خانه / تجارت الکترونیک / عملکرد آمازون در ورود به بازار فروش آنلاین دارو و تجهیزات پزشکی

عملکرد آمازون در ورود به بازار فروش آنلاین دارو و تجهیزات پزشکی

آمازون _صدرنشین بلامنازع تجارت الکترونیک_ تقریبا ۸ ماه پیش بود که خبر تصمیم جدیدش درمورد ورود به بازار محصولات دارویی و فروش آنلاین دارو را مطرح کرد. برای مطالعه‌ی این مطلب روی عنوان ” آمازون به‌ دنبال فروش محصولات دارویی است” کلیک کنید. باید ببینیم آمازون در این کار موفق بوده است؟

در این خبر از مذاکرات خرده‌فروشی آمازون با چند شرکت تولید کننده دارو خبر دادیم و گفتیم که آمازون برای ورود به این حوزه‌ی خاص، با چه مشکلاتی مواجه است. از مشکلات دریافت مجوزهای قانونی گرفته تا حساسیت و پیچیده بودن زنجیره عرضه دارو در زمینه نگهداری و نحوه‌ی ارسال و عملیات لجستیک آن، که زمان و تسهیلات ویژه حمل و نقل آن را باید در نظر گرفت!

البته آمازون قبل از هر اقدام جدیدی، جوانب آن را در نظر می‌گیرد. در این مورد نیز در ابتدا مجوزهای لازم برای فروش آنلاین دارو را کسب کرده بود. از این رو شرکت‌های داروسازی نیز برای همکاری با آمازون تمایل نشان می‌دادند.

آیا آمازون به اهداف خود در حوزه‌ی محصولات دارویی رسیده است؟

حالا بعد از چندماه از شروع این اقدام، گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۷۵% از مدیران بیمارستان‌ها اعتقاد دارند آمازون در فروش مستقیم دارو موفق عمل کرده است. بیشتر این افراد بازار آمازون را برای خرید مستقیم تجهیزات پزشکی انتخاب کرده‌اند.

در واقع این نظرسنجی را مدیرعامل یک شرکت تحقیقاتی در زمینه سلامت اجرا کرده است. او اعتقاد دارد آمازون با فروش همه چیز، از چسب زخم گرفته تا پیشرفته‎ترین تجهیزات، در تلاش برای از بین بردن زنجیره سنتی عرضه دارو و لوازم پزشکی است. آمازون قصد دارد بازار B2B خود را گسترش دهد تا مشتریان از همه اقشار، برای خرید ملزومات خود به فروشگاه‌های مختلف مراجعه نکنند.

 

فروش دارو و محصولات پزشکی توسط آمازون چه تاثیری در بازار داشته است؟

با اینکه آمازون هنوز از عرضه مستقیم دارو به بیمارستان‌ها خبری منتشر نکرده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که با برخی از این مراکز همکاری داشته است. آمازون امروز بیش از ۱۲ طبقه‌بندی در محصولات لوازم پزشکی سایت Amazon.com دارد، که مشخص نیست چه مقدار از این محصولات در انبارهای این شرکت موجودی داشته و چه مقدار از سوی فروشنده‌های طرف سوم به مشتری ارسال می‌شود. با این حال از نظر ۷۵% از خریداران، آمازون در این کار موفق بوده است.

دلایل این مشتریان در رضایت از آمازون بخاطر فروش و ارسال محصولات پزشکی و دارویی را می‌توان در موارد زیر دانست:

  • ساده‌تر شدن فرآیند خرید
  • پرداخت هزینه‌های پایین‌تر نسبت به خرید سنتی اقلام موردنیاز
  • خلاص شدن از دست واسطه‌ها
  • انعطاف پذیری آمازون در چینش کاتالوگ محصولاتش که با توجه به نیاز و نظر مشتریانش این کار را انجام می‌دهد.

آیا آمازون به اهداف خود در حوزه‌ی محصولات دارویی رسیده است؟

فرآیند پیچیده در زنجیره عرضه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی

مسئولان خرید بیمارستان‌هایی که در نظرسنجی مرکز تحقیقات سلامت شرکت کرده‌ بودند، از آمازون خواسته بودند تا بیشتر روی “کالاهای پزشکی” به جای “دارو” تمرکز کند. از آنجا که لوازم و تجهیزات پزشکی طیف گسترده‌ای داشته و قیمت برخی از آن‌ها بخاطر وجود واسطه‌ها، همیشه ناپایدار بوده است، پاسخ دهندگان توصیه می‌کنند که آمازون قدرت خرید کالاها را در این بخش حفظ کند. چون پدیده “اثر آمازون” قدرت کنترل قیمت کالاها را دارد.

برنامه خرید ملزومات بیمارستانی به گونه‌ای است که معمولا زنجیره‌های عرضه این محصولات بسیار پیچیده است. به طوریکه معمولا چندین عمده فروش‌، توزیع کننده و متخصصین دارو را درگیر می‌کند. بیمارستان همچنین روش‌های خرید بسیار پیچیده و مهلت‌های تحویل (delivery deadlines) سخت و تکراری دارد.

بنابراین آمازون ممکن است در ادامه این راه مشکلاتی داشته باشد و همیشه درصدی خطا وجود خواهد داشت. حتی با وجود برنامه‌هایی نظیر آمازون پرایم (تحویل نخست آمازون) امکان تاخیر و یا اشتباه در عملیات لجستیک و ارسال دارو و تجهیزات پزشکی وجود خواهد داشت.

در واقع شاید به خاطر همین پیچیدگی‌ها و حساسیت‌هاست که بیمارستان‌ها معمولا بطور مستقیم با توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان قرارداد می‌بندند.

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

والمارت برای رقابت جدی با آمازون، در حال همکاری با شرکت مایکروسافت است

فروشگاه والمارت برای رقابت جدی با آمازون، در حال همکاری با شرکت مایکروسافت است

فروشگاه والمارت سومین خرده‌فروشی در ایالات متحده، قصد دارد با همکاری مایکروسافت، مسیر دیجیتالی شدن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *