خانه / تجارت الکترونیک / اولین ابزار در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی شما

اولین ابزار در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی شما

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی یا کسانی که قصد شروع کسب و کار اینترنتی دارند، باید از یک سری اصول جذب مشتری پیروی کنند تا با شکست مواجه نشوند. هر کسب و کاری هم برای دوام و رشد بیشتر، نیاز به مشتری دارد. درواقع مشتری عامل اصلی موجودیت یک فروشگاه اینترنتی است.

“تقریباً هر کسب و کار شکست‌خورده‌ای یک محصول دارد. چیزی که کسب و کارهای شکست‌خورده ندارند، مشتری کافی است”

این جمله به خوبی اهمیت توجه به موضوع جذب مشتری را نشان می‌دهد. عوامل زیادی را میتوان برشمرد که در فرایند جذب مشتری به فروشگاه شما کمک می‌کند ولی از آنجا که در وحله ی اول، ظاهری ترین و ابتدایی‌ترین چیزها جلب توجه می‌کن، شما نیز باید آن را جدی بگیرید. در این مطلب راجع به اولین ابزار در جذب مشتری برای فروشگاه‌های اینترنتی با شما صحبت خواهیم کرد.

اولین ابزاری که در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند، نام دامنه و نام برند شما است. نامتان برای اولین بار شما و کسب‌ و کارتان را در ذهن مخاطبانتان تعریف می‌کند. این بسیار مهم است که از نامی مناسب برای دامنه و برند خود استفاده کنید.

در انتخاب نام برند و دامنه باید سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که معنا و مفهوم مناسبی را در ذهن مخاطبانتان تداعی کنند. اگر از کلماتی استفاده کنید که تداعی کننده‌ی مفاهیم منفی باشد، بخش قابل توجهی از فروش ومشتریان خود را از دست خواهید داد.

نکته‌ی بعد این است که سعی نکنید کپی برندهای بزرگ باشید.

برای مثال سایتها و فروشگاه‌های زیادی را دیده ایم که برای انتخاب نام دامنه‌ی خود از دیجی یا کالا استفاده کرده‌اند. امروزه اگر جستجوی ساده‌ای در گوگل انجام دهید صدها سایت را می‌بینید که از چنین کلماتی استفاده کرده‌اند و سعی کرده‌اند یک کپی از دیجی کالا باشند.

با کمال تعجب افرادی را می‌بینیم که می‌خواهند یک سایت مثل دیجی کالا داشته باشند! هرچند که این کار برای شروع آسان و منطقی بنظر میرسد، اما به دلیل زیر اکیدا به شما و تمامی افرادی که می‌خواهند کسب و کار اینترنتی خودشان را راه اندازی کنند، پیشنهاد می‌کنم که برند خودتان را راه اندازی کنید و بجای اینکه بخواهید یک کپی از دیگران باشید، سعی کنید خودتان باشید.

یک جنس اصل همیشه بیشتر از یک کپی ارزش دارد. هرچند که بین دو تابلوی زیر تفاوت چندانی وجود ندارد، اما تابلوی اصل به خاطر اورجینال بودنش هزاران برابر بیشتر از نمونه‌ی تقلبی آن ارزش دارد.

کپی برداری در نام دامنه ممنوع

اولین کار برای موفقیت در فروش اینترنتی این است که کپی کار نباشید، نه در نام برند و نه در نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات . پس اولین قدم در میان روش‌های جذب مشتری اینترنتی این است که نام خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید.

 

نکته‌هایی در رابطه با نام و برند کسب و کار اینترنتی شما

لزومی ندارد که نام دامنه شما یا نام برند شما حتماً مرتبط باشد با زمینه فعالیت‌تان، خیلی از سایت‌ها هستند که بسیار موفق‌اند و نامی برای سایتشان انتخاب کرده‌اند که هیچ ارتباطی با مفهوم خدمات یا کالاهای آن‌ها ندارد اما برای خودشان یک برند هستند و درآمد خیلی خوبی دارند و روزبه‌روز هم در حال بزرگ‌تر شدن هستند پس از شما می‌خواهم که به این نکته هم دقت کنید.

البته اجازه دهید که این نکته را هم اضافه کنم، شما می‌توانید نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که مشابه دامنه‌های دیگر باشد، هیچ مشکلی ندارد و حتی می‌توانید به یک برند هم تبدیل شوید. اما دیگر نمی‌توانید از قابلیت بازاریابی نام دامنه استفاده کنید و اگر بخواهید که برند شوید باید در زمینه‌های دیگر تلاش بیشتری کنید. خدمات خیلی خوبی ارائه دهید، محتوای باارزشی ارائه دهید،

خدمات پس از فروش به مشتری بدهید و جوری کار کنید که خودتان را یک سر و گردن از بزرگترین برندهای مشابه هم بالاتر ببرید. خیلی از سایت‌ها هستند، خیلی از اپلیکیشن‌ها را می‌بینم که اسم‌هایی دارند که در برخورد اول خیلی خنده‌دار به نظر می‌رسند. اما جالب است که این‌ها جوری کار کرده‌اند که خودشان را به یک برند تبدیل کرده‌اند، مردم به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند و دائماً دارند از آن سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

نوع خدمات روی برند شما بسیار تأثیر دارد و اگر که این کار را خوب انجام دهید می‌تواند ضعف ناشی از نام دامنه نامناسب را به طور کامل برطرف کند.

در نهایت پیشنهادی که می‌کنم این است که شما الان ممکن است در دو وضعیت قرار بگیرید: یا اینکه قبلاً یک دامنه‌ای را ثبت کرده‌اید و سایت دارید و الان دارید فعالیت می‌کنید و یا اینکه تازه می‌خواهید وارد این حوزه شوید و می‌خواهید یک اسم مناسب برای برند یا وب‌سایت‌تان انتخاب کنید.

اگر جزو دسته اول هستید و کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید، دیگر به عقب برنگشته و نام دامنه‌تان را تغییر ندهید، با همین اسم ادامه دهید و سعی کنید جوری خدمات به مشتری ارائه دهید که به یک برند تبدیل شوید، یک مزیت رقابتی داشته باشید که مشتری‌ها به سمت شما بیایند و شما را به خاطر خدمات خوبتان به دیگران معرفی کنند.

اولین ابزار در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی شما

 

گارانتی محصول، چیزی که در ایران خیلی کم می‌بینیم!

خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی را می‌بینم که اصلاً کالاهایشان را گارانتی نمی‌کنند. خیلی‌ها به مشتری می‌گویند که ما محصول را به پست تحویل می‌دهیم و اگر مشکلی داشت دیگر به ما ربطی ندارد و در صورت بروز مشکل از اداره پست شکایت کنید. چنین کسب‌وکارهایی نمی‌توانند برند شوند.

اما فرض کنید یکی در ایران یک گارانتی قوی مثل همین مورد ضمانت مرجوع در صورت خرابی، یعنی بیاید محصولش را گارانتی کند اگر مشکلی داشت رایگان پس می‌گیریم، اگر نتوانستید استفاده کنید پس بدهید.

می‌بینید این جمله چقدر می‌تواند روی بازاریابی یا برندسازی یک شرکت مؤثر باشد. متأسفانه خیلی از شرکت‌ها و خیلی از افراد از خدمات و محصولاتشان مطمئن نیستند و نمی‌توانند هم آن را گارانتی کنند چون اگر گارانتی کنند محصولشان که مشکل دارد و مشتری آن را برمی‌گرداند در نتیجه متضرر می‌شوند. کسب‌وکارهایی بقا پیدا می‌کنند و می‌توانند به یک برند تبدیل شوند که رابطه برد-برد با مشتریان یا مصرف کنندگان‌شان داشته باشند.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

نقش امکان رهگیری سفارش در موفقیت و کسب اعتماد فروشگاه های اینترنتی

نقش امکان رهگیری سفارش در موفقیت و کسب اعتماد فروشگاه های اینترنتی

شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید یک بسته پستی را رهگیری کنید. این موضوع …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *