خانه / دسته‌بندی نشده / رقبای کسب و کار خود را بهتر بشناسید

رقبای کسب و کار خود را بهتر بشناسید

رقبا می‌توانند شرکت‌هایی در درون یک صنعت باشند، همانند شرکت‌های تولیدکننده خودرو؛ که همگی تولید کنندگان خودرو با هم رقیب خواهند بود و یا درون صنایع رقیب باشند و محصولات یا خدماتی تولید کنند که در طبقه‌بندی صنعتی دیگر قرار می‌گیرند، و به ظاهر رقیب صنعت و محصول ما نباشند اما نیاز مشابهی از مشتری در صنعتی دیگر برآورده می‌سازند.

فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار هستید و می خواهید محصولات و خدمات خود را به یک مشتری بالقوه بفروشید. کالایی که شما آن را بازاریابی می کنید، از نظر شما فوق العاده و از نظر مشتری هم قابل قبول است. همه چیز رویایی به نظر می رسد و شرایط آماده آن است تا مشتری دست به جیب شود و درست در همان لحظه که مشتری می خواهد یک مشت دلار از جیب خود درآورد، سر و کله کسی که نام او را هم نمی دانید، پیدا می شود و همان کالا را شاید با کیفیتی بهتر و حتی ارزان تر به مشتری شما پیشنهاد می دهد و کابوس شما را شروع می کند…!

‎این بی نام و نشان، رقیب کسب و کار شما است. او هم به اندازه شما دوست دارد نیاز مشتری را رفع کند و از اینجا جدال برای چند دلار بیشتر آغاز می شود!
‎امّا رقابت در واقعیت آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. رقبای شما گاهی رقبایی خوب، گاهی رقبایی بد و گاهی رقبایی زشت هستند.

رقبای خوب : رقبای خوب قاعده رقابت را درک کرده اند، آن ها بر معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان بالقوه متمرکز هستند و تلاش می کنند تا بدون جنجال های رقابتی، در آرامش و با رعایت اصول بازی جوانمردانه، مشتریان را متوجه مزایای رقابتی پیشنهاد خود نموده و آن ها را ترغیب به خرید نمایند. بازارهایی با رقبای خوب، فرصت های برابر برای رشد را در اختیار همه ی فعالان صنعت قرار می دهد و هر کسب و کاری به اندازه هوشمندی، استراتژی، تلاش و شانس خود از بازار بهره می برد و رشد می کند.

رقبای بد :  رقبای بد در نقطه مقابل به دنبال جدال، جنجال و جنگ های تبلیغاتی علیه رقبا هستند. آن ها در مقابل شما صف می کشند و شیپور جنگ را به صدا در می آورند. آرامش در این بازارها جایی ندارد و شکسته شدن پشت سر هم قیمت ها و هزینه های مضاعف رقابت رو در رو، نه تنها کسب و کار شما بلکه خود آن ها را نیز بیش از پیش تضعیف می نماید. ممکن است مشتری در کوتاه مدت از قیمت های پایین تر کالاهای مورد نیازش بهره ببرد امّا در بلند مدت و با حذف رقبای ضعیف تر، او هم باید در بازاری که به انحصار قویترین رقیب درآمده تاوان روزهای به ظاهر خوشِ قیمت های ارزان و پیشنهادهای شگفت انگیز را بدهد!
‎رقبای زشت : رقبای زشت رفیق دزد و شریک قافله هستند. آن ها در ظاهر با شما رقابت رودررویی ندارند و خود را رقبایی خوب نشان می دهند، شاید حتی با شما همراه و هم جهت شوند ولی به محض اینکه فرصتی پیش آید از پشت به شما خنجر می زنند و به بدترین رقبای شما تبدیل می شوند. آن ها در ظاهر شما را ستایش می کنند و برای کسب و کار شما احترام قائل هستند امّا پشت سر شما به بدگویی، مسموم سازی جو بازار علیه شما و تخریب محصولات و خدمات تان در پیش چشم مشتریان می پردازند. آن ها موذی و دورو هستند و از بازی های کثیف پشت پرده علیه شما لذت می برند. رقبای زشت سعی در تخریب شما نه تنها پیش چشم مشتریان، بلکه در مقابل تامین کنندگان، شرکا، سهامداران و حتی متولیان نظارت بر بازار و مقامات دولتی دارند و بدون آنکه حتی حدس آن را بزنید در هر حال انجام این اقدامات زشت و غیراخلاقی علیه تان می باشند.

رقبای زشت : رقبای زشت رفیق دزد و شریک قافله هستند. آن ها در ظاهر با شما رقابت رودررویی ندارند و خود را رقبایی خوب نشان می دهند، شاید حتی با شما همراه و هم جهت شوند ولی به محض اینکه فرصتی پیش آید از پشت به شما خنجر می زنند و به بدترین رقبای شما تبدیل می شوند. آن ها در ظاهر شما را ستایش می کنند و برای کسب و کار شما احترام قائل هستند امّا پشت سر شما به بدگویی، مسموم سازی جو بازار علیه شما و تخریب محصولات و خدمات تان در پیش چشم مشتریان می پردازند. آن ها موذی و دورو هستند و از بازی های کثیف پشت پرده علیه شما لذت می برند. رقبای زشت سعی در تخریب شما نه تنها پیش چشم مشتریان، بلکه در مقابل تامین کنندگان، شرکا، سهامداران و حتی متولیان نظارت بر بازار و مقامات دولتی دارند و بدون آنکه حتی حدس آن را بزنید در هر حال انجام این اقدامات زشت و غیراخلاقی علیه تان می باشند.

با شناخت رقبایتان می توانید طریقه صحیح برخورد با آن ها و همچنین راه های مقابله و رقابت سالم مقابل آن ها را یاد بگیرید. همه ی این کارها برای این هدف انجام می شود که شما در کسب و کارتان بهترین باشید.

با ما همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

مطالب جالب و خواندنی درمورد نوروز

مطالب جالب و خواندنی در مورد نوروز

نوروز از لحظه اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *