خانه / اقتصاد / مشتریان خود را چگونه بشناسیم؟

مشتریان خود را چگونه بشناسیم؟

شناخت ویژگی های مخاطبان و مشتریان یکی از موارد مهمی است که برای فروش بهتر و بیشتر محصولات و در نتیجه سودمندی، ضروری است.

ویژگی هایی از جمله سن، جنسیت، سطح سواد، میزان درآمد، فرهنگ و طبقه اجتماعی ، شغل و سرگرمی از ویژگی‌های اولیه مشتری است. نیازها، علاقه‌مندی‌ها، رفتارهای اجتماعی، دغدغه‌ها و مشکلات، سرگرمی‌ها، شیوه تفکر و سبک زندگی مشتری، ازجمله ویژگی‌های سطح دوم او است که باید آن‌ها را بشناسیم و بر طبق آن‌ها رفتار کنیم.

پس باید برای شناخت مشتریان خود حرفه ای عمل کنیم.

 

شناخت مشتری

راه های شناخت ویژگی های مشتریان

  • آزمایش مشتریان از طریق محتوا

مشتریان خود را در معرض مقالات و موضوعات مختلف قرار دهید تا متوجه شوید به چه موضوعاتی علاقه مندتر هستند. سپس سعی کنید بر روی علاقه آنها تمرکز کنید. علاوه بر محتوای سایت، انواع مختلف رسانه‌ها هم را هم بسنجید. ببینید کدام‌یک از فرمت‌های محتوا از همه مؤثرتر عمل می‌کند؟ اکثر محتوای سایت خود را در همان قالب دلخواه مخاطب بریزید. آزمایش مشتری از طریق محتوا ، به شما می‌آموزد که در رفتار با مشتریان آتی خود بدانید چه کنید و چه نکنید.

 

  • صحبت کردن با مشتریان

مشتریان یک‌ منبع کامل به‌حساب می‌آیند، چون محصولات و خدمات را خریداری کرده‌اند و در دسترس هستند. صحبت کردن با مشتریان  نکات مفیدی به شما در مورد روند تصمیم‌گیری آن‌ها می‌آموزد. در ماه، چند ساعت از وقت خود را به صحبت با مشتریان اختصاص دهید و از آنها بخواهید که به شما اجازه دهند تا در تصمیم‌گیری از لحظه شروع تا حل مشکل، همراهشان باشید. در مورد موضوعات و دغدغه‌های مشتری هنگام خرید صحبت کنید. این کار هم به مشتری می فهماند که شما حامی او هستید و هم بینشی از شخصیت افراد به شما می‌دهد.

  • استفاده از ایمیل مارکتینگ

نظرسنجی از مشتریان با ایمیل به شما کمک می‌کند متوجه شوید چه چیزی می‌خواهند از ما دریافت کنند. برای نمونه می‌توان در ایمیل‌های خود، دو نوع مقاله گذاشت. با  این روش می توان فهمید چند نفر روی مقاله اول و چند نفر روی مقاله دوم کلیک کرده‌اند. به این طریق از مقاله پسندیده مخاطب آگاه می‌شوید. با تحلیل ایمیل‌های ارسالی مشخص می‌شود:

به کدام‌‌یک از موضوعات  علاقه دارند؟ به کدام نوع از محتوا علاقه دارند؟ (مقاله، پست وبلاگی، ویدئو، پادکست، محتوای شبکه‌های اجتماعی و … ) کدام موضوعات در صدر آمار بازدید افراد قرار دارد؟ کدام پست بیشترین حجم اینترنت را گرفته است؟ (در ماه؟ در فصل؟ در سال؟) مردم چه میزان از زمان خود را صرف دیدن قسمت‌های مختلف سایت شما می‌کنند؟ کدام‌‌یک از پست‌ها باعث شده مشتریان ایمیل شان را در اختیار شما قرار دهند؟

 

ایمیل مارکتینگ

 

از آنجایی که شبکه های اجتماعی یکی از پر رفت و آمدترین مکان ها است، می توان از آن استفاده زیادی برد. هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی خود قرار می دهید را دنبال کنید تا ببینید کدام موضوعات در اینستاگرام، لینکدین و تلگرام به اشتراک گذاشته‌شده‌اند. با این روش به علاقه‌مندی مشتریان خود پی می‌برید. نکته‌ای که شاید گفتنش باعث تعجب شود این است که با اشتراک‌گذاری پیام‌های مشتریان در شبکه‌های اجتماعی گول نخورید. ناخالصی‌های این روش بیشتر از روش‌هایی است که پیش‌ از این گفته شد.

 

شبکه های اجتماعی

 

  • استفاده از گوگل آنالیتیک

یکی از ابزارهایی که برای اندازه‌گیری رفتار مشتریان استفاده می‌شود، تحلیل‌کننده گوگل یا همان گوگل آنالیتیک است. با کمک این ابزار می‌توان فهمید کاربران از چه دریچه‌ای وارد سایت شما می‌شوند، از کدام صفحات بازدید کرده‌اند و کدام صفحات را بسته‌اند. می‌توان از سردرگمی مخاطب در سایت خود اطلاع پیداکرده و برای رفع مشکلات سایت خود اقدام کرد. با این ابزار می‌توان فهمید چند نفر ایمیل ها را مشاهده کرده‌اند.

 

گوگل آنالیتیک

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی علی بابا

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی علی بابا

علی بابا یک شرکت چند ملیتی تخصصی در صنعت تجارت الکترونیک است و در سال …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *