خانه / تجارت الکترونیک / فروشگاه‌های اینترنتی هزینه های عملیات کالا را چگونه مدیریت می‌کنند؟

فروشگاه‌های اینترنتی هزینه های عملیات کالا را چگونه مدیریت می‌کنند؟

در موضوعات مربوط به کارآفرینی و شروع کسب‌وکار، معمولا تامین هزینه‌ اولیه برای شروع کسب وکار جزء مهمترین مسائل مطرح شده است. در این میان برخی کسب وکارها هستند که با وجود صرف هزینه پایین برای شروع، هزینه‌های جانبی زیادی در ادامه کار دارند! یکی از این کسب وکارها فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

خریدوفروش آنلاین اجناس، چه از طریق وب‌سایت یا از طریق انواع شبکه‌های اجتماعی چند سالیست که به یکی از محبوبترین کسب وکارها بخصوص در کشور ما تبدیل شده است. شاید یکی از مهمتری دلایل این محبوبیت همین نکته باشد که این کار، هزینه شروع چندان بالایی ندارد. به همین دلیل نیز تعداد فعالان این گروه اخیرا بیشتر شده است. اما آیا همه آنها در حال حاضر موفق هستند؟ کسانی که موفق بوده‌اند از چه طریق هزینه‌های خود را مدیریت کرده‌اند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

فروشگاه‌های اینترنتی هزینه های عملیات کالا را چگونه مدیریت می‌کنند؟

هزینه‌های شروع و ادامه کار در کسب‌وکارهای آنلاین

برای شروع یک کسب وکار اینترنتی در حوزه تجارت‌الکترونیک، یک سری هزینه‌های اولیه و تعدادی آیتم هزینه‌های جاری وجود دارد. از هزینه‌های اولیه در ایجاد بستر فروش آنلاین می‌توان به هزینه ثبت دامنه و طراحی سایت و پشتیبانی آن، هزینه تأمین موجودی کالا و هزینه تبلیغات اشاره کرد. اگر بتوانید این هزینه‌ها را تامین کنید، تا اینجا کسب وکار شما شکل گرفته و آماده بهره‌برداری است.

در ادامه کار و بعد از شروع خرید از طرف مشتریان، با مسائلی مواجه می‌شوید که مشمول صرف هزینه هستند. این هزینه‌ها در طول کار شما همواره وجود خواهند داشت و به عبارتی، جزء هزینه‌های جاری محسوب می‌شوند. از این قسم هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه اجاره انبار یا محلی برای نگهداری از اجناس
  • هزینه پشتیبانی سایت و بخش پاسخگویی مشتریان
  • هزینه بسته‌بندی کالاهایی که نیاز به بسته‌بندی ثانویه دارند
  • هزینه ارسال کالا
  • مسائل مربوط به هندلینگ کالای برگشتی و …

اینها مواردی هستند که در ادامه کار با آنها مواجه بوده و با پیشرفت و زیاد شدن حجم کار و سفارشات، برخی از این هزینه‌ها نیز بیشتر خواهند شد. اما با این هزینه‌های رو به رشد چکار باید کرد؟ فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و موفق هزینه عملیات کالای خود را چگونه مدیریت می‌کنند؟

فروشگاه‌های اینترنتی هزینه های عملیات کالا را چگونه مدیریت می‌کنند؟

راهکار خرده‌فروشان اینترنتی موفق برای مقابله با هزینه‌های عملیات کالا

خرده‌فروشی‌های موفق احتمالا قبل از ما -که تازه‌واردِ این کار هستیم- با این مسائل مواجه شده‌اند. پس بهتر است به جای اینکه خودمان با آزمون و خطا، راهکار درست را پیدا کنیم، ببینیم این شرکت‌های موفق برای این مسئله چه راهکاری ارائه می‌دهند. زیرا تجربه کردن هر راه‌حلی، مستلزم صرف هزینه و زمان بوده و در این مورد هرچه از صرف هزینه‌های بی‌مورد جلوگیری کنیم بهتر است. به قول معروف، تجربه را تجربه کردن خطاست!

تحقیقات در زمینه روند پیشرفت شرکت‌های موفق در زمینه تجارت الکترونیک و بررسی عملکرد آن‌ها نشان داده که باید بخشی از کار مربوط به عملیات کالا در فروشگاه‌های اینترنتی را به شرکت‌های متخصص در این زمینه برونسپاری کرد. شرکت‌های لجستیکی بهترین گزینه برای انجام عملیات کالا هستند. این شرکت‌ها خدمات انبارداری‌، بسته‌بندی و ارسال کالا را برای شرکت‌های تجارت الکترونیک و فروشندگان آنلاین انجام می‌دهند. برونسپاری عملیات کالا به این شرکت‌ها دو مزیت عمده دارد:

اول اینکه بخش بزرگی از عملیات از عهده فروشگاه برداشته شده و تمرکز بر بازاریابی و فروشِ بیشتر، امکانپذیر می‌شود.

و دوم اینکه تجربه نشان داده کار با شرکت‌های طرف سوم از نظر هزینه‌ای مقرون‌به صرفه است. زیرا این شرکت‌ها اختصاصا برای ارائه این قبیل خدمات تاسیس شده و چون راه‌حل‌های بهتر را با حجم سفارشات بالا انجام می‌دهند، هزینه ارسال هر سفارش کمتر محاسبه می‌شود.

با این حال برخی فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ این عملیات را خودشان انجام می‌دهند. اما باید در نظر داشته باشیم که کسانی که عملیات لجستیک خود را دارند، از نظر زیرساخت و سرمایه، باید خیلی قدرتمند باشند.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

معرفی برترین فروشگاه های اینترنتی دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Zappos

معرفی برترین فروشگاه های اینترنتی دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Zappos

Zappos فروشگاهی برای عاشقان کفش!! این جمله‌ای است که در مورد Zappos  گفته می‌شود! فروشگاه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *