خانه / لجستیک / نسل های مختلف لجستیک و شرکت های لجستیکی

نسل های مختلف لجستیک و شرکت های لجستیکی

بعد از آشنایی مختصر و ساده‌ای که در مطلب هفته قبل درمورد معرفی لجستیک داشتیم، بهتر است با انواع شرکت های لجستیکی بر مبنای وسعت و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، آشنا شویم.

سازمان ها در سرتاسر جهان به دنبال تاکتیک و تکنیک‌هایی جهت بقا درفضای رقابتی پرتلاطم امروزی هستند. یکی ازاین رویکردها برون سپاری عملیات لجستیکی زنجیره تامین در قالب شرکت های لجستیکی طرف سوم طرف چهارم و طرف پنجم می باشد. به موازات افزایش این نوع شرکت‌ها رقابت بین آنها افزایش یافته و نیازمند به کارگیری روشها و علوم نوین مدیریتی همچون مدیریت دانش است. در ادامه با نسل‌های مختلف این شرکت‌های لجستیکی آشنا می‌شویم.

نسل های مختلف شرکت های لجستیکی

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف اول (۱pl)

این نسل از ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی (PL1) همان شرکت یا شخص حقیقی است که نیاز دارد بار، کالا، محصول یا وسیله خود را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حمل کند و خودش این کار را انجام می‌دهد. عبارت «ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف اول» هم به ارسال‌کننده بار و هم به دریافت‌کننده بار اطلاق می‌شود. یک PL1ممکن است یک سازنده، تاجر، واردکننده، صادرکننده، عمده‌فروش، خرده‌فروش یا توزیع‌کننده‌ای در حوزه تجارت بین‌الملل باشد. PL1همچنین ممکن است مؤسساتی همچون یک دستگاه دولتی یا یک شخص حقیقی یا خانواده‌ای باشد که از یک مکان به مکانی دیگر جابجا می‌شود.در یک کلام، هرکسی که کالایی را از مبدا آن به مکانی جدید جابجا کند به عنوان یک «ارایه‌دهنده خدمات لجستیکی طرف اول» محسوب می‌شود.

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف دوم (۲pl)

این نسل از ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی (۲pl)، متصدیان حمل‌ونقلی هستند که دارای دارایی‌های سرمایه‌ای (همچون کامیون، فضای انبار و مانند اینها) بوده و به‌طور واقعی همه ملزومات انجام حمل‌ونقل را دارا هستند. خطوط حمل‌ونقل دریایی که کشتی‌هایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند، شرکت‌های خطوط هوایی که هواپیماهایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند و شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی بار که کامیون‌هایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند نمونه‌های بارزی از ۲plها می‌باشند.

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم (۳pl)

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم، شرکت‌هایی هستند که خدمات لجستیکی برونسپاری شده را در قالب قراردادهایی مشخص (معمولا بلندمدت) برای شرکت‌ها انجام می‌دهند. شرکت‌های ۳pl معمولا قسمتی یا گاهی وقت‌ها کل کارکردهای مدیریت زنجیره تامین شرکت‌های طرف قرارداد خود را برعهده می‌گیرند.به عبارتی، شرکت‌های خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار ۳plها به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سازمان‌های تولیدی یا خدماتی، بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن‌ها برونسپاری می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا در حوزه‌های حمل‌ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.براساس تعریفی دیگر، ۳plها کسب‌وکارهایی تجاری‌ هستند که در زمینه اجرای عملیات لجستیکی مجزا و یا وظایف پیچیده لجستیکی (موجودی انبار شده، حمل‌ونقل، مدیریت سفارشات، توزیع فیزیکی و غیره) سرویس ارائه می‌دهند.شرکت‌های لجستیکی بزرگی همچون DHL, Wincanton, CEVA & NYK Logistics و تمام شرکت هایی مه در سری موضوعات “معرفی شرکت های لجستیکی” مطرح شد، از نوع نسل سوم ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی محسوب می‌شوند.

شرکت پایگان نیز با ارائه خدمات انبارداری، بسته بندی و ارسال بسته به کسب و کارها و بخصوص برای فروشگاه‌های اینترنتی در سراسر کشور، جزو شرکت های لجستیکی طرف سوم است.

نسل های مختلف شرکت های لجستیکی

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف چهارم (۴pl)

این نسل از ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی (۴pl) به‌صورت یک تشکیلات مستقل است که اساس آن نه بر پایه دارایی‌های سرمایه‌ای خدمات لجستیکی (مثل وسایل حمل‌ونقل و نگهداری) بلکه از نوع یکپارچه‌کنندگی است که منابع، قابلیت‌ها و فناوری‌های سازمان خود را با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها (شامل تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی شرکت‌های ۴pl) یکپارچه کرده و از این طریق، راه‌حل‌های مدیریت زنجیره تامین جامع را برای مشتریانش طراحی، ایجاد و اجرا می‌کند.راه‌حل‌های جابجایی بار شرکت KAP نمونه شناخته شده‌ای از ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف چهارم است که با دسترسی که به شرکت‌های حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی دارد از طریق ارایه خدمات مشاوره‌ای و سازماندهی مجدد خدمات لجستیکی و تدارک مناسب باعث کاهش هزینه‌های لجستیکی مشتریان خود می‌شود. شرکت KAP بیشتر تاکید خود را بر شکل‌دهی محصولات، بازمهندسی فرایندهای بسته‌بندی و مونتاژ،  همچنین باز سازماندهی فرایند توزیع گذاشته است و از این طریق غالبا باعث بهبودهای قابل‌توجهی بدون نیاز به استفاده از فناوری‌های پیچیده و زیاد برای مشتریان خود می‌شود.

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف پنجم (۵pl)

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف پنجم، تقاضاهای مختلف ۳PLها و اعضای مختلف زنجیره تامین را در یک ظرفیت حجیم تجمیع و یکجا می‌کند تا از این طریق آنها بتوانند با مذاکرات دوجانبه امکان توافق روی نرخ‌های مطلوب‌تری با شرکت‌های حمل‌ونقل (زمینی، دریایی، هوایی) داشته باشند. این نسل از ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی همچون نسل قبل (چهارم) بر پایه دارایی‌های سرمایه‌ای نبوده بلکه تلاش می‌کنند تا خدمات خود را در یک بستر الکترونیکی ارایه دهند. ویژگی کلیدی ۵plها تلاش آنها برای ایجاد همکاری مشارکتی بین اعضای یک زنجیره تامین با شرکت‌های لجستیکی به‌منظور حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود با ایمن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل ممکن می‌باشد.شکل‌دهی عمده‌فروشان مجازی برای یک سیستم توزیع، یکی از فعالیت‌هایی است که توسط ۵plها می‌تواند ارایه شود. این خدمت به‌خصوص برای بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEها) فضایی را فراهم می‌کند تا بتوانند علاوه بر فروش محصولات خود به عمده‌فروشان واقعی داخلی، از طریق عرضه محصولات خود توسط این عمده‌فروشان مجازی در بازارهای صادراتی و بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.کارکرد اصلی ۵plها بیشتر برای زنجیره‌های تامین بین‌المللی بوده و باعث کمرنگ شدن نقش مرزهای کشورها در مراودات و تجارت جهانی می‌شوند.

ارائه دهندگان خدمات لجستیکی طرف هفتم (۷pl)

این مفهوم ترکیبی از ارائه دهنده‎ی خدمات طرف سوم و چهارم لجستیک است که یک ارائه دهنده خدمات می‎تواند هم خدمات ۳PL و هم خدمات ۴PL را برای مشتریان تامین کند. این نوع شرکت‎ها به عنوان شرکتی که دارای راه‎حل‎های کلیدی هستند شناخته شده و به جای اینکه با چندین نفر برای خدمات لجستیکی طرف باشید تحت یک قرارداد با یک شرکت طرف قرارداد خواهید بود.

نسل های مختلف شرکت های لجستیکی

شرکت های طرف سوم، یک سر و گردن بالاتر از نسل های دیگر لجستیکی

با توجه به شرایط رقابتی در عصر حاضر، برای اینکه بتوانیم یک شرکت پیشرو در زمینه لجستیک سوم باشیم باید از دید مشتری‌ها به سوال ” چه شرایطی یک شرکت لجستیک طرف سوم خوب باید داشته باشد؟” پاسخ دهیم، آنگاه از این طریق می‌توان پی به الزامات مورد نیاز مشتری‌ها برده و درصدد آن باشیم تا بتوانیم آنها را در سازمان ایجاد یا بهبود بخشیم، سپس با معرفی این توانایی‌ها در بازار رقابتی بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهیم.

دلایل عمده که شرکت‌های تولیدی و خدماتی به شرکت های طرف سوم رو می آورند :

  1. کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات. این شرکت‌ها به واسطۀ تخصصی بودن و همچنین به دلیل حجم بالای فعالیت‌هایی که دارند، قادرند هزینه‌های لجستیکی را کاهش داده و در مقابل هزینه‌های کمتری از صاحبان کسب و کار دریافت کنند.
  2. افزایش میزان و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان. این شرکت‌ها به دلیل دارا بودن تخصص و منابع انسانی کافی این امکان را دارند که خدمات لجستیکی را به نحو مطلوب‌تر و بهتری به مشتریان و اشخاص درگیر با فرایند لجستیک، ارائه نمایند.
  3. جهانی شدن و خروج از محدودیت‌های منطقه‌ای و توسعۀ بازار محصولات و مواد اولیه. حرکت به سمت جهانی شدن امروزه یک الزام محسوب شده و شرکت‌هایی در بازار رقابت توان ادامۀ فعالیت را خواهند داشت که از بازارهای منطقه‌ای پا را فراتر گذاشته و به سمت جهانی شدن حرکت کنند. در فرایند جهانی شدن فعالیت شرکت‌ها تخصصی‌تر می‌شود و در نتیجه لازم است فعالیت‌های لجستیکی نیز به صورت تخصصی به شرکت‌هایی سپرده شود که وظایف لجستیکی را به خوبی می‌شناسند.
  4. استفادۀ بهینه شرکت‌ها از علوم و تکنولوژی جدید. یک شرکت طرف سوم برای اینکه در گردونۀ رقابت در حوزۀ کاری خود باقی بماند، ناچار است تا خود را مدام به روز کرده و از تکنولوژهای روز استفاده کند.

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

اهمیت شرکت های لجستیکی طرف سوم در رونق تجارت الکترونیک

اهمیت شرکت های لجستیکی طرف سوم در رونق تجارت الکترونیک

با توجه به اهمیت تمرکز بازرگانان به فعالیتها و کسب‌وکارهای اصلی خود، اهمیت برونسپاری برخی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *