خانه / لجستیک / حمل و نقل / تکنولوژی در خدمت حل مشکلات ارسال و تحویل کالا (بخش دوم)؛ روش های جایگزین حمل و نقل

تکنولوژی در خدمت حل مشکلات ارسال و تحویل کالا (بخش دوم)؛ روش های جایگزین حمل و نقل

در ادامه موضوع ورود تکنولوژی‌های جدید برای رفع مشکلات ارسال و تحویل کالا ، به توصیف روش‌هایی میپردازیم که همه در جهت بهبود بخش‌های مختلفی از عملیات لجستیک و زنجیره‌تامین بوجود آمده و کاربرد پیدا کرده‌اند.

 

بهبود سیستم انبار و سفارش با سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار برای مدیریت موجودی کالاها جهت رسیدگی به حجم بالای خرید با توجه به سفارسات منحصر به فرد مشتریان طراحی نشده است. چنانچه شرکتی در زمینه‌ی پردازش سفارشات فعالیت می‌کند (به خصوص اینکه در زمینه تحویل کالا فعالیت داشته باشد)، میتواند از flexible WMS یا سیستم مدیریت انبار منعطف استفاده کنید که در جهت تکمیل سفارشات طراحی شده است. این عملکرد پیشرفته شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در صورت ترکیب با دستگاه‌های RF، عملیات و مدیریت موجودی بهینه سازی شود. شرکت‌های لجستیکی اندکی در ایران هستند که برنامه مدیریت انبار را با توجه به روش کارشان، برای سیستم ارسال خود شخصی سازی می‌کنند و با این کار توانسته اند برای مشتریان مختلف به توسعه نرم افزار بپردازند.

 

روش‌های جایگزین حمل و نقل و لجستیک

 

  • تفکرهای خارج از چارچوب استاندارد تحویل کالا

یکی از دغدغه های تجارت های عمومی و آنلاین  برای تحویل کالا در گذشته امنیت بسته و نحوه ی تحویل آن بوده است. تحویل های ناموفق بیشتر به دلیل عدم حضور مشتری برای تحویل کالا، نیازمند تلاش های مجدد توسط شرکت های تحویل کالا می باشد. با توجه به این اصل که شرکت های تحویل کالا نمی توانند بدون دریافت امضا کالا را جلوی درب منزل  مشتری رها کنند لذا می بایست جهت تحویل دوباره ی آن هزینه های سوخت ، نیروی کار و موارد دیگری را متقبل شوند.

برای کمک به حل چالش های تحویل کالا، نوآوران لجستیک راه های جدیدی را برای کمک به تامین نیازهای مصرف کننده و شرکت های تحویل کالا ارائه داده‌اند.

ربات های تحویل کالا

  • تحویل کالا توسط هواپیما های بدون سرنشین و ربات‌ها

در شمال آمریکا، تقریباً ۶۰ % هزینه‌های تحویل کالا مختص نیروی کار است. با توجه به این اصل که درحال حاضر هزینه‌ها، دسترسی محلی و تغییر شیفت کارگران بر تحویل کالا محدودیت ایجاد کرده است. به صورت تئوری میتوان گفت استفاده از ربات ها در تحویل کالا با توجه به اینکه میتواند ۲۴ ساعته انجام شود، راه حلی برای محدودیت های ذکر شده می باشد. البته با توجه به علت محدودیت های قانونی و عملیاتی در مناطق شهری این مسئله برای هواپیما های بدون سرنشین صدق نمی کند.

در حال حاضر شرکت های DoorDash و Postmates در حال تست ربات هایی برای تحویل کالا هستند که توسط بنیانگذار موفق شرکت Skype, Starship Technologies ایجاد شده است.

به زودی مشتریان از تلفن همراه برای ثبت درخواست خود استفاده کرده و این ربات‌های شش چرخ کالا را به آن ها تحویل می‌دهند.

تکنولوژی در خدمت حل چالش حمل و نقل

 

  • صندوق هوشمند تحویل کالا

در حال حاضر شرکت‌هایی همچون آمازون با استفاده از برنامه نقطه دسترسی UPS از محل جایگزین تحویل و قفسه‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از این برنامه، مشتریان میتوانند بازه زمان تحویل کالا را مدیریت کرده و نزدیکترین نقطه دسترسی UPS را برای تحویل کالا انتخاب کنند. برای مشتریان دانستن اینکه بسته‌های آن‌ها در مکانی امن قرار دارد و برای تحویل آن میتوانند مطابق با برنامه ی خود پیش بروند، موجب آرامش خاطر می‌شود.

امکان پیگیری آنلاین با استفاده از برنامه UPS تلفن همراه سبب حذف نگرانی‌های مشتریان می گردد.

 

  • صندوق پستی هوشمند

وجود ساعت ها، تلفن ها و سایر فناوری های هوشمند، سبب می شود تا به این نتیجه رسید که میتوان صندوق پست هوشمند نیز داشت. MailHaven یک صندوق پستی هوشمند است که امنیت و ردیابی بسته های شما را فراهم می کند. با استفاده از اینترنت اشیا میتوان از امنیت بسته ها در مقابل دزدی و شرایط جوی در این صندوق های پستی اطمینان حاصل کرد . همچنین این صندوق ها با یک اپلیکیشن موبایل همکاری می کنند که به محض رسیدن بسته، به مشتری اطلاعیه ای  ارسال میگردد. استفاده از اپلیکیش تلفن همراه MailHaven کاربر را قادر می سازد تا خریدهای خود را پیگیری و معاملات منحصر به فردی را با خرده فروشان انجام دهد.

اینترنت اشیا (IoT)،ار اف ای دی (RFID) ،سنسور ها و تکنولوژی های هوشمند، امکان ردیابی بسته‌ها را توسط مشتریان فراهم می کنند.

با استفاده از سنسورهایی که مجهز به اینترنت اشیا هستند، میتوان محل، سرعت حرکت ون های تحویل کالا و دمای بسته را مدیریت کرد.

اینترنت اشیا به صورت کلی زنجیره تامین و صنعت لجستیک را متحول کرده است. به صورتی که در حال حاضر برای عملیات زنجیره تامین از ترکیب تکنولوژی هایbarcodes, RFID, IoT, Bluetooth و NFC استفاده می‌کنند، استفاده از این تکنولوژی ها هم به مشتری و هم به خرده فروشان دسترسی رهگیری کالا از انبار تا تحویل به مشتری را می‌دهند.

در ادامه با هدف حل چالش‌های تحویل کالا نگاهی به تکنولوژی‌های جدید می‌اندازیم :

صندوق پستی هوشمند

  • سنسورها و تکنولوژی های هوشمند

با افزایش علاقه به رهگیری مرسوله و ردیابی بسته های حساس به دما، شرکت های کاوشگر و دستگاه های نظارت را در بسته های خود قرار می دهند. این باعث می شود که در هر مرحله از تحویل کالا کاوشگرها درجه حرارت و رطوبت بسته را نمایش دهند.

امروزه شرکت هایی نظیر ParceLive برای مشتریان و اپراتورهای زنجیره تامین سبب آرامش خاطر شده اند. ParceLive یک سرویس اطلاعاتی است که داده ها را از حسگرها و تکنولوژی ردیابی گرفته و به مشتریان ارسال می کند.

شرکت ParceLive با استفاده از دستگاه هایی به اندازه ی پست کارت در داخل بسته و با استفاده از GPS اطلاعاتی همچون دما و نور (برای بررسی باز شدن و یا نشدن بسته در حین تحویل) را مدیریت می‌کند.

این شرکت برای خدمات ردیابی کالاهای با ارزش، شکننده و حساس به درجه حرارت، ایده آل می‌باشد.

 

  • تگ های RFID

یک سیستم RFID شامل تگ های RFID که واکنش الکترومغناطیسی دارد و  RFID ریدر می باشد. در هر تگ RFID اطلاعات منحصر به فرد قرار داده شده است. اتصال  یک تگ RFID به یک شی از قبیل جاندار یا کالا، امکان ردیابی و نظارت بر محل و حرکت آن را ایجاد می کند و امکان ردیابی در طول مدت حمل و نقل را ایجاد می کند. این امر سبب شده تا تگ های RFID را در تدارکات زنجیره تأمین خصوصا برای ردیابی حمل و نقل ظروف و اجزایی که با هدف مشابه ساخته می شوند، مفید واقع گردد.

تگ هایRFID از مدارهای کوچکی ساخته شده که توسط امواج رادیویی قابل شناسایی است. اندازه برچسب RFID  بسته به قابلیت اندازه ی ذخیره اطلاعات  و فاصله ارسال اطلاعات میتواند به نازکی یک ورق کاغذ و یا حتی بزرگتر و سنگین تر به اندازه ی  یک کلید باشد. برچسب های RFID  اکتیو دارای باتری مجزا هستند همچنین برخی از برچسب های RFID اکتیو شامل سنسور نیز می‌شوند.

با توجه به فاصله ی خواندن اطلاعات انواع RFID میتواند متفاوت باشد و لزوما نیازی به نزدیکی تگ RFID و RFID ریدر نمی باشد.

تگ های rfid

اگرجه RFID ریدرها میتوانند ثابت و متحرک باشند اما نمیتوان آن را همچون بارکد ریدر بر روی گوشی‌های هوشمند اجرا کرد .

برچسب های RFID اکتیو و پسیو اطلاعات مربوط به کالای متصل شده به آن ها را ارائه می دهد. تفاوت بین تگ های RFID اکتیو و پسیو  چیست؟ برچسب های RFID  پسیو  دارای باتری نیستند در واقع  عبارتند از یک آنتن RFID و یک میکروچیپ که اطلاعات را ذخیره می کند. آنها قدرت امواج رادیویی را که توسط  RFID ریدر  ایجاد شده را کشف می کنند و این امواج رادیویی را را به ریدر ها منعکس می کنند. موج بازتابنده توسط ریدر گرفته شده است تا تگ RFID و پارامترها بتوانند یکدیگر شناسایی کنند . به مرور و با نزدیک شدن تگ RFID و RFID ریدر به یکدیگر قدرت این موج کاهش میابد و عموما تا رنج ۲۰ فوت کاربرد دارد .

محدوده قابل خواندن برچسب‌های RFID اکتیو  معمولا ۱۰۰ فوت است. زیرا در داخل برچسب های فعال RFID باتری تعبیه شده است. تگ های RFID اکتیو در نظارت بر محموله ها، بسته‌ها، اموال و تجهیزات موجود در انبارها، راه آهن ها و سایر مراکز زنجیره تامین بسیار محبوب هستند .

با توجه به موارد ذکر شده در ارتباط با چالش‌های تحویل کالا، در صنعت حمل و نقل نیاز مبرمی به تکنولوژی‌های جدید و مقرون به صرفه وجود دارد. تمامی تکنولوژی‌های ذکر شده سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل، زمان و نیروی کار میگردد و بالطبع نگرانی اپراتوهای زنجیره تامین و مشتریان را کاهش می‌دهند.

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

انعطاف‌پذیری نیروی کار

مزیت برون سپاری در کاهش هزینه ها و بهبود عملیات

در طول سالیان متمادی نگاه‌های متفاوتی به برون سپاری شده است. برخی برون سپاری را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *