خانه / اخبار / راهکارهایی برای کسب اطمینان برای خرید از فروشگاه های آنلاین

راهکارهایی برای کسب اطمینان برای خرید از فروشگاه های آنلاین

با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران چندسالی است که تقریباً این امکان به وجود آمده که می‌توان هر گونه کالا یا خدماتی را به صورت آنلاین تهیه کرد. از لباس و کفش گرفته تا اجناس خاص و تخصصی در زمینه‌های گوناگون همه و همه به فاصله فشردن چند دکمه کیبورد در خدمت کاربران اینترنت است.

بنابراین در فضای پرمشغله امروز که خرید به صورت سنتی را بسیار وقت گیر می‌کند، استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت، هزینه و همچنین کاهش آلودگی هوا باشد.

البته با گسترش اقبال به سمت فضای آنلاین برای خرید و آشنایی بیشتر مردم با این مقوله، عده ای دست به کارهای ناعادلانه ای می‌زنند و با به راه انداختن سایت‌های فروش اینترنتی اقدام به رساندن ضرر و زیان به خریداران کرده‌اید. همین کلاهبرداری‌های واقعی در فضای مجازی باعث شده است که اعتماد بسیاری نسبت به خرید اینترنتی خدشه‌دار شود. بنابراین در این نوشته سعی می‌کنیم که با ارائه راهکارهایی برای خوانندگان تشریح کنیم که چگونه می‌توانند به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند.

راهکارهایی برای کسب اطمینان برای خرید از فروشگاه های اینترنتی

اما چگونه به یک فروشگاه اینترنتی در فضای آنلاین اعتماد کنیم؟

در واقع نکاتی وجود دارد که با توجه به آن ها میتوانیم در مورد صحت و سقم این سایت های فروش اینترنتی محصولات تا حدود زیادی اطمینان حاصل کنیم. در ادامه مطالب درباره برخی از این موارد توضیحاتی ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.

– نماد اعتماد الکترونیک یک ستاره

نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌شود؛ این نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال، صادر می‌شود. ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی از وظایف اصلی وزارت صنعت و معدن و تجارت هستند و در همین راستا نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مسئولیت اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را دارد.

فروشگاه‌هایی که موفق به اخذ نماد از این وزارت صنعت و معدن و تجارت شده‌اند، موظف هستند اگر شما در خریدتان با مشکلی مواجه شدید پاسخگوی سؤالات و مشکلات شما باشند. در غیر این صورت نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه مربوطه، ملغی خواهد شد.

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیتدهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به عهده دارد. به همین علت است که پلیس فتا به متقاضیان خرید اینترنتی توصیه می‌کند هنگام خرید به‌وجود این نماد در وب سایت فروشگاه توجه کرده و با کلیک روی نماد از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کند.

پس از کلیک روی نماد اعتماد الکترونیک هر فروشگاه حتما آدرس (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، یکسان باشد. صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی مرورگر شما باید باشد و نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر؛ از این امر اطمینان حاصل کنید.

راهکارهایی برای کسب اطمینان برای خرید از فروشگاه های اینترنتی

– نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره

فرآیند اعطای اینماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است. وب سایت‌هایی که دارای دو ستاره بوده و از پروتکل امنیتی SSL  بهره می‌برند، آدرس وب سایت آنها با (https://) آغاز شده و همچنین در گوشه پایین سمت راست پنجره مرورگر یک قفل (Padlock) سبز رنگ نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر در ایران فروشگاه‌های اینترنتی زیادی شروع به فعالیت کرده‌اند که اکثر آنها با یک ستاره در نماد الکترونیکی اعتماد ادامه فعالیت می‌دهند و تنها درصد کمی از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد دو ستاره هستند. البته در مراحل بعدی، فروشگاه های اینترنتی باید برای جلب اعتماد بیشتر بازدیدکنندگان اقدام به انجام مراحل اخذ نماد دو ستاره بکنند.

– پاسخگویی تلفنی و محتوای به‌روز

یک فروشگاه اینترنتی معتبر می‌بایست بتواند در اسرع وقت پاسخگوی تلفنی مشتریان خود باشد که در اصطلاح از خدمات پس از فروش مشتریان به خوبی برخوردار شود. همچنین چنین فروشگاه معتبری، به دلیل بهره‌مندی از تیم‌های مختلف همیشه محتوای به روزی دارد. به عنوان مثال پس از ورود به یک سایت فروش اینترنتی بررسی کنید که این وبسایت به صورت مرتبط به روز شده و تاریخ مطالب موجود روی وب سایت به چندین ماه قبل برنگردد.

– نظرات مشتریان قبلی

قطعاً بخش نظرات یک وبسایت فروش اینترنتی اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به یک وب سایت ارائه می‌کند. بنابراین سعی کنید قبل از خرید یک محصول از یک فروشگاه اینترنتی بخش نظرات مشتریانی که آن کالا را قبلاً خریداری کرده‌اند را تا حد ممکن مطالعه کنید. یک فروشگاه اینترنتی معتبر در بخش نظرات خود معمولاً دارای پرسش و پاسخ بوده و نظرات مشتریان ناراضی را نیز منتشر می‌کند.

راهکارهایی برای کسب اطمینان برای خرید از فروشگاه های اینترنتی

البته اکثر فروشگاه‌های اینترنتی در بخش پرسش و پاسخ پاسخگوی سوالات مشتریان نیستند و این وظیفه به گردن سایر بازدیدکنندگان است. البته فروشگاه اینترنتی اندکی هستند که تک تک نظرات بازدیدکنندگان را منتشر و به آنها به تفضیل پاسخ می‌دهد. لذا با رجوع به بخش نظرات یک وبسایت نه تنها می‌توانید از کیفیت محصول مورد نظر خود اطمینان حاصل کرده بلکه می‌توانید اعتبار یک فروشگاه اینترنتی را نیز با آن بسنجید.

– امکان پرداخت وجه کالا در هنگام تحویل کالا

یکی از راهکارهای اطمینان به یک فروشگاه اینترنتی، امکان پرداخت وجه پس از تحویل کالا در سراسر ایران بوده زیرا معمولاً پیش‌بینی چنین زیرساختی برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار پرخرج است. از این‌رو فروشگاه‌های ریز و درشتِ اینترنتی بدون مجوز قادر به ارائه این سرویس نخواهند بود. در این سرویس فروشگاه‌ها با ارائه تعهد برای ارسال چندین هزار سفارش با شرکت های لجستیکی و سیستم های ارسال، قرار داد همکاری منعقد کرده و به عنوان یک نقطه پستی محسوب خواهند شد.

علاوه بر این بسیاری از متقاضیان خرید اینترنتی با انتخاب این روش می‌توانند از اصالت کالای خریداری شده، اطمینان پیدا کرده و سپس پول را پرداخت کنند. در حال حاضر در ایران تنها فروشگاه‌های اینترنتی ای به عنوان فروشگاه معتبر موجود در فضای آنلاین می‌توانند در تمامی شهرها و حتی توابع آنها به مشترک سرویس پرداخت در محل را ارائه کنند که با شرکت های لجستیکی معتبری چون پایگان قرارداد داشته باشند.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

پرداخت درب منزل

بهترین شرکت پرداخت درب منزل

سیستم پرداخت درب منزل در این مطلب به بررسی ویژگیهای بهترین شرکت پرداخت درب منزل …

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *