خانه / تجارت الکترونیک / معرفی فروشگاه های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی eBay

معرفی فروشگاه های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی eBay

در دنیایی که تکنولوژی در آن با سرعت زیادی در حال رشد است، در حال بررسیِ برترین‌های تجارت الکترونیک هستیم. با رقابتی که در این عرصه وجود دارد، روزانه ممکن است جایگاه شرکت‌های بزرگ در این رده‌بندی تغییر کند. اما هدف ما معرفی برترین‌ها در حوزه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی است و جایگاه عددی این شرکت‌ها مد نظرمان نیست.

در راستای معرفی برترین فروشگاه های اینترنتی دنیا، بعد از آمازون، نوبت به معرفی شرکت بزرگ حراجی اینترنتی ای‌بِی می‌رسد. فروشگاه اینترنتی eBay در رده‌بندی کنونی برترین‌ها، رتبه دوم را دارد.

تاریخچه و معرفی فروشگاه اینترنتی ای‌بِی

ای‌بی در سال ۱۹۹۵ توسط شخصی ایرانی تبار و ساکن امریکا به نام پیِر امیدیار تاسیس شده و رشد کرده است. ایده‌ی اولیه این کسب‌وکار را همسرش بطور اتفاقی مطرح کرد. او که در کار بازاریابی برای جعبه‌های شکلات PEZ بود برای معرفی بهتر و فروش محصولاتش از امیدیار خواست تا برای او یک وبسایت طراحی کند. در این سایت امکان مزایده و پیشنهاد قیمت را قرار داد بطوریکه هرکسی که بیشترین پیشنهاد را می‌داد، صاحب محصول می‌شد.

اکنون شرکت eBay، بازوی قدرتمند تجارت الکترونیک در سطح جهانی محسوب می‌شود. دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده است. نام این شرکت قبلا “سایت مزایده” (Auction web) نام داشت اما در سال ۱۹۹۷ به eBay تغییر یافت و در سال ۱۹۹۸ اساسأ به عنوان یک شرکت تجاری آنلاین بین دو شخص در اینترنت منتشر شد. eBay اولین جایی بود که تقریبا همه چیز را می‌شد در آن با قیمت‌هایی مناسب و قابل مقایسه به فروش رساند یا خریداری کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت ای‌بی از زمان تاسیسش در سال ۱۹۹۵ تا کنون باعث تسهیل میلیاردها معامله شده است.

سرعت رشد eBay به حدی بود که تنها چندسال بعد از شروعِ کار، توانست چندین شرکت دیگر را خریداری کند. در سال ۲۰۰۲ شرکت ای بی اقدام به خرید پی پال (PayPal) و همینطور در سال ۲۰۰۵ اسکایپ (Skype) را خریداری کرد. دیگر سایتهای خرید و فروش آنلاین معروف نظیر shopping.com و rent.com نیز از جمله سایتهای خریداری شده توسط ای بی می‌باشند.

 

نحوه‌ی کار در حراجی آنلاین eBay

عملکرد سایت ای‌بی با سایت‌های فروش تجارت الکترونیکی کمی متفاوت است. از تفاوت‌های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ای‌بی فروشندگان و خریداران همواره با هم در ارتباط هستند
  • قیمت‌های رقابتی و توافقی محصولات در آن مطرح است
  • هر نفر هم میتواند خریدار باشد هم فروشنده
  • حجم مبادلات در آن خیلی بالاتر از سایت‌های فروش معمول است
  • تنوع بی نظیر محصولات و فهرست بندی مناسب کالاها

پیر امیدیار به تدریج با دریافت حق مبادله در این بازار اینترنتی که به سرعت رو به رشد بود درآمد کسب می‌کرد. البته در طول این سال‌ها تنها فعالیتی که این وب سایت به آن پرداخته‌است حراجی الکترونیکی نبوده ‌است. بلکه در این وب سایت سرویس‌های بسیار زیادی وجود دارند از جمله امکان فروش با قیمت ثابت که تجارتی در حال رشد در ebay است.

در واقع در ebay دو نوع فهرست اصلی برای کالاها وجود دارد؛ فهرست‌ کالاهای حراجی و فهرست‌ کالاهای قیمت‌ثابت. لیست‌های قیمت‌ثابت همان‌طوری هستند که از یک خرید آنلاین انتظار دارید؛ کافی است برای خرید کالا بر روی دکمه‌ی مربوط به آن کلیک کنید تا به صفحه‌ی پرداخت هدایت شوید. اما در بخش کالاهای حراجی، روی اجناس مزایده انجام می‌شود.

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی eBay

دلایل موفقیت فروشگاه اینترنتی ای بِی

امیدیار با اجرای ایده‌ای نو در زمینه تجارت الکترونیک توانسته در نوع خود اولین و البته بهترین باشد. موفقیت این حراجی اینترنتی بزرگ را می‌توان از حجم بالای معاملات روزانه، تنوع بی‌نظیر کالاها، درآمد زیاد، رتبه سایت و تعداد کارکنان آن به خوبی متوجه شد. اما چه عواملی این موفقیت‌های بزرگ را سبب شده است؟ از دلایل موفقیت ای‌بی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای ایده‌ای نو و کارآمد در زمینه تجارت الکترونیک
  • قدرت بازار ebay در ارزش‌گذاری روی اجناس
  • آزادی عمل فروشندگان و خریداران در معرفی محصولاتشان در سایت
  • دریافت کارمزد پایین و ایجاد حسِ خوب در مشتری به جهت استفاده از خدمات سایت
  • طراحی و تجربه کاربریِ عالی در کار با قسمت‌های مختلف سایت ای‌بی

همچنین وجود سیستم‌های بازخورد، برای امتیازدهی به خریداران و فروشندگان به جهت اعتباردهی به مشتریان و همچنین استفاده از سیستم‌های پرداخت امن اینترنتی و سریع در ebay از جمله سیستم PayPal از دلایل دیگر موفقیت گسترده‌ی ebay بوده‌اند.

به هر حال برای موفقیت هر کسب و کاری، حتما باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند تا نتیجه کار اینقدر درخشان باشد. از مدیریت درست و استراتژی مناسب گرفته تا استفاده از نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف شرکت و همچنین عملکردِ خوب بخش عملیات اجرایی و برون سپاری شده. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار موفقیت داشت.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

اتاق پرو، برنامه آمازون برای افزایش تمایل به خرید اینترنتی

پرو قبل از خرید، برنامه آمازون برای افزایش تمایل به خرید اینترنتی!

آمازون همچون سایر خرده‌فروشان اینترنتی در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های متعدد، تمایل به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *