خانه / اقتصاد / چگونه نوآوری داشته باشیم؟

چگونه نوآوری داشته باشیم؟

نوآوری به آسانی حاصل نمی شود اما مردم فکر می‌کنند که نوآوران بزرگ، نوابغی هستند که به‌راحتی زمینه‌ساز پیشرفتی عظیم می‌شوند.

در سال ۱۹۲۸ وقتی این دانشمند اسکاتلندی از تعطیلات به خانه برگشت، متوجه شد کپک‌های عجیبی باکتری‌هایی را که او برای آزمایش‌هایش پرورش می‌داد، آلوده کرده‌اند. همین مشاهده، جهان را دگرگون ساخت.

معمولاً داستان را این‌طور تعریف می‌کنند. واقعیت این است که وقتی فلمینگ مشاهداتش را منتشر کرد، کسی به حرف او توجهی نشان نداد. زیرا چیزی که او کشف کرده بود نمی‌توانست کسی را درمان کند. تقریباً یک دهه بعد دانشمندان دیگری مقالات او را بررسی و بازخوانی کردند و توانستند یافته‌های او را به درمان معجزه گری که امروز می‌شناسیم، تبدیل کنند.

حقیقت این است که کشفیات بزرگ، از ابتدای کار معنی خاصی ندارند، چراکه محتوایی خارج از چهارچوب را ارائه می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، فقط نوآوری‌های بزرگ نیستند که جهان را تغییر می‌دهند، بلکه جهان نیز این نوآوری‌های را تغییر می‌دهد و طی مدتی که این پروسه‌ها رخ می‌دهد، هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. معمولاً کسی حقیقت نوآوری را برای شما توضیح نمی‌دهد. برای خلق نوآوری، باید به‌خوبی یاد بگیرید که در بحبوحه‌ی سرگردانی زندگی کنید.

 

نوآوری

قانون ۳۰ ساله

گرچه ما دوست داریم فکر کنیم که امروزه اوضاع خیلی سریع‌تر تغییر می‌کند، ولی به نظر نمی‌رسد جاده‌ی نوآوری به بهره‌وری، کوتاه‌تر شود. تقریباً ۳۰ سال پس از اختراعات و کشفیات داگلاس انگلبارت بود که تولید کامپیوترهای شخصی به سودآوری رسید. بسیاری از پیشرفت‌های اخیر، مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و ایمونوتراپی سرطان هم مقیاس زمانی مشابهی را طی می‌کنند.

بنابراین نوآوری هرگز یک رویداد واحد نیست و معمولاً حدود سی سال طول می‌کشد تا از کشف به مهندسی و در مرحله‌ی بعد به تحولات قابل بهره‌برداری تبدیل شود. البته این یک حساب سرانگشتی است. این زمان ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد، اما نکته اینجا است که ما از چند ماه یا چند سال حرف نمی‌زنیم، بلکه در مورد دهه‌ها صحبت می‌کنیم.

 

ترکیبات بعید

ترکیبات نقش مهمی در کشفیات بازی می‌کنند. اخیراً تحقیقی برای آنالیز ۱۷.۹ میلیون مقاله علمی صورت گرفته است. در پایان این مطالعات گزارش‌شده که اکثر پیشرفت‌های بزرگ زمانی رخ‌داده‌اند که حکمت عرفی یک حوزه، با بینشی هرچند کوچک ترکیب‌ شده که از برخی نواحی بسیار دور آمده است. همین علوم و اطلاعات کوچک هستند که تحقیقات به بن‌بست رسیده را نجات می‌دهند و آن‌ها را به جهت درست هدایت می‌کنند.

اساس نوآوری، ترکیب دانش‌ها و بینش‌های مختلف است. تنها راه عبور از پارادیم‌های قدیمی، جستجوی مداوم موارد جدید است و سپس، ادغام و ترکیب آن‌ها با مواردی که در حال حاضر می‌دانید.

 

کاوش مکان‌های دور یا نامعلوم

نوآوری به اکتشاف نیاز دارد. هرچه جستجو و کنکاش بیشتری داشته باشید، به‌احتمال بیشتری به‌طور تصادفی به اطلاعات کوچک راهگشایی برمی‌خورید که مشکل شما را حل می‌کند. اگر فردی باشید که با دیگران همکاری می‌کند، افراد بسیار بیشتری با شما مشارکت و تعامل خواهند داشت. سخاوت و بخشش، می‌تواند یک مزیت رقابتی باشد.

بااین‌حال جستجو در مکان‌های ناآشنا است که دانش و تجربه‌ی موردنیاز شما را فراهم می‌کند. کار ساده‌ای نیست، ولی بسیار ضروری است که با ایده‌های جدید آشنا شوید.

خلاقیت

عدم قطعیت فراگیر

ما تصویر می‌کنیم نوآوران بزرگ، قدرت بینشی ماورایی دارند. ما استیو جابز را روی استیج پیروزی می‌بینیم که به‌ندرت با اشتباهات و شکست‌هایش نظر کسی را جلب می‌کند. هیچ‌کس در مورد درد ناخوشایند مشکلی که سال‌ها گریبان‌گیرش بوده صحبت نمی‌کند. دوران‌هایی که به نظر می‌آمد پاسخ سؤال‌ها هرگز پیدا نمی‌شوند.

اما واقعیت این است که برای انجام هر کار مهمی، باید پریشانی خاص آن را بپذیرید. اگر پاسخ‌ها آسان به دست آیند، مشخص است که قبلاً فرد دیگری برای کشف آن‌ها تلاش کرده است. سرمایه‌گذاران می‌خواهند همه‌چیز پیش‌بینی پذیر باشد. مدیران به دنبال نتایج هستند. اما نوآوران بزرگ یاد می‌گیرند که به محدودیت‌ها عادت کنند، دائماً در سردرگمی زندگی کنند و به دنبال تضمینی برای موفقیت حتمی نباشند. این خصوصیتی است که آنها را به جلو سوق می دهد.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

دلایلی که باعث امتناع مشتریان از خرید های اینترنتی می شود

دلایلی که باعث امتناع مشتریان از خرید های اینترنتی می شود

هزینه بالای ارسال برخی از فروشندگان آنلاین، سرعت پایین ارسال، عدم اعتماد به خریدهایی که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *