خانه / تجارت الکترونیک / فروش غیرحضوری از طریق شبکه‌های اجتماعی و الزامات آن

فروش غیرحضوری از طریق شبکه‌های اجتماعی و الزامات آن

شاید تا یک دهه قبل نکاتی که باعث فروش بیشتر محصولات فروشندگان می‌شد، محل خوب مغازه و فروشگاه، چیدمان زیبای اجناس، خوش‌رفتاری کاسبان و این قبیل چیزها بود. اما امروزه شرایط کمی متفاوت‌تر شده است. با ورود شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان به اینترنت، امکان فروش از طریق شبکه‌های تعاملی متنوع فراهم شده است. بنابراین در شرایط موجود، کسی فروش بیشتری خواهد داشت که صفحه‌ی محصول مناسبتری در بستر اینترنت و فضای مجازی داشته باشد و بیشتر دیده شود.

نحوه ارسال سفارشات برای فروش های غیر حضوری

الزامات فروش از طریق شبکه‌های تعاملی

در حال حاضر در ایران بهترین بستر خرید و فروش آنلاین، علیرغم فیلترینگ آن، هنوز تلگرام است. با وجود مشکلات دسترسی به آن، تلگرام به یکی از حوزه های پربازده اقتصادی تبدیل شده، اقتصادی که مالیات ندارد، هزینه تولیدش هم پایین است و فقط کافی است راهش را یاد بگیرید تا وارد این بازار پولساز شوید.

پیج‌های فروش از اینستاگرام هم فعالیت خوبی دارند اما ماهیت اینستاگرام در برخی موارد برای دیده شدن بهتر محصولات درست کار نمی‌کند. به همین خاطر باید بسترهای دیگری را هم امتحان کنید. هر شبکه یا بستری در اینترنت که قابلیت ایجاد کانال و دریافت اعضا را داشته باشد مناسب این کار است. پیامرسان‌های داخلی نیز در صورتی که بتوانند نیازهای شما را برطرف کرده و در بین جامعه محبوبیت کسب کنند، گزینه مناسبی هستند.

بطور کلی چهار موضوع مهم در این رابطه وجود دارد که حتما باید به آنها توجه داشته باشید:

 

۱- ایجاد بستر مناسب برای شروع فروش آنلاین

شروع کسب وکار در دنیای مجازی، هم می‌تواند از صفر باشد و هم می‌تواند دنباله‌رویِ فعالیت فیزیکی باشد. در هر دو حالت می‌توان گفت که راه‌اندازی یک کانال در شبکه‌های تعاملی یا سایت اینترنتی که همان حکم فروشگاه شما را در دنیای واقعی دارد از الزامات اولیه کار است. در شروع کار برای ایجاد بستر فروش آنلاین خود، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

– باید بدانید که کانال می‌خواهید یا گروه؟ که دقیقا بستگی به اهداف شما دارد

– چه محتوایی منتشر شود؟ حتما باید استراتژی محتوای خود را تعیین کنی

– توصیف مناسبی از کانال خود ارائه دهید. یکی از راه‌های افزایش اعضا، بیوی جذاب است

-اعضای خود را فراری ندهید! در استفاده از پست‌های تبلیغی و بیخود زیاده‌روی نکنید.

– تبلیغات داشته باشید. برای دیده شدن بهر حال این کار لازم است

– پاسخگو باشید. در کانال‌ها ارتباط یکطرفه است. پس شنونده انتقادات و پیشنهادات مشتریان خود باشید و آنها را بکار بگیرید.

 

۲- توجه به تفاوت‌های فروش حقیقی و مجازی

فروش محصولات در دنیای مجازی تفاوت‌های زیادی با فروش محصولات در دنیای واقعی دارد، در دنیای دیجیتال کاربران از نزدیک محصولات شما را نمی‌بینند، نمی‌توانند آن را لمس کنند و ممکن است این موضوع موجب شود حس خوبی نسبت به محصول شما نداشته باشند، شما با استفاده از محتوای مناسب باید حس خوب در کاربران خود ایجاد کنید تا بتوانید آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. استفاده از عکس و متن‌های متناسب می‌تواند شما را در این راه کمک کند.

فروش غیر حضوری از طریق شبکه های اجتماعی و الزامات آن

۳- نحوه ارسال سفارشات

صاحبان کسب وکارهای مجازی باید توجه داشته باشند که باید به فکر ارسال سفارشات خود باشند. درست بودن زمان ارسال تاثیر خیلی زیادی در ایجاد اعتماد مشتریان به فروش مجازی شما دارد. پس از همان ابتدای راه به فکر کار با یک سیستم ارسال برای تحویل سفارشاتتان باشید. با سیستمی قرارداد ببندید که ارسال به تمام شهرها را پوشش دهد. اگر امکان پرداخت در محل را برای افزایش اعتماد مشتری فرآهم می‌کنید، حتما با یک سیستم لجستیکی شروع به کار کنید. این شرکت‌ها بخوبی با عملیات مدیریت کالا، ارسال و مدیریت برگشتی‌ها آشنایی دارند.

 

۴- افزایش اعضا از طریق بازاریابی و تبادل

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی در این زمینه بسیار مهم است. یکی از تکنیک‌های بازاریابی که در کانال‌های تلگرامی نیز زیاد شده “تبادل” است. در این روش بازاریابی، تعدادی کانال که اعضای نسبتا یکسانی دارند، محتوای تبلیغاتی یکدیگر را در کانال خود منتشر می‌کنند. حتی اگر این محتوا دقیقا عین محتوای بیزنس‌شان باشد. تجربه نشان داده که افراد زیادی از این طریق جذب کانال‌ها می‌شوند.

البته اگر مشتری از خرید خود راضی باشد، مطمئنا شما را به دوستان خود معرفی خواهد کرد. در همه کسب وکارها، چه مجازی چه حقیقی، بازاریابی زبانی، بهترین روش برای بازاریابی و افزایش اعضاست.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی علی بابا

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی علی بابا

علی بابا یک شرکت چند ملیتی تخصصی در صنعت تجارت الکترونیک است و در سال …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *