خانه / تجارت الکترونیک / فروشگاه های اینترنتی چه سرنوشتی خواهند داشت؟

فروشگاه های اینترنتی چه سرنوشتی خواهند داشت؟

این روزها در هرجای دنیا و بخصوص در کشورهای درحال توسعه مشاهده می کنیم که هر روز بر تعداد فروشگاه های اینترنتی افزوده می شود. در ایران نیز همین روند ادامه دارد. بطوری که اگر همین الان لیست فروشگاه های اینترنتی داخلی را داشته باشید، از تعداد بسیار زیاد آن شگفت زده خواهید شد. و مطمئنا تنها تعداد انگشت شماری از آن ها برایتان آشنا خواهد بود. اما این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا همه این فروشگاه های آنلاین موفق خواهند بود؟ سرنوشت این تعداد از فروشگاه های اینترنتی چه خواهد بود؟

این ها سوالاتی است که شاید برای همه ما، چه در جایگاه مصرف کننده و چه در جایگاه صاحبان کسب و کارهای تجارت الکترونیک ممکن است مطرح شود. در ادامه مطالب به این سوالات تا حدودی پاسخ خواهیم داد.

آینده فروشگاه های آنلاین

شرکت های بزرگ در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، با فروشگاه‌های سنتی همکاری نزدیکی را آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد فروشگاه‌های اینترنتی در آینده به سمت یکپارچگی این دو نوع فروشگاه (آنلاین و غیر آنلاین) در حال پیشروی هستند.

همکاری فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، با فروشگاه های سنتی

شرکت علی بابا (Alibaba) و جی. دی (JD)، در حال همکاری‌های نزدیک با فروشگاه‌های بزرگ سنتی (منظور فروشگاه‌هایی است که فروش آنلاین ندارند و فقط به صورت آفلاین محصولات خود را می‌فروشند) هستند. هولدینگ علی بابا، شرکت غالب و مسلط در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در چین می‌باشد، و همچنین رقیب نزدیک این شرکت – یعنی JD.com – که رتبه‌ی نخست را در بین فروشگاه‌های اینترنتی در کشور چین دارد – هر دو به طور جداگانه بیان کرده‌اند که در حال گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های خود با فروشگاه های سنتی هستند تا بدین وسیله، بتوانند مواد غذایی بیشتری را به صورت آنلاین به فروش برسانند.

در اینجا لازم است نکته‌ای را ذکر کرد و آن اینکه شرکت علی بابا، در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر در زمینه‌ی تجارت الکترونیک در کشور چین آورده نشده است به دلیل این که شرکت علی بابا، به بازارهای آنلاین سرویس دهی می‌کند و خودش صاحب محصولاتی نیست که در بازارهای مختلفِ تحت حمایت وی (مثلاً Tmall و Taobao) فروخته می‌شود.

در یکی از قراردادها، سوپرمارکت Lianhua  در چین، که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های مواد غذایی و خواربار در چین است، بیان کرده که در حدود ۱۸% از سهام خود را به شرکت علی بابا می‌فروشد. به گفته‌ی یکی از مسئولان این فروشگاه سنتی – که حدود ۳۶۱۸ فروشگاه در نقاط مختلف دارد – با کمک شرکت علی بابا ما قادر خواهیم بود که نیازهای مشتریان مختلف را که به صورت آنلاین سفارش می‌دهند یا با مراجعه‌ی حضوری به فروشگاه اقدام به خرید محصولات می‌کنند، رفع نمائیم.

شرکت علی بابا، استراتژی همکاری با خرده فروشان سنتی را در دستور کار خود قرار داده است.

آینده فروشگاه های اینترنتی

پایان امپراطوری کسب و کارهای صرفاً اینترنتی

همکاری بین فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های سنتی (فروشگاه های معمولی که به فروش آفلاین محصولات خود مشغولند) در کشور چین در حال افزایش می‌باشد. مدیرعامل شرکت علی بابا در چین – Jack Ma – اخیراً در یک کنفرانس خبری بیان کرده است که دوران سلطه‌ی کسب و کارهای صرفاً اینترنتی به سر آمده است و در حال حاضر شرکت‌ها به سمت همکاری دو جانبه‌ی فروشگاه‌های سنتی و اینترنتی پیش می‌روند. به عقیده‌ی وی:

در دراز‌مدت، شاهد یکپارچگی و نزدیکیِ فروشگاه‌های سنتی و اینترنتی، از طریق یک شبکه‌ی لجستیک (شبکه‌ی حمل و نقل و جریانات فیزیکی در زنجیره‌ی تامین) پیشرفته خواهیم بود.

درمورد شرکت JD.com نیز باید گفت که این شرکت، در حال همکاری با بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان – یعنی شرکت وال‌مارت می‌باشد و بسیاری از محصولات شرکت وال مارت، از طریق سایت JD.com به فروش می‌رسد. البته JD قبلاً نیز محصولاتی را از دو زیربرندِ وال مارت (دو شرکت فرعیِ وال مارت) به فروش می‌رساند. اما در حال حاضر همکاری بیشتری برای فروش محصولات وال مارت دارد.

همچنین لازم به اشاره است که سرویس تحویل غذای تازه‌ی شرکت JD.com – یعنی  JD Daojia-  از فضای فروشگاه‌های وال مارت برای انجام فعالیت‌های حمل و نقل محصولات و رساندن سفارشات اینترنتی به دست مشتریان خود استفاده می‌کند و سفارشات را حدوداً یک ساعته به دست مشتریان خود می‌رساند. محصولات لبنی، گوشت تازه و غذای منجمد، از جمله این محصولات هستند که یک ساعته به دست مشتریان اینترنتی می‌رسند. در ماه آوریل سال ۲۰۱۷، حمل و نقل سفارشاتی که شرکت والمارت برای  JD Daojia انجام داد، در مقایسه با ماه مارس ۲۰۱۷، حدود ۳۰٫۴% افزایش داشت و میزان فروش نیز به میزان ۴۲٫۵% افزایش پیدا کرد. بنا بر گفته‌ی شرکت وال مارت، در حال حاضر، حدود ۴۰% از سفارشات اینترنتی  JD Daojia، با کمک فضای فروشگاه‌های وال مارت در حال انجام است.

فروشگاه اینترنتی

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

فروشگاه‌های اینترنتی هزینه های عملیات کالا را چگونه مدیریت می‌کنند؟

فروشگاه‌های اینترنتی هزینه های عملیات کالا را چگونه مدیریت می‌کنند؟

در موضوعات مربوط به کارآفرینی و شروع کسب‌وکار، معمولا تامین هزینه‌ اولیه برای شروع کسب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *