خانه / لجستیک / پرش ۳۲ پله ای ایران در صنعت لجستیک جهانی

پرش ۳۲ پله ای ایران در صنعت لجستیک جهانی

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در مورد عملکرد لجستیکی کشورهای جهان، ایران با یک جهش ۳۲ پله ای  در سال ۲۰۱۸ به رده ۶۴ دنیا دست یافته است.

گزارش قبلی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ که بر اساس شاخص عملکرد لجستیک اعلام می شود نیز بهبود قابل توجه ایران را نسبت به سال های قبل نشان میداد. شاخص عملکرد لجستیک يك شاخص چندبعدي است كه عملكرد لجستيك تجاری يك كشور را ارزيابي مي‌نمايد و از سال ۲۰۰۷ به صورت دوسالانه توسط بانك جهاني اندازه‌گيري و پايش مي‌شود.

براساس تعريف بانك جهاني، لجستيك تجاري دامنه‌اي از فعاليتهاي ضروري تجاري همچون: حمل‌ونقل، انبارداري، يكپارچه‌سازي بارهاي تجاري، امور گمركي و تبادلات مرزي تا سيستمهاي توزيع بين‌المللي و درون كشوري را شامل مي‌شود. از ميان كشورهاي با درآمد سرانه هم‌سطح، آن كشورهايي كه عملكرد لجستيكي بهتري داشته‌اند شاهد يك درصد رشد بيشتر در توليد ناخالص داخلي (GDP) و دو درصد رشد بيشتر در تجارت بوده‌اند.

جدول زير رتبه ايران را در شاخص عملكرد لجستيك و زيرشاخص‌هاي آن از ابتدا تاكنون نشان مي‌دهد.

پرش 32 پله ای ایران در صنعت لجستیک جهانی

این شاخص معتبرترين شاخص بين‌المللي مرتبط با لجستيك تجاري است كه در آن وضعيت لجستيك داخلي كشورها و نيز لجستيك كشورها در عرصه بين‌الملل مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. اين ارزيابي براساس شش زيرشاخص انجام مي‌شود كه عبارتند از:

  • کارایی فرایندهای ترخیص کالا (سرعت، سادگی و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات اداری مثل فرايندهاي گمرکي)؛
  • کیفیت زیرساختهای تجاري و جابجايي (مثل: مبادي ورودی، راه‌آهن، جاده‌ها، تکنولوژی اطلاعات)؛
  • سهولت دسترسی به کالاهای مختلف با قیمت رقابتی؛
  • شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکي (متصدیان حمل‌ونقل، کارگزاران یا واسطه‌های گمرک)؛
  • توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی؛
  • مناسب بودن زمان تحویل محموله‌ها به مشتري در زمان برنامه‌ريزي شده یا زمان مورد انتظار؛

نکته قابل توجه این است که هر یک از این ۶ شاخص به تنهایی ملاک ارزیابی صنعت لجستیک یک کشور نیست بلکه تمام‌شان در کنار یکدیگر تاثیر خود را می‌گذارند.

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

اهمیت شرکت های لجستیکی طرف سوم در رونق تجارت الکترونیک

اهمیت شرکت های لجستیکی طرف سوم در رونق تجارت الکترونیک

با توجه به اهمیت تمرکز بازرگانان به فعالیتها و کسب‌وکارهای اصلی خود، اهمیت برونسپاری برخی …

2 نظر

  1. مطالبتان عالی و آ»وزنده می باشد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *