خانه / تحلیل هفته / تکنولوژی در خدمت حل مشکلات ارسال و تحویل کالا (بخش اول)

تکنولوژی در خدمت حل مشکلات ارسال و تحویل کالا (بخش اول)

تکنولوژی اساساً بخاطر تسهیل در عملیات در بخش‌های مختلف کار و زندگی بشر بوجود آمده و کاربرد پیدا می‌کند. یکی از بخش‌های صنعت که با مشکلات عدیده‌ای در جهت بهبود شرایط مواجه است، بخش زنجیره تامین و لجستیک است. زنجیره تامین و بخصوص لجستیک نیازمند راه های تازه و روش‌هایی نو برای بهینه‌سازی عملیات و رسیدن به بهترین شکل ممکن در اجراست. چون کاملا وابسته به عملیات فیزیکی و جابجایی کالا در زمان و مکان مناسب و با بهترین کیفیت است.

روندهای زنجیره تامین در دنیا به سرعت در حال تغییر است، با توجه به نظریه‌ی کارشناسان صنعت، آمازون تغییر شگرفی بر روی عادت خرید مصرف کنندگان گذاشته است. به طور کلی تجارت‌های الکترونیک سبب تغییر در زنجیره تامین و صنعت حمل و نقل شده‌اند. با افزایش تقاضا و خرید کالا به صورت آنلاین، خرده فروشان برای رقابت با یکدیگر به دنبال راهی برای تحویل هرچه سریعتر کالا به مصرف کنندگان هستند. از طرفی به گفته‌ی مصرف کنندگان، فروشندگان می بایست به تجربه مشتری اهمیت بیشتری داده و سرعت، دقت و کیفیت فرآیند تحویل در زمان مشخص شده، موجب رضایت آن‌ها می‌شود.

تکنولوژی در خدمت حل مشکلات ارسال و تحویل کالا

بر طبق نیاز روز زنجیره ی تامین تجارت الکترونیک، آخرین گام تحویل کالا سبب می شود تا فرستنده با استفاده از انواع روش‌های اختیاری، کالا را به دست مصرف‌کنندگان منتظر برساند.

مهم‌ترین بخش از زنجیره تامین ارسال کالا به مشتری است

آخرین گام از زنجیره تامین به طور معمول پر هزینه‌ترین و مشکل‌سازترین بخش این پروسه است. تحویل کالا به مصرف کنندگان عمومی(شخص) در مقایسه با تحویل کالا به شرکت‌ها دردسر و پیچیدگی بیشتری دارد .به همین دلیل شرکت های حمل و نقل در تحویل بسته به مشتری نهایی عموما به مشکل بر خورده و در زمانی که خریدار در منزل نباشد طبیعتاً تلاش دوباره برای تحویل کالا نیاز است. برای سالیان طولانی افرادی که در صنعت حمل و نقل مشغول به کار بوده اند تلاش کردند تا چالش های تحویل کالا را با استفاده از خلاقیت و تکنولوژی بهینه کنند.

همیشه چالش های تحویل کالا چه در شهرها و چه در مناطق روستایی وجود داشته است. تحویل کالا در مناطق شهری عموما به سبب ترافیک، مدت زمان ارسال تا شهر مقصد و یا حوادث جاده ای منجر به تاخیر میگردد. این مشکل بیشتر زمانی به چشم می آید که بسته ی تحویلی به مشتری بسیار بزرگ و یا سنگین باشد. ایمنی بسته نیز به خودی خود مشکل دیگری در این پروسه و یکی از چالش‌های تحویل کالا محسوب می‌شود.

تحویل کالا در مناطق روستایی نیز پیچیدگی‌های زیادی از جمله، کمبود تراکم تحویل، هزینه‌ی سوخت و زمان حمل و نقل دارد. علاوه بر این مشکل عمده، انتظار مشتریان برای تحویل سریع و رایگان کالا می‌باشد.

تکنولوژی در خدمت حل مشکلات ارسال و تحویل کالا

تکنولوژی در خدمت چالش های تحویل کالا

خرده فروشان به دنبال راه حل های نوآورانه برای حل چالش های تحویل کالا به منزل هستند. تکنولوژی می‌تواند در این راه به آن ها کمک کند و نقش بزرگی در تسهیل اجرا و تحویل کالا داشته باشد. تکنولوژی می‌تواند به تسریع در تحویل سفارش‌ها و پیگیری بسته ها به صورت آنلاین به منظور اطمینان از کارایی عملیات زنجیره تامین که سبب تحویل مقرون به صرفه می شود، کمک کند. به عنوان نمونه هایی از تکنولوژی ذکر شده میتوان به بارکد اسکنر و بارکد ریدر گرفته تا نرم افزار زنجیره ی تامین هوشمند و هوش مصنوعی اشاره کرد.

با توجه به موارد بالا، خرده فروشان ترجیح می‌دهند با شرکت‌های لجستیک مشارکتی، شرکت‌های دارای سیستم ارسال همچون، USPS, FedEx یا  UPS و یا اپلیکیشن‌های جمع‌سپاری همکاری کنند تا با استفاده از تکنولوژی چالش های تحویل کالا را به حداقل برسانند. اینگونه شرکت‌ها تخصص لازم در زمینه انبارداری، بسته‌بندی و ارسال کالا را داشته و تا حد امکان از تکنولوژی‌های لازم در جهت بهبود عملیات خود استفاده می‌کنند.

در بخش دوم در مورد روش‌هایی که تاکنون تکنولوژی در جهت تغییر روش‌های ارسال و تحویل کالا داشته است صحبت خواهیم کرد.

 

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

انعطاف‌پذیری نیروی کار

مزیت برون سپاری در کاهش هزینه ها و بهبود عملیات

در طول سالیان متمادی نگاه‌های متفاوتی به برون سپاری شده است. برخی برون سپاری را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *