خانه / تجارت الکترونیک / دلایلی که باعث امتناع مشتریان از خرید های اینترنتی می شود

دلایلی که باعث امتناع مشتریان از خرید های اینترنتی می شود

هزینه بالای ارسال برخی از فروشندگان آنلاین، سرعت پایین ارسال، عدم اعتماد به خریدهایی که مستلزم پرداخت آنلاین هستند، و موارد دیگر، از جمله دلایلی هستند که اکثر مردم را از تجربه خرید اینترنتی بازمی‌دارند.

این نتایج بدست آمده از مطالعاتی است که در ایالات‌متحده انجام شده است. این نتایج در حالی مطرح میشود که شروع تجارت اکترونیک و خریدوفروش اینترنتی در این کشور خیلی قبل تر از ایران بوده است. پس دلایل مطرح شده در اینجا شاید گوشه‌ای از موارد امتناع خریداران اینترنتی در ایران باشد!

برای درک بهتر موضوع نتایج این تحقیق را بیشتر بررسی می‌کنیم. بر این اساس بیش از نیمی از خریداران بدلیل هزینه بالای ارسال، خریداینترنتی انجام نمی‌دهند. همچنین نیمی از این افراد نیز بدلیل سرعت پایین تحویل و بخاطر اینکه سفارش وقتی که به آن احتیاج داشته‌اند ‌به دستشان نرسیده، سفارش خود را لغو کرده‌اند.

نزدیک به %۳۰ از خریداران زمانی که با پیام عدم موجودی کالا مواجه شده و پیغامی مبنی بر زمان شارژ مجدد محصول دریافت نکرده‌اند، از خرید خود صرف‌نظر کرده و کالای خود را از سایت دیگری سفارش داده‌اند.

دلایلی که باعث امتناع مشتریان از خرید های اینترنتی می شود

مهمترین فاکتورها برای تکمیل خرید اینترنتی از نظر مشتریان

بر اساس مطالعات صورت گرفته خریداران بهینه کردن فاکتورهای زیر را در افزایش تمایلشان به خریداینترنتی بیشتر عنوان کرده‌اند:

  • راحتی خرید

اول از همه مشتری برای انجام خرید، به جاذبه بصری سایت فروشگاهی شما نیاز دارد. گرافیک سایت و نحوه استفاده از رنگ‌ها در این موضوع نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. نکته بسیار مهم دیگر رابط کاربری سایت برای انجام خرید است. این نکته برای مشتریان جدید که تجربه اول خرید آنلاین را دارند بسیار حیاتی است. شفاف بودن فرآیندهایی که توسط خریدار باید انجام شود، طراحی ساده و قابل فهم مراحل خرید و حفظ ارتباط بین مراحل خرید و پیام‌های کوتاه و شفاف پس از پایان هر مرحله، از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد یک تجربه لذت‌بخش خرید اینترنتی خواهند شد.

  • ارسال رایگان

ارسال رایگان شاید یکی از جذاب‌ترین کلمات برای خریداران باشد! خریداران خدمات ارسال رایگان را معمولا یکی از بهترین خدمات فروشگاه‌های اینترنتی می‌دانند و در قبال دریافت ارسال رایگان سفارش، در صورت رضایت از کالا، برای خریدهای بعدی نیز به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. درست است که ارائه این خدمت برای فروشگاه هزینه‌بر خواهد بود ولی تجربه نشان داده که افزایش تعداد مشتریان در ازای آن، قابل توجه بوده است.

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و موفق، در ازای خرید بیشتر از یک مبلغ مشخص، سفارشات را رایگان ارسال می‌کنند. هر چه این قیمت پایین‌تر باشد برای مشتری کشش بیشتری دارد.

  • سرعت تحویل کالا

توزیع و تحویل به موقع کالا، تنها به بحث تکمیل فرآیند خرید مربوط نیست. بلکه بخش جدایی‌ناپذیر از فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید است. تجربه نشان داده آن دسته از فروشندگان و خرده‌فروشانی که خدمات سریع، رایگان و آسان را ارائه نمی‌دهند، در آستانه‌ی از دست دادن بازار خود هستند. چون مشتریان از خرید خود راضی نبوده و به اطرافیان خود نیز در خصوص خرید از فروشگاه اینترنتی موردنظر هشدار می‌دهند.

  • امکان برگشت رایگان محصول

بیشتر خریداران اینترنتی همواره این نگرانی را دارند که درصورت رضایت نداشتن از محصول، آیا فروشگاه حاضر به قبول کالا و بازپرداخت مبلغ خواهد بود یا خیر؟! یا درصورت قبول برگشت، خودشان باید محصول را به فروشگاه عودت دهند یا نه؟! دادن خدمات امکان برگشت محصول (تا مدت زمان مشخصی بعد از خرید) و چه بسا برگشت رایگان آن از خدماتی است که فروشگاه‌های بزرگ ان را انجام می‌دهند. این خدمات باعث کسب رضایت مشتریان خواهد شد.

 

در آینده مسئله ارسال و تحویل کالا از اهمیت به مراتب بیشتری در تصمیم خریداران برخوردار خواهد بود. با درک این موضوع، فروشگاه‌های اینترنتی باید به دنبال راه‌حل‌های بهتری برای ارائه هرچه بهتر این خدمات به مشتریانشان باشند. با وجود افزایش رقابت در تجارت‌الکترونیک، نیاز به راه‌حل‌های خلاقانه‌تری نیز است!

دلایلی که باعث امتناع مشتریان از خرید های اینترنتی می شود

برون‌سپاری عملیات اجرایی فروشگاه های اینترنتی، راه حلی منطقی

پرداختن به همه‌ی مواردی که در بالا به آن اشاره شد، برای دارندگان فروشگاه‌های اینترنتی هم مستلزم صرف هزینه زیاد است. و هم اینکه ممکن است باعث کاهش فروش شود! کاهش فروش به دلیل تمرکز روی عملیات ارسال و برگشتی‌ها و پاسخگویی به مشتریان و کاهش تمرکز روی هدف اصلی، یعنی فروش حاصل می‌شود.

یکی از راه‌حل‌های منطقی برای تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی، همکاری با شرکت‌های لجستیکی و برونسپاری عملیات لجستیک فروشگاه خود به چنین شرکت‌هایی است. محاسبه عد و رقم هزینه‌ها نیز نشان داده که استفاده از سیستم ارسال تخصصی، به‌صرفه‌تر از انجام همه‌ی عملیات توسط خود فروشگاه خواد بود.

یکی از این شرکت‌های لجستیکی که سابقه‌ زیادی نیز در زمینه ارسال سفارشات اینترنتی در ایران دارد، شرکت لجستیکی پایگان است که خدمات را بصورت کامل و بسیار سیستماتیک به فروشندگان اینترنتی ارائه می‌دهد.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

ارسال مواد غذایی، رقابت جدید سیستم‌های ارسال

ارسال مواد غذایی، رقابت جدید سیستم‌های ارسال

مسائل مربوط به حمل و نقل سفارشات اینترنتی توسط سیستم های ارسال ، همچنان در …

2 نظر

  1. اطلاعات بسیارمفیدی در اختیار می گذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *