خانه / لجستیک / لجستیک یک کسب و کار شیرین

لجستیک یک کسب و کار شیرین

اگر از ۱۰۰ نفر بپرسید که لجستیک چیست؟ بی شک بیش از ۸۰ درصد آنها نمی‏دانند، ۱۰ درصد در مورد تدارکات نظامی با شما حرف می‏زنند. در حالت خوشبینانه نیمی از ۱۰ درصد باقی مانده آن را حمل و نقل تعریف می کنند و نیم دیگر تعریف واقعی لجستیک یعنی (انبارداری و ذخیره سازی، حمل و نقل، مدیریت اطلاعات) را دارند.

این در حالی است که در دنیای دیجیتالی امروز خیلی ها با لجستیک سر و کار دارند و خودشان بی خبرند. لباسی که از یک فروشگاه اینترنتی می خرید، کفشی که بعد از یک تبلیغ تلویزیونی سفارش می دهید و یا وسیله آشپزخانه ای که از یک کانال تلگرام انتخاب می کنید، همه بعد از انتخاب و خرید شما به افراد فعال در حوزه لجستیک سپرده می شود و بعد به دست شما می رسد. نگهداری کالا، بسته بندی آن و در آخر ارسال برای شما، همه و همه یعنی لجستیک.

مدیران فروشگاه های مجازی (سایت اینترنتی، فروش تلویزیونی، فروش اینستاگرامی و تلگرامی) بروز، حتما تمام فعالیت های گفته شده را به شرکت های لجستیکی کاردان سپرده و با انجا ندادن آنها، از افزایش هزینه و انجام شدن کار به صورت غیرتخصصی جلوگیری می کنند. حال آنکه هنوز درصد زیادی از مدیران به اهمیت برون سپاری لجستیک واقف نیستند. توصیه ما یک مطالعه کوتاه و مفید در مورد لجستیک است که خودمان راه را برای شما کوتاه کرده ایم.

لجستیک

چرا لجستیک؟

فعالیت‌های‌ لجستیكی‌ در همۀ‌ حوزه‌های‌ زندگی‌ انسان‌ به‌طور مستقیم‌ و غیر مستقیم‌ تأثیرگذار می‌باشند؛ از امور فردی‌ و روزمره‌ گرفته تا زندگی‌ خانوادگی‌ و همین‌طور چرخۀ حیات سازمان‌ها‌ و… همه و همه به‌ صورتی‌ فراگیر، متأثر از موضوعات‌ و مفاهیم‌ لجستیكی‌ است. از آنجایی که هدف لجستیك، حداقل كردن هزینه‌های سازمان با ایجاد مطلوبیت زمانی و مكانی برای كالا می‌باشد، روش‌هایی مانند لجستیك ناب، برون سپاری، لجستیك مجازی، لجستیك معكوس، لجستیك یكپارچه و مدیریت زنجیره تامین و سایر نظریه‌ها و روش‌های لجستیكی، به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان و افزایش بهره‌وری و كاهش هزینه‌های لجستیكی به عنوان بخش مهمی از هزینه‌های تولید می‌باشند. به گونه‌ای که توسعه و بکارگیری مؤثر علم لجستیک و بهره‌گیری از مفاهیم علمی درمدیریت زنجیره تامین کالا طی سال‌های گذشته در برخی از کشورها موجب کاهش ۵% تولید ناخالص ملی آنان گردیده است .پس می‌توان ادعا کرد لجستیک  در حال تبدیل شدن به یکی از پایه‎های توسعۀ اقتصادی است و باید به آن توجه ویژه نمود.

لجستیک چیست؟

لجستیک در معنای عام به معنای آمادگی و پشتیبانی است. این مفهوم در جنگ جهانی دوم و در زمان آماده سازی ابزار و ادوات جنگی شکل گرفت و از دنیای نظامی به تجارت و اقتصاد رسید. به طوری که لجستیک در کشورهای پیشرفته بسیار فراگیر شد و این مسأله سودهای فراوانی نیز برای کسب و کارها به همراه آورد.

اما متأسفانه ابعاد مختلف لجستیک با وجود قدمت آن هنوز در کشور ما ناشناخته مانده است و صرفاً به معنای حمل و نقل شناخته می‌شود. در صورتی که لجستیک، تمام فرآیندهای تولید تا مقصد را شامل می‌شود.

این مقوله در تجارت آنلاین توانسته است کمک زیادی به کسب و کار کند و کنترل هزینه‌ها، منابع، انرژی و رضایت‌مندی مشتری را در پی داشته است.

لجستیک یعنی رساندن کالاهای مناسب در مکان و زمان مناسب با هزینۀ مناسب، شرایط مناسب و با مراقبت و توجه به محیط. از جمله زیرسیستم های لجستیکی عبارتند از: حمل کردن، انبارداری، کنترل موجودی، سیستم‌های اطلاعاتی/ ارتباطاتی، بسته بندی، مدیریت ساخت.

حمل‌ونقل، انبار و مدیریت اطلاعات سه مؤلفۀ اصلی لجستیک را تشکیل می‌دهند که البته سهم حمل‌ونقل چیزی حدود ۶۲ درصد، سهم انبار و ذخیره‌سازی حدود ۳۳ درصد و سهم مدیریت اطلاعات حدود ۵ درصد از متوسط هزینه‌های لجستیکی می‌باشد.

اهمیت‌ اقتصادی‌ لجستیک‌

اهمیت‌ اقتصادی‌ لجستیک‌

امروزه، روند رو به‌ رشد جمعیت‌ و به‌ دنبال آن‌ رشد تقاضا، باعث‌ شکل‌گیری‌ بازارهای‌ فروش‌ کالا و همین‌طور مراکز عرضۀ‌ خدمات‌ و کالاها شده‌ است. موضوعی که به بازارهای فروش کالا معنایی بنیادین می‎بخشد، توزیع‌ محصولات از تولید تا ارسال آن به‌ دست‌ مصرف‌کنندۀ‌ نهایی‌ است که به‌ یکی از شاخص‌های مهم در توسعۀ اقتصادی کشورها تبدیل‌ شده‌ است‌.

در این چرخه، فعالیت‌های‌ لجستیکی‌ بر میزان‌ نرخ‌ بهره‌وری‌، نرخ‌ سود و هزینه‌های‌ مربوط‌ به‌ انرژی، حتی نرخ‌ تورم‌ و دیگر خصوصیات‌ اقتصادی‌ تأثیرگذار است‌.

 

برون‌سپاری لجستیک

لجستیک طرف سوم ۳ pl عبارت است از بهره‌مندی از شرکت‌های خارجی جهت انجام وظایف لجستیکی که در گذشته در درون سازمان انجام می‌گرفته‌ است. وظایفی که توسط شرکت‌های ۳ pl انجام می‌گیرند، می‌توانند شامل کلیۀ فرایندهای لجستیکی یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های منتخب باشند.

از آنجا که تنوع فعالیت‌های شرکتهای لجستیکی طرف سوم گستره وسیعی از فعالیت‌های حمل‌ونقل، انبارداری و ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، توزیع و پخش را دربرمی‌گیرد؛ سازمان‌های مختلفی همچون: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و گمرک با این شرکت‌ها در ارتباط هستند.

همان‌گونه که تجربۀ نزدیک به چهار دهۀ اخیر کشورها و صنایع پیشروی دنیا نشان می‌دهد؛ کارآمدی حوزۀ لجستیک یکی از مهمترین راهبردهای بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینۀ مبادله و قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری در زمان حاضر می‌باشد. امروزه، لزوم توجه به مقولۀ لجستیک بر مدیران صنایع و کسب‌وکارهای مختلف پوشیده نیست؛ چرا که هزینه‌های لجستیکی بعضا تا ۳۰ درصد از هزینه‌های تحویل (قیمت تمام‌شده) محصول را تشکیل می‌دهد.

از این رو، ارتقای سطح آگاهی از اهمیت لجستیک طی سال‌های اخیر موجب شده تا کم و بیش اقداماتی در جهت توسعۀ لجستیک در کشورها و شرکت‌های پیشروی دنیا صورت گیرد که از آن جمله می‌توان به پدید آمدن شرکت‌های لجستیکی طرف سوم (۳plها) و گسترش استقبال عمومی از آنها اشاره کرد. کارکرد اصلی ۳PLها مبتنی بر توزیع فیزیکی کالا و خدمت می‌باشد.

هم اکنون تولیدکنندگان بر این امر واقفند که جهت کسب مزیت رقابتی در شرایط کنونی اقتصادی و ماندن در میدان مسابقه بهتر است بر فعالیت‌های اساسی خود تمرکز کنند و مدیریت فعالیت‌های لجستیکی و پشتیبانی خود را به شرکت‌های ۳pl واگذار کنند. در حالی که پیش‌تر، شرکت‌ها صرفاً به برون‌سپاری فعالیت‌های حمل‌ونقل می‌پرداختند؛ اما در حال حاضر برون‌سپاری تمام یا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های لجستیکی مورد توجه قرار گرفته است.

البته باید گفت که متأسفانه علی‌رغم نیاز فراوانی که در درون کشور احساس می‌شود و با وجود موقعیت لجستیکی فوق‌العاده کشور ایران، توسعه و راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی، به معنای واقعی، در سطح کشور ایران هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است. از دلایل اصلی عدم شکل‌گیری و توسعه این شرکت‌های تخصصی در کشور علی‌رغم نیاز مبرم به آنها می‌توان رسمیت نیافتن شرکت‌های لجستیکی طرف سوم در کشور و نبود متولی مشخص و مرجع قانونی تعریف‌ شده‌ برای راهبری و کنترل آنها که نسبت به صدور مجوزها، اعمال ملاحظات قانونی مورد نیاز و نیز نظارت بر حسن فعالیت‌های آنها مسئول باشد، برشمرد.

برون سپاری لجستیک

منافع بكارگيري دانش لجستيک و مديريت زنجيره تامين

  • موجودي‌هاي کمتر
  • بهره‌وري بالاتر
  • چابکي بيشتر
  • موعدهاي تحويل کوتاهتر
  • سود بالاتر
  • رعايت حقوق بيشتر مشتري
  • وجود موجودي‌ها و اندازه انباشته‌ها به مقدار صحيح
  • قابليت مشاهده و ردگيري رخدادها
  • کاهش هزينه‌‌ها
  • افزايش خدمت دهي به مصرف‌كنندگان
  • ايجاد مزيتهاي رقابتي
  • تعامل نزديکتر با تامين کنندگان
  • ايجاد فرصت براي خريد مقادير زياد و با هزينه کمتر
  • ايجاد مرجع پاسخگويي
  • توانايي اجراي دقيق سيستم‌ها به صورت ترکيبي

 

پایگانبه عنوان یک شرکت ۳pl در تمام بخش های لجستیک در حال ارائه خدمات به فعالان حوزه تجارت الکترونیک می باشد. امید است با همکاری خود بتوانیم سهم کوچکی در توسعه اقتصاد و تجارت کشور داشته باشیم.

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

والمارت شرکت های طرف سوم را برای ارسال مواد غذایی مشتریان خود به خدمت می‌گیرد

والمارت شرکت های طرف سوم را برای ارسال مواد غذایی مشتریان خود به خدمت می‌گیرد

والمارت قصد دارد شرکت DoorDash را برای تحویل مواد غذایی تازه‌ی فروشگاه‌های خود در آتلانتا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *