن‌ها با مصادیق عام کسب‌وکار وجود دارد، آن‌ها را استارت‌آپ می‌نامند. در ادامه سه تفاوت اصلی کسب‌وکارها با استارت‌آپ‌ها دارند بیان می‌شود.

اولین تفاوت : رشد و مقیاس‌‌پذیری

اولین و اصلی‌ترین تمایز استارت‌آپ‌ها با کسب‌وکارها در میزان رشدشان است. استارت‌آپ‌ها معمولا کسب‌وکارهایی هستند که با تکنولوژی سر وکار دارند و بنابراین اغلب هیچ محدودیت زمانی، مکانی و جغرافیایی برای آن‌ها وجود ندارد. در واقع استارت‌آپ‌ها قادر هستند در یک لحظه به صدها نفر در جای‌جای دنیا خدمات ارائه کنند.

درست به همین دلیل است که هر شرکت تازه تاسیسی را نمی‌توان استارت‌آپ نامید؛ به عنوان مثال یک آرایشگاه تازه تاسیس یا یک شرکت تولیدکننده مسواک (حتی اگر یک محصول نوآورانه ساخته باشد)، نمیتوانند استارت‌آپ باشند چون هر دو این بنگاه‌های تجاری در لحظه تنها قادرند به تعداد نفرات محدودی ارائه خدمت نمایند، اما یک موتور جستجو از آن جهت استارت‌آپ است که به طور همزمان می‌تواند نیاز هزاران نفر را برآورده کرده و رشد آن نیز به صورت نمایی اتفاق می‌افتد.

دومین تفاوت : دریافت سرمایه

یک کسب‌وکار معمولی در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری خود به دنبال درآمد ثابت و مکفی است. بنابراین هیچ نیازی به دریافت سرمایه و رشد کسب‌وکار خود ندارد. اما یک استارت‌آپ برای سریع‌تر کردن روند رشد نیازمند بودجه‌ی بسیار زیادتری است. استارت‌‌آپ‌ها معمولا با ریسک شروع می‌شوند، چون می‌خواهند روندهای قبلی را در هم شکسته و یک ایده‌ی جدید را پیاده‌سازی کنند، این نیز دلیل دیگری برای دریافت سرمایه توسط آن‌هاست.

رایج‌‌ترین روش‌های دریافت سرمایه که این روزها بیشتر استارت‌آپ‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، شتاب‌دهنده‌ها هستند. بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری، خدمات منتورینگ و فضای کاری نیز ارائه می‌کنند که باعث شده است همه‌ی کسب‌وکارها یه سمت آن‌ها روی بیاورند.

استارتاپ

سومین تفاوت : ایده‌پردازی

در نهایت، سومین تفاوت بین استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها در هویت ساخت آن‌ها است. کسب‌وکارها اغلب ایده‌های سنتی دارند، مثل آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های بازاریابی و بسیاری از کسب‌وکارهای مشابه دیگر که ایده‌ی خاصی پشت آن‌ها وجود ندارد.

اما استارت‌آپ‌ها ایده‌های منحصربه‌فرد دارند، یعنی تا چند سال پیش هیچ اثری از آن‌ها نبود. آن‌ها اغلب شدیدا ریسک‌پذیر هستند و احتمال این‌که موفق نشوند هم زیاد است. با این حال، رشد بسیار زیاد آن‌ها هر کسی را مجاب می‌کند که به یک ایده‌ی متفاوت و سودآور فکر کند.

چرا باید از ماهیت کسب و کارمان اطلاع داشته باشیم؟

آگاهی از این‌که آیا سرویس یا خدمات شما یک کسب‌وکار است یا یک استارت‌آپ از آن جهت لازم و ضروری به نظر می‌رسد که راه‌‌اندازی و طراحی استراتژی برای یک کسب‌وکار بسیار متفاوت با یک استارت‌آپ است. هم‌چنین قوانین حقوقی متفاوتی برای کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، صاحبان استارت‌آپ‌‌ها باید در زمینه‌هایی مثل حق کپی رایت، حریم خصوصی، فرآیندهای عملیاتی و موارد مشابه مجوزهای لازم را کسب کنند که اغلب اوقات به دلیل هویت ساختارشکنانه آن‌ها کاری بسیار چالشی است، اما کسب‌وکارها کافیست از ساختارهای سنتی صنعت خود تبعیت نموده و از بین آن‌ها چارچوب مناسبی را برای خود انتخاب کنند.

هم‌چنین استارت‌آپ‌ها باید از لحاظ استراتژی، برندینگ، تبلیغات و بازاریابی به شیوه‌ای متفاوت و جنجالی‌تر عمل کنند. به همین دلیل، شما باید از ابتدای شروع سرویس‌دهی بدانید که یک کسب‌وکار هستید و یا یک استارت‌آپ!

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

استارتاپ های نا موفق سال ۲۰۱۷

همه کسانی که ایده استارتاپی دارند و آن را با سرمایه زیاد شروع می کنند، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *