خانه / لجستیک / انبار / مالک بزرگترین انبار جهان، رقیب خود را برای بدست آوردن مشتریان تجارت الکترونیک خریداری می‌کند

مالک بزرگترین انبار جهان، رقیب خود را برای بدست آوردن مشتریان تجارت الکترونیک خریداری می‌کند

تقاضا برای فضای انبار به ویژه در شهرهای بزرگ و در اطراف آن بسیار زیاد است، جایی که خرید آنلاین در سریع‌ترین سطح قرار دارد.

مالک بزرگترین انبار جهان، رقیب خود را برای بدست آوردن مشتریان تجارت الکترونیک خریداری می‌کند

برای شرکت Prologis بزرگترین مالک انبار در جهان، بزرگترین چالش برای رشد، بدست آوردن بازارهای مهم برای مشتریان تجارت الکترونیک است. این شرکت راه‌حل خود را در خرید رقیب نزدیک خود می‌داند. در همین راستا، شرکت Prologis قرار است بخشی از سهام شرکت رقیب خود یعنی DCT را با مبلغ ۸٫۴ میلیارد دلار خریداری کند. اتحادیه سرمایه‌گذاری املاک (REIT) که سهامدار بزرگ Prologis است، موافقت خود را با خرید بخشی از شرکت DCT اعلام کرده است.

با اینکه میزان خرید از سایت آمازون _خرده‌فروش برتر سال ۲۰۱۸_  و دیگر خرده‌فروشی‌های اینترنتی، کمتر از ۱۰% فروش در ایالات متحده است، با این حال این حوزه از تجارت، تاثیر بسیار زیادی روی تنظیم مجدد زنجیره‌های تأمین گذاشته است. تقاضا به ویژه در شهرهای بزرگ و در اطراف آن زیاد است، جایی که خرید آنلاین در سریع‌ترین سطح قرار دارد. بنابراین مالک بزرگترین خدمات انبارداری، برای پیشی گرفتن از رقبا تصمیم گرفته فضاهایی را خریداری ‌کند که در نزدیکی شهرهای مهم و پرجمعیت ایالات متحده است.

به همین منظور،۶٫۶ میلیون مترمربع از املاک و مستغلات اتحادیه سرمایه‌گذاری املاک مستقر در سانفرانسیسکو قرار است به Prologis بپیوندد. با این کار این شرکت انبارداری، حضور خود را در خود سانفرانسیسکو و همچنین در بازارهای درحال رشد مثل جنوب کالیفرنیا، سیاتل، فلوریدا، نیویورک و نیوجرسی گسترش می‌دهد. به گفته صاحبان کسب‌وکار، این شهرها مناطقی هستند که بیشترین تقاضا برای فضای انبار و خدمات لجستیک را بخصوص در تجارت الکترونیک دارند.

حمید مقدم، مدیرعامل ایرانی شرکت Prologis، از هماهنگی %۱۰۰ ای بازارهای خود با بازارهای DCT خبر می‌دهد. و انبارهای خریداری شده از DCT را نسخه‌ی کوچکتری از شرکت Prologis می‌داند که روی کسب‌وکارهای منطقه ایالات متحده تمرکز خواهد کرد.

مالک بزرگترین انبار جهان، رقیب خود را برای بدست آوردن مشتریان تجارت الکترونیک خریداری می‌کند

مزایای استفاده از انبارهای اجاره‌ای در تجارت الکترونیک

از نظر تحلیلگران، به دست آوردن زمین برای فضای انبار مخصوصاً در نزدیکی بازارهایی با تقاضای زیاد بسیار سخت است. چون تعداد انبارها در این مناطق کم بوده و هزینه پرداختی برای اجاره‌ی زمین نیز بسیار بالاست. در این شرایط شرکت Prologis با بدست آوردن بخشی از انبارهای DCT به دو منطقه کلیدی، یعنی جنوب کالیفرنیا و شمال نیوجرسی، که بازار اجاره انبار نیز در آنها بالاست دسترسی پیدا می‌کند.

از طرفی بخش بزرگی از مشتریان شرکت‌های انبارداری، تنها فقط عمده‌فروشان نیستند. بلکه با رشد تجارت الکترونیک، امروزه بخش بزرگی از مشتریان آن‌ها خرده‌فروشان و بالاخص خرده‌فروشان اینترنتی هستند که نیازمند حمل‌ونقل مستقیم به مصرف‌کننده نهایی هستند. در اینصورت باید اجناسشان در نزدیکی مناطقی باشد که محل زندگی مشتری‌هاست. چرا که کارایی زنجیره تامین تجارت الکترونیک، نیازمند موقعیت مکانی مناسب با عملکرد خوب است. همچنین بخاطر کمبود این فضاها در مناطق شهری، استفاده از فضاهای اجاره‌ای مقرون بصرفه بوده و در مواردی لازمه‌ی تجارت الکترونیک شده است.

همکاری این دو شرکت نیز در راستای کمک به بهبود تجارت الکترونیک مشتریان خرده‌فروش خود خواهد بود. در عین حال که به رقابت خود به عنوان دو شرکت بزرگ ارائه‌دهنده خدمات انبارداری و اجاره فضای انبار ادامه می‌دهند.

مالک بزرگترین انبار جهان، رقیب خود را برای بدست آوردن مشتریان تجارت الکترونیک خریداری می‌کند

پیدایش ایده انبار اجاره ای

ایده انبار اجاره‌ای در ابتدا توسط شرکت فلِکس (Felex) اجرا شد. مدیر این شرکت وقتی یکی از دوستانش با مشکل فضای انبار مواجه شده بود و نیاز به انبار موقت داشت این ایده به ذهنش خطور کرد. این ایده که آیا می‌توان فضاهای انبار یدکی را برای چند ماه در نظر گرفت به طوری که فروشگاه ها بتوانند از آن ها برای هر چند مدت که مایل بودند استفاده کنند.

زمانی که سرمایه‌گذاران متوجه شدند که شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در مورد پیدا کردن فضای انبار مناسب، با مشکل رو به‌رو هستند، سرمایه‌گذاری‌های خود را بر روی این موضوع انجام دادند. یکی از این سرمایه‌گذاران، Redpoint Ventures  بود که معتقد بود استارتاپ‌ها، نمی‌توانند به درستی پیش‌بینی کنند که در یک یا دو سال آینده، چه وضعیتی را خواهند داشت و نیاز آن‌ها به فضای انبار چقدر خواهد بود؛ پیدایش انبارهایی بر مبنای تقاضا (On-demand warehouse) و فضای لازم برای انجام اقدامات مربوط به سفارشات مشتریان (از جمله بسته‌بندی) بر مبنای تقاضا، تغییردهنده‌ی این بازی بود.

در واقع اجاره‌ی فضای انبار به فروشندگان مختلف اجازه می‌دهد تا از انبارهای موقت، طبق فضای انباری که در حال حاضر نیاز دارند، استفاده کنند و در واقع، رابطی بین مالکان انبارها و فروشندگانی است که قصد اجاره‌ی این انبارها را دارند، می‌باشد.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

b2b ecommerce

با تجارت الکترونیک و انواع مدل‌های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار B2B

در عصری که اوضاع و احوال کسب وکارها به شدت در حال تغییر است، روند …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *