خانه / لجستیک / حمل و نقل / لجستیک هوشمند و تاثیر آن در هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل

لجستیک هوشمند و تاثیر آن در هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل

هوشمندسازی در هر زمینه‌ای باعث بهبود عملکرد آن می‌شود. صنعت بزرگ و مهم لجستیک هم از این قاعده مستثنی نیست. باید ببینیم لجستیک هوشمند چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و در صورت اجرای صحیح، چه تاثیری بر هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل خواهد داشت؟

لجستیک هوشمند و تاثیر آن در هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل

لجستیک هوشمند چیست؟

هنگامی که در ارتباط با لجستیک هوشمند صحبت می‌کنیم، در واقع به تمام ویژگی‌های هوشمند تکنولوژی سیستم مدیریت حمل و نقل، برای مدیریت حمل و نقل اشاره می کنیم. با مراجع به معنی هوشمندسازی، هوشمندسازی لجستیک سبب کاهش عملیات دستی و جایگزینی گزینه‌های اتوماتیک در پروسه‌ی حمل و نقل بار می‌شود. همچنین هوشمندسازی لجستیک امکان ارائه‌ی اطلاعات بار در لحظه را فراهم می‌کند.

شرکت‌های لجستیک اکنون ارزش هوش مصنوعی را به دلیل هم جهت بودن با اینترنت اشیا درک می‌کنند. مانند بسیاری از بخش‌های زنجیره‌تامین، لجستیک در حال تحول دیجیتالی و تبدیل به لجستیک هوشمند است. هوشمندسازی لجستیک، داده‌های بیشتر و در نهایت کنترل بالاتری در سراسر زنجیره تامین را فراهم می‌آورد.

شرکت لجستیک آلمانی DHL لجستیک هوشمند را فرصتی برای ایجاد مزیت رقابتی قابل قبول می‌داند. در واقع لجستیک وارد چهارمین انقلاب صنعتی شده است.

عرضه و تقاضا

از تکمیل موجودی تا تحویل کالا، این صنعت در حال دیجیتالی شدن و تبدیل به لجستیک هوشمند می‌باشد. در حال حاضر بیش از ۴۵ هزار ربات در انبارهای آمازون مشغول به کار هستند. سامانه های یادگیری به صورت بصری بسته‌های جدید را بررسی کرده و به قفسه ها نظارت کرده و حرکت وسایل موجود را از انبار به وسایل نقلیه جهت حمل و نقل هماهنگ می‌کنند. این همگرایی داده ها، رباتیک، و هوش مصنوعی تبدیل به یک الگو برای سیستم‌های فیزیکی سایبری شده است.

مدیریت عرضه و تقاضا می‌تواند بسیار پیچیده باشد و اشتباهات در آن می‌توانند به معنای از دست رفتن فرصت‌ها و صدمه و هدر رفت کالاها، به ویژه برای محصولات فاسد شدنی باشد. شرکت shelf engine از سامانه‌های یادگیری برای پیش‌بینی حجم غذاهای سفارشی با توجه به الگوهای تقاضا استفاده می‌کند. آن ها با استفاده از این تکنولوژی به شرکت molly’s کمک کردند تا به ۹% سود بیشتر دست پیدا کند.شرکت چندملیتی مواد غذایی Tesco (تسکو) ۱۴۰ میلیون دلار با افزودن اطلاعات هواشناسی به موتورهای آنالیز پیش بینی‌ها صرفه‌جویی کرد. از این طریق آن ها توانستند تقاضای مواد غذایی همچون بستی را مطابق با شرایط هوایی پیش بینی کنند. از این داده ها برای تنظیم موجودی و سفارشات برای هر فروشگاه استفاده می‌کنند.

لجستیک هوشمند و تاثیر آن در هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل

هماهنگی موجودی

شرکت‌های لجستیکی باید شبکه عظیمی از فروشندگان، پارتنرها، انبارها و وسایل نقلیه را هماهنگ کنند. این هماهنگی عموما در تقاضاهای جهانی پیچیده می‌شود. هرچه سیستم‌های یادگیری قوی‌تر شده و اطلاعات را به صورت جهانی جمع آوری کنند، توانایی هماهنگی‌ها افزایش میابد. شرکت clear metal با ارائه امکان پیش‌بینی و مدیریت کانتینرها با این پیچیدگی‌‌ها مقابله می‌کند. برای کاهش ریسک بین تامین و تقاضا، آن ها کانتینرها و شرایط آب و هوایی و اقتصادی را ارزیابی کرده و آن را به سیستم یادگیری ماشین ابلاغ می‌کنند.

ارسال کالا

چالش‌های زیادی در تغییر لجستیک وجود دارد. هوش مصنوعی پیچیده است و هماهنگی آن با یک صنعت بزرگ که بخشی از ده ها هزار شرکت دیگر است، دشوار می باشد. با توجه به حجم بالای داده‌ها، هماهنگی میان آن‌ها چالش‌برانگیز است اما میتوان از هوش مصنوعی برای تفسیر اطلاعات خروجی استفاده کرد. صنعت برای مقابله با ریسک خیلی آهسته در حال پذیرش این تکنولوژی است. هوش مصنوعی ممکن است چالش های امنیتی، فشار کار و بیکاری کارکنان را به دنبال داشته باشد. در آمریکا ۳٫۵ میلیون راننده ی وسایل نقیله وجود دارد. با استفاده تکنولوژی هایی همچون هوش مصنوعی که کار نیروی انسانی را انجام می دهند و تبدیل لجستیک سنتی به لجستیک هوشمند، شغل افراد به خطر می افتد. مثلا همین استفاده از ربات های تحویل کالا که اخیرا بصورت آزمایشی برای انجام عملیات تحویل گام آخر مورد استفاده قرار گرفته است و ممکن است جایگزین افراد در این زمینه شود.

چالش‌های زیادی برای پذیرش لجستیک هوشمند وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، اما قابلیت‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌ها بیش از حد بزرگ هستند و امکان ندید گرفتن آن‌ها تقریبا صفر است.

لجستیک هوشمند و تاثیر آن در هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل

مزایای هوشمند سازی لجستیک در سیستم مدیریت حمل و نقل

بزرگترین مزیت هوشمند سازی صرفه جویی در نیروی کار می باشد با این حال، برای صرفه جویی در انرژی و مواد و بهبود کیفیت، دقت نیز استفاده می شود. قاعده ی کلی هوشمند سازی با هدف کاهش زمان نیروی کار برای انجام فرآیندهای دستی است. به عنوان مثال در پروسه ی حمل و نقل کالا در زنجیره ی تامین که با نام لجستیک نیز شناخته می شود، هوشمند سازی با کاهش خطاها و بهبود کلی خدمات مشتری سبب کاهش هزینه ها و افزایش سود می‌گردد. اما قبل از اینکه وارد بحث مزایای هوشمندسازی لجستیک شویم ابتدا به تعریف آن بپردازیم:

 

چهار مزیت هوشمند سازی لجستیک در سیستم مدیریت حمل و نقل

  • کاهش خطاهای پر هزینه: ویژگی‌های هوشمند سازی لجستیک همچون ادغام کالا با سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، و دسترسی به آدرس‌های ذخیره شده، ذخیره سازی اتوماتیک، سنجش میزان سوخت موردنیاز سبب حذف احتمال ورود و ثبت اطلاات اشتباه می‌شود. این نوع اشتباهات منجر به افزایش هزینه های حمل ونقل می‌شوند.
  • افزایش خدمات مشتری: چقدر از دست دادن یک مشتری برای شما ضررآور است؟ با ویژگی های هوشمندسازی لجستیک مانند امکان ردیابی حمل و نقل در زمان واقعی، جمع آوری خودکار اطلاعات، بیمه ی بار و سنجش هزینه ی حمل و نقل به طور دقیق، سب میشود تا هم شما و هم مشتریتان از طریق اعلان های سیستمی متوجه هزینه و زمان دقیق تحویل شوید.
  • دسترسی به اطلاعات حمل و نقل در لحظه: هنگامی که شما به داده های حمل بار در زمان واقعی دسترسی داشته و بتوانید از آن گزارش تهیه کنید، لذا با توجه به تاریخچه ی حاصل و تجربه ی کسب شده شما می توانید تصمیمات بهتری گرفته وخدمات بهتری به مشتری ارائه دهید. به عنوان مثال بر طبق گزارشات متوجه می شوید که شما ۸۰ درصد مواقع با پیک x را به هزینه‌های پایین آن برای ارسال بسته به مشتری انتخاب کرده اید ولیکن با استناد بر آن گزارشات متوجه می شود که پیک مذکور ۲۰ درصد مواقع  بسته را با تاخیر به مشتری تحویل می دهد  و سبب تخریب تجربه ی مشتری شما شده است. لذا در طولانی مدت اتخاذ چنین تصمیماتی سبب از بین رفتن مشتریان فعلی و دم جذب مشتریان جدید می گردد.
  • کنترل سازمانی: ویژگی های هوشمند سازی لجستیک در سیستم مدیریت حمل و نقل شما را قادر به مدیریت هزینه و ریسک حمل و نقل ازطریق دسترسی به قوانین سیستم مدیریت حمل و نقل که مبتنی بر مسیریابی و برنامه های بهینه سازی شده است، می کند. سیستم مدیریت حمل و نقل کاملا انعطاف پذیر بوده و با توجه به قوانین کسب و کار شما تنظیم می شود و به اندازه ی کافی قدرتمند است تا همه کاربران، داخلی و خارجی را مجبور به پیروی از سیاست هایی که منجر به حمل و نقل موثر و مقرون به صرفه می شود را تضمین کند.

هوشمندسازی لجستیک زمانی که به درستی انجام شود بهترین گزینه است. هوشمند سازی لجستیک در یک سیستم مدیریت حمل و نقل مطمئنا به بهبود راندمان، حذف ضایعات کمک می کند و از همه مهمتر در منجر به کاهش هزینه لجستیک می گردد.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

علت افزایش مجدد هزینه های پستی؛ چرا پست بار دیگر هزینه های خود را تغییر داد

اگر روزی بخواهید یک کسب و کار اینترنتی و یا در صورت کلی مدیاشاپ راه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *