خانه / اخبار / فروش اینترنتی گوشت و مشکلات و مسائل پیش رویِ بسته حمایتی دولت !

فروش اینترنتی گوشت و مشکلات و مسائل پیش رویِ بسته حمایتی دولت !

با نارضایتی مردم و مشکلاتی که در پیِ توزیع گوشت تنظیم بازاری بوجود آمد، شکل جدیدی از عرضه گوشت، آن هم توزیع بصورت فروش اینترنتی مطرح و در دستِ اقدام و اجراست. اما فروش و توزیع اینترنتی گوشت چه مشکلات و پیامدهای احتمالی میتواند داشته باشد؟

فروش اینترنتی گوشت

نابسامانی‌های موجود در بازار گوشت کشور طی ماه‌های اخیر، کمبود عرضه، تقاضای بالا، صف‌های کیلومتری باعث شد تا دولت راهکار عرضه گوشت‌ در قالب بسته حمایتی را به صورت آنلاین در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی گفته است: نحوه توزیع به این شکل است که مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت‌ها و با وارد کردن کدملی و کدپستی محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ را درخواست کنند تا در زمان مناسب به دستِ آنها برسد.

در این راستا، چند فروشگاه اینترنتی هم که در بخشِ فروش مواد پروتئینی فعالیت دارند، آمادگی خود را برای شرکت در این طرح اعلام کردند. به گفته مسئولین، در این روش مشکلات عرضه و تقاضا و دلالی برطرف شده و واسطه‌ها حذف می‌شود. علاوه بر آن، در توزیع اینترنتی امکان نظارت دقیق و مستمر برای جلوگیری از گران فروشی وجود دارد.

البته با اینکه چندروزی بیشتر از آغاز این طرح نگذشته، کلی سوال بی جواب با خودش دارد. مهمترین آنها این است که چطور می توان کد پستی را مبنای سهمیه گوشت دولتی قرار داد؟ تکلیف کد پستی واحدهای اداری و تجاری که به خانواده خاصی تعلق ندارند، چه میشود؟ با توجه به فسادپذیر بودن کالا، نحوه ی ارسال خریدها به چه صورت خواهد بود؟ و کلی سوال دیگر.

 

مشکلات احتمالی پیش رو در فروش اینترنتی مواد غذایی فسادپذیر

از جمله مشکلاتی که میتوان برای پروسه ی فروش و توزیع اینترنتی گوشت برشمرد، در ابتدا موضوع تامین و مدیریت موجودی به هنگام ثبت سفارش است. بعد از آن موضوع زمانبندی و نحوه ارسال و تحویل سفارش با توجه به ماهیت فسادپذیری محصول به مشتری است. اینکه از زمان ثبت سفارش چه مدت زمانی لازم است تا گوشت تهیه و برای مشتری ارسال شود. برای مثال آنطور که مدیرعامل یکی از فروشگاه ها اعلام کرده، ممکن است ظرفیت تحویل و توزیع گوشت تنظیم بازار در روز بعد تکمیل شده باشد. برای همین مشتری ها در چنین حالتی برای دریافت گوشت خریداری شده باید چند روز دیگر صبر کنند.

یا سازمان مسئولی که وظیفه توزیع این سفارشات را برعهده دارد، آیا توانایی ارسال حجم بالای سفارشات روزانه را دارد یا نه. موضوع بعدی هزینه ارسال و آگاهی مشتری از این موضوع است. سایت های فروش هرکدام رقمی برای هزینه ارسال در نظر گرفته اند.

برای مثال یکی از سایت ها اعلام کرده هزینه ارسال محصولات برای فاکتورهای بالای ۵۰ هزار تومان رایگان و سفارشات کمتر از ۵۰ هزار تومان مشمول پرداخت پنج هزار تومان به عنوان هزینه ارسال می شود. بنابراین دستورالعمل دریافت هزینه ارسال هم باید به این فروشگاه های آنلاین اعلام شود.

فروش اینترنتی گوشت

آیا شرکت های لجستیکی، مناسب توزیع سفارشات گوشت هستند؟

شرکت‌های لجستیکی وظیفه ی ارسال بسته‌ها و سفارشات فروشگاه‌های اینترنتی و سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها را دارند. اما موضوعِ ارسال مرسوله های فسادپذیر مواد غذایی از جمله گوشت و مرغ که احتمال فسادپذیری بالاتری نسبت به مواد غذایی خشک نیز دارند، کارِ همه‌ی شرکت های لجستیکی نیست. کسانی که مسئولیت سفارشات مواد خوراکی و فسادپذیر را بر عهده میگیرند، شرایط و  تجهیزات لازم برای نگه داری و بخصوص ارسال این محصولات را باید حتما در اختیار داشته باشند. از جمله این شرایط میتوان به دمای مناسب انبار و محل نگه داری سفارشات و استفاده از تجیهزات حمل و نقل یخچال دار اشاره کرد. البته در مورد موضوع توزیع گوشت اینترنتی، محل نگهداری گوشت بر عهده خودِ فروشگاه یا همان سازمان امور دام بوده و شرکت لجستیکی فقط پیک‌های لازم برای ارسال بسته های گوشت را بر عهده دارد.

خرید اینترنتی گوشت و مشکلات و مسائل پیش رویِ بسته حمایتی دولت !

تجربه ای که چندان برای آمازون موفقیت آمیز نبود

فروشگاه اینترنتی آمازون نیز در تجربه ای که در سال های گذشته تحت عنوان آمازون فِرِش داشته، در ارسال مواد غذایی و خوراکی دچار مشکلات عدیده ای بوده است. این در حالیست که آمازون خود دارای سیستم مستقل لجستیکی با امکانات و تجهیزات کامل است!

یکی دو سال پیش بود که آمازون، Amazon Fresh را با هدف عرضه مواد غذایی تازه و تند مصرف به خدمات خود افزود؛ اما مشتریانی که در یک دو سال گذشته از این خدمات استفاده کرده‌اند نسبت به آن اعلام نارضایتی می‌کنند. این مشتریان می‌گویند که تجارب منفی، آن‌ها را به طور کامل از آمازون ناامید کرده و روی ذهنیت قبلی آن‌ها نسبت به این شرکت تاثیر گذاشته است.

آمازون همیشه به ارائه خدمات درخشان به مشتریان و حمل و نقل قابل اعتماد سفارشات مشهور بوده است. با این حال خدمات مواد غذاییِ تازه برای این شرکت دردسرساز شده است. تعداد زیادی از مشتریان «آمازون فِرِش» از کیفیت ضعیف محصولات و حتی دریافت مواد تاریخ مصرف گذشته و خراب شکایت داشتند. تحویل سفارشات نادرست، بسته‌بندی نامناسب، لغو سفارشات و تاخیر در تحویل از دیگر مواردی است که باعث نارضایتی مشتریان شده است.

مشتریان می‌گویند این تجربیات منفی از خدمات فِرِش تصویر ذهنی آن‌ها نسبت به سایر خدمات این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داده است، حتی اگر سایر خدمات کاملا رضایت بخش باشند. آن‌ها معتقدند در حال حاضر شرکت‌های دیگری وجود دارد که در عرضه مواد غذایی عملکرد بسیار بهتری نسبت به آمازون دارند.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

اولین ابزار در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی شما

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی یا کسانی که قصد شروع کسب و کار اینترنتی دارند، باید …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *