خانه / تجارت الکترونیک / چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

با توجه به رشد سریع تجارت الکترونیک و افزایش علاقه مردم به خرید اینترنتی به دلیل کمبود زمان، مسافت های طولانی و …، مراجعه حضوری به فروشگاه ها و مغازه ها در حال کاهش است و تجارت سنتی رفته رفته جای خود را به تجارت الکترونیک می دهد.

تاریخچه فروشگاه های اینترنتی در ایران به اوایل دهه ۸۰ وبه تاسیس فروشگاه دیجی کالا برمی گردد. در سال های بعد و با گسترش تدریجی پهنای اینترنت در ایران، خیلی از فروشگاه ها کسب و کار خود را به اینترنت انتقال دادند.

از جمله مشکلاتی این نوع کسب و کار پیش رو دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود بسترها و تجهیزات شبکه‏ ای و ارتباطی لازم برای دسترسی سریع و آسان مردم به اینترنت؛
  • عدم وجود مدون و مصوب تجارت الکترونیک؛
  • فقدان نظام بانکداری الکترونیکی نوین در سیستم بانکی کشور؛
  • عدم وجود کارت‏ های اعتباری بین‏ المللی و سایر کارت‏ های خرید الکترونیکی؛
  • عدم پشتیبانی بسیاری از شرکت‏ های تجاری فعال در زمینه تجارت الکترونیک از کشورمان و همچنین عدم وجود مراکز و شرکت‏ های دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک در کشور؛
  • پایین بودن سطح آگاهی و توجه مردم به الکترونیک و فن‏آوری اطلاعات در کشور(عدم فرهنگ سازی مناسب).

اما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟ چه ترفند هایی دارد؟ آیا اصلا شدنی است؟ چه هزینه‌هایی دارد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد.

در اینجا قدم به قدم ساخت یک فروشگاه اینترنتی را با هم مرور می کنیم:

قدم اول: محصولاتی که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید.

این مرحله با راه اندازی یک فروشگاه معمولی فرقی ندارد. ابتدا باید نوع محصولات را مشخص کنید. برای اینکه بدانید چه نوع محصولی برای فروش بهتر است، لازم است توانایی ها، علاقه ی خود، نیاز جامعه و امکانات جانبی را در نظر بگیرید.

 

قدم دوم: مشتریان هدف خود را مشخص کنید.

باید بدانید چه کسانی از شما خرید خواهند کرد.  چه کسانی محصول شما را می پسندند و چه کسانی بابت این محصول پول پرداخت می کنند. مشتریان تان را بر اساس سن، جنس، هدف از خرید محصول شما، موقعیت زندگی و … دسته بندی کنید.

قدم سوم: ایده تان را ارزیابی کنید.

بعد از انتخاب محصول و ایده تان برای فروش، آن را ارزیابی کنید. از راه  فروش اجناس به صورت مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی، عرضه محصولات در بازارهای مجازی مانند دیوار، شیپور و … اطلاعاتی کسب کنید . این روش صرفا یک راه برای ارزیابی ایده، محصول و شاید شناسایی بازار باشد. برای این که بتوانید بیشتر و بهتر بفروشید، حتما نیازمند وبسایت فروشگاهی هستید.

قدم چهارم: یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی انتخاب کنید.

سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی امکانات لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از بهترین نوع فروشگاه‌سازها می‌توان “ووکامرس” را نام برد. این سیستم فروشگاه ساز که بر پایه‌ی وردپرس است بصورت کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کار با آن نیز بسیار راحت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم می‌توانید به آدرس (www.woocommerce.ir) مراجعه کنید.

قدم پنجم: نیروی مورد نیاز خود را بکار بگیرید و اصول سئو (SEO) را رعایت کنید.

بعد از راه اندازی فروشگاه به نیروهای متخصص در زمینه های پشتیبانی سایت، محصولات، پشتیبانی مشتریان، تحویل، گرافیست، تولید کننده محتوا، بازاریاب و … احتیاج دارید. سئو نیز رکن مهمی در موفقیت کسب و کارهای آنلاین است که نباید نادیده گرفته شود. رعایت اصول سئو باعث می‌شود رتبه‌ی شما در موتور های جستجو بهتر شود و به تبع آن فروشگاه شما محبوب‌تر و البته پرفروش تر شود.

قدم ششم: نماد اعتماد الکترونیکی ( e-namad) بگیرید

شاید یکی از سخت‌ترین مراحل که برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را آغاز کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامه‌ای را امضا کنید و برای نماد ارسال نمایید.

 

قدم هفتم: چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید.

شما به دو صورت می توانید پول را از مشتریان خود دریافت کنید. یا بصورت دریافت وجه در محل مشتری و هنگام تحویل محصول (COD) و یا به صورت آنلاین که چند راه پیش رو دارید، از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب یا کارت به کارت. پس باید به فکر تهیه‌ی چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از چند بانک معتبر باشید.

فروشگاه اینترنتی

جمع بندی:

راهنمای ساخت یک فروشگاه اینترنتی برای شما توضیح داده شد. اما ساخت فروشگاه اینترنتی موفق سخت تر از آن چیزی است که روی کاغذ نوشته می شود. ساخت فروشگاه اینترنتی همانند ساخت یک پازل است که باید قطعات آن به درستی کنار هم چیده شود.

مطمئنا نکته‌های گفته شده صرفا جهت آشنایی بیشتر شما با روند راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. چالش‌های این مسیر بیش از هر چیز دیگری است اما نباید فراموش کرد که نتیجه آن نیز همانند تمامی کارهای دیگر لذت‌بخش خواهد بود.

با ماهمراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *