خانه / دسته‌بندی نشده / فروشگاه زنجیره ای فرانسوی با برند “دکتلون” وارد ایران شد

فروشگاه زنجیره ای فرانسوی با برند “دکتلون” وارد ایران شد

برند «دکتلون» فرانسه، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا در لوازم ورزشی و البسه، با امضای قرارداد با «مگاپارس»، به‌طور رسمی وارد ایران شد.

این نخستین بار است که یک برند بزرگ زنجیره‌ای با ثبت شرکت در ایران به‌طور مستقیم وارد کشور شده و فروش خود را مدیریت می‌کند. پیش از این فقط برندهای زنجیره‌ای ترک با واسطه، وارد ایران شده بودند.

این شرکت فرانسوی برنامه ۱۰ سال آینده خود را در ایران مشخص کرده است. دکتلون بنا دارد در ۱۰ سال آینده، با ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در ایران به یک میلیارد یورو گردش مالی دست پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود با تحقق این هدف، ۵ هزار شغل جدید در ایران ایجاد شود. کارشناسان تاثیر حضور دکتلون با ۷ هزار قلم کالا در بازار ایران را با حضور هایپراستار در ایران مقایسه می‌کنند.

فروشگاه دکتلون با استانداردهای خاص فروشگاهی است که در دنیا بیش از هزار و ۳۰۰ شعبه دارد. در پروژه مگاپارس با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع، فضاهایی برای تست لوازم ورزشی ایجاد خواهد شد که تا کنون شرایط مشابه آن در ایران نبوده است. همچنین قیمت‌های این فروشگاه در سطحی است که امکان خرید عموم مردم در آن فراهم است.

 

معرفی برند دکتلون

دکتلون (DECATHLON) یک خرده فروش کالاهای ورزشی فرانسوی است که در بین رقبای خود بزرگترین خرده فروش ورزشی در جهان محسوب می شود. دکلتون با یک فروشگاه در لیل فرانسه در سال ۱۹۷۶، توسط میشل لکلرک (Michel Leclercq) تاسیس شد. یک دهه پس از تاسیس شروع به گسترش کرد، سال ۱۹۸۶ در آلمان ، سال ۱۹۹۲ در اسپانیا، سال ۱۹۹۸ در ایتالیا، سال ۱۹۹۹ در پرتغال و بریتانیا، چین در سال ۲۰۰۳، هند در سال ۲۰۰۹، مالزی در سال ۲۰۱۶ و جنوب شرقی آسیا در سال ۲۰۱۲ و فیلیپین در سال ۲۰۱۷ از شعبه های این شرکت در سال های اخیر بوده است. امروزه در بیش از ۴۰ کشور جهان بیش از ۱۱۰۰ فروشگاه دارد. این شرکت بیش از ۷۸،۰۰۰ کارمند از ۸۰ ملیت مختلف را استخدام کرده است.

این خرده فروشی فرانسوی سهم وسیعی از کالاهای ورزشی را در اختیار دارد. از انواع مختلف راکت تنیس تا تجهیزات پیشرفته غواصی را در فروشگاه های بزرگ خود که بطور متوسط ۴۰۰۰ متر مربع مساحت دارند، عرضه می کند. نکته جالب توجه نسبت به گروه دکلتون این است که دارای بیش از ۲۰ برند مختلف است که هر نام تجاری نشان دهنده یک ورزش یا گروهی از ورزش های مختلف است که هر برند مراکزی به عنوان تحقیق و توسعه محصولات خود دارند که شامل تیم طراحی و تسهیلات اجرای محصول هستند و در این راستا سالانه بیش از ۴۰ اختراع جدید در دنیا ثبت می کنند.

همچنین این فروشگاه امکان خرید و تحویل آنلاین را در بسیاری از کشورهای تحت پوشش خود فراهم کرده است تا مشتریانش بدون مراجعه به فروشگاه ها، امکان خرید از محصولات این برند را داشته باشند.

تاثیرات ورود برند فرانسوی بر اقتصاد ایران

هر تغییر و تحول تازه ای در هر دوره ای با واکنش های مثبت و منفی همراه بوده است. این رویداد سیاسی-اقتصادی هم واکنش هایی از سوی مردم و کارشناسان داشته است. واکنش منفی از سوی کسانی است که با فعالیت کشورهای خارجی در ایران مخالف بوده و این را به ضرر رشد خرده فروشی های داخلی و باعث بیکاری این بخش می دانند. این افراد اعتقاد دارند که بازارهای سنتی خرده فروشی در ایران چه خوب و چه بد هویت و زیربنای اقتصاد کشور هستند و با ورود این غول های خرده فروشی این بازارهای سنتی از بین خواهند رفت. از طرفی این موضوع مطرح است که گرچه گفته شده که امکان خرید برای عموم مردم در آن فراهم خواهد بود ولی به هر حال قیمت کالای اورجینال و برند بالا خواهد بود و درصد زیادی از مردم توانایی خرید نخواهند داشت.

از سوی دیگر از ورود این سرمایه گذار اروپایی استقبال شده است و این رویداد را در رشد اقتصاد کشور مفید و موثر می دانند. این قشر اعتقاد دارند که برای پیشرفت و برای ورود به میدان رقابت جهانی باید تعاملات بین کشورها افزایش یابد و سرمایه گذار خارجی باعث پویایی اقتصاد خواهد شد. از سویی با ورود یک بخش، نیاز به بخش های دیگر احساس شده و باعث رشد آن ها خواهد شد. در این زمینه با ورود فروشگاه تعداد بسیار زیادی شغل ایجاد خواهد شد.

فراموش نکنیم با ورود این تامین کننده، بخش لجستیک و جابجایی کالا از تامین کننده به توزیع کننده و به مشتری نهایی هم پرکارتر شده و نیاز به تسهیلات بیشتر در این زمینه خواهیم بود. اگر فروشگاه دکلتون اجرای برنامه تحویل آنلاین را د رایران نیز در دست داشته باشد، بسیاری از شرکت های مشابه شرکت لجستیکی پایگان که تمامی مراحل کار از انبارداری و بسته بندی تا مدیریت اطلاعات و تحویل کالا به مشتری نهایی را انجام می دهند می توانند در این زمینه با این شرکت همکاری داشته باشند.

از مزایا و معایب احتمالی این رویداد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مزایا :

  • ایجاد تعداد زیادی شغل در بخش های مختلف
  • ورود به بازارهای اروپایی
  • تسهیل امکان خرید لوازم ورزشی اورجینال و با کیفیت
  • پویایی در بخش زنجیره تامین و لجستیک

معایب :

  • از بین رفتن بازارهای خرده فروشی سنتی
  • کاهش فروش محصولات تولید داخلی
  • زیان به اقتصاد کشور بخاطر خروج ارز
  • بالا بودن قیمت محصولات اورجینال
  • کاهش ارزش پول ملی

 

در هر حال بنظر می رسد شنیدن خبرهایی از این دست در سال های آتی اجتناب ناپذیر باشد و همه ی بخش های صنعت نیاز به جهانی شدن را احساس کنند. بنابراین بهتر است از هر اتفاق و رویدادی با برنامه ریزی و پیش بینی پیامدهای ناشی از آن، در جهتی هدایت کنیم که به نفع منافع ملی و رشد اقتصاد و صنعت کشورمان شود.

با ما همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

گوگل، اپل و فیسبوک بیشتر چه افرادی را استخدام می کنند؟

در اولین صفحه ای که اپل برای جذب کارمند در شرکت خودش به صورت بولد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *