خانه / دسته‌بندی نشده / لجستیک معکوس و نقش آن در فروش سال نوی میلادی

لجستیک معکوس و نقش آن در فروش سال نوی میلادی

در تجارت امروز که چرخه عمر محصولات هر روز کوتاه تر می شود، برگرداندن محصول با زمان پاسخگویی سریع و خدمات تعریف شده بر اساس نیاز مشتری و رضایت او، تغییر شکل کالا و ذخیره دوباره آن، امری مهم است.

فعالیت‌های لجستیک معکوس به طور مختصر عبارتست از: برگرداندن کالا و یا ضایعات، جهت تعمیر و تعویض، نوسازی محصول، ساخت مجدد، بازیافت، فروش مجدد و استفاده مجدد.

نقش ۳pl ها در انجام لجستیک معکوس

گزارش ها نشان می دهد که اپراتورهای شرکت های طرف سوم (۳pl) و صاحبان اینگونه تاسیسات از افزایش نرخ بازگشت محصول سود می برند، چرا که بسیاری از خرده فروشان عملیات لجستیک معکوس را به منظور کاهش هزینه ها و به دست آوردن حداکثر راندمان انجام می دهند.

زمانی که خرید آنلاین یا تجارت الکترونیکی، تبدیل به بخش در حال رشد در فروش خرده فروشی ها می شود، متناسب با افزایش فروش در تعطیلات سال نو، برگشتی های این خریدهای آنلاین نیز افزایش می یابد. این به معنای افزایش فعالیت های لجستیک معکوس است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که طبق گزارشات، بازده خرده فروشی ها در مدیریت و هندلینگ برگشتی خریدهای آنلاین تا ۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است.

با نگاه کردن به محیط و شرایط فعلی که به تجارت الکترونیک و نقش شرکت های ۳pl مربوط می شود، درمی یابیم که ۳pl ها “راه حل معقول” برای بسیاری از فرستندگان هستند، چرا که آن ها درک روشنی از آنچه را  که انجام می دهند، دارند و همچنین قابلیت انجام عملیات مربوط به برگشت محصولات را داشته و این کار را با سطح کیفی بالا و تجربه کافی انجام می دهند.

همچنین راه حل لجستیک معکوس بهبود یافته و باعث گسترش شبکه زنجیره تامین شده است. زیرا انبارهایی بیشتر و مراکز توزیع دیگری را برای حمایت از جریان معکوس موجودی اضافه کرده است.

وقتی یک مصرف کننده خرید آنلاین انجام می دهد، به خوبی می داند که می تواند محصول خریداری شده را به راحتی پس دهد. اما مشکل زمانی پیش می آید که یک شخص ۶ محصول را بصورت آنلاین می فروشد و ۵ تای آن برگشت می خورد. در این موارد راه حل این است که صاحبان فروشگاه های آنلاین یک نقطه فروش از میزان فروش آنلاین خود بدست آورند. بطوری که میزان فروش را در حالتی در نظر بگیرند که فرد با رضایت اولیه خرید را انجام داده است و در مواردی که مجبور به این کار شده را جزو نقطه فروش در نظر نگیرند. در اینجاست که موضوع تجزیه و تحلیل داده ها باید انجام شود تا عادت های خرید مشتریانشان مشخص شده و بتوانند خریدهای بعدی آن ها را پیش بینی کنند.

لازم به یادآوری است که میزان برگشت محصولات شامل ۸ درصد از کل فروش خرده فروشی است اما برای فروش تجارت الکترونیک این مقدار بین ۱۵ تا ۳۵ درصد بسته به نوع محصول و فصل اوج فروش و تعطیلات متفاوت است.

توجه به مدیریت ضایعات باعث شده است تا تولیدکنندگان به بهبود فرآیندهای تولید خود بپردازند. زیرا هزینه انهدام ضایعات بسیار بالاست. علاوه بر این برای توسعه یک سیستم لجستیکی مدرن، باید جامع نگری وجود داشته باشد. یعنی برای رضایت مشتری باید بحث توزیع معکوس و سایر ابعاد لجستیک به خوبی انجام شود. مشتری بعد از تامین نیازهایش باید از سیستم لجستیکی احساس امنیت کند و مطمئن باشد در صورت هرگونه اشکال و ایراد در کالای مورد نظر، که ممکن است هر کدام از فرآیندهای تولید، توزیع و انبار مقصر باشند، به وسیله لجستیک معکوس پذیرفته شده و رفع می شود.

ایجاد رضایتمندی و امنیت خاطر برای مشتریان، به منزله القای پویایی در یك سیستم لجستیكی است و استقرار این نظام و عملكردهای دقیق آن، می تواند خود به تنهایی تبلیغ خوبی برای افزایش رضایتمندی مشتریان، سود آوری بیشتر و نهایتاً افزایش مشتریان باشد.

اصل، رضایت مشتری است :

برای رضایت مشتری باید بحث توزیع معکوس و سایر ابعاد لجستیک به خوبی انجام شود. مشتری بعد از تامین نیازهایش باید از سیستم لجستیکی احساس امنیت کند و مطمئن باشد در صورت هرگونه اشکال و ایراد درکالای مورد نظر، که ممکن است هر کدام از فرآیندهای تولید، توزیع و انبار مقصر باشند، به وسیله لجستیک معکوس پذیرفته شده و رفع می شود.

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

راه هایی برای کاهش هزینه کسب و کارهای کوچک

راه هایی برای کاهش هزینه کسب و کارهای کوچک

مدیریت هزینه‌ها یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید در تمام کسب و کارها در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *