خانه / تجارت الکترونیک / توسعه کسب و کار وال‌مارت از طریق همکاری با اوبر

توسعه کسب و کار وال‌مارت از طریق همکاری با اوبر

شرکت وال‌مارت که سومین خرده فروش برتر اینترنتی در سال ۲۰۱۷ شناخته شده است، در حال آزمایش شیوه‌ی جدیدی برای تحویل سفارشات مشتریان به درب خانه است. به این صورت که مشتریان می‌توانند محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین و از طریق سایت خریداری کرده و هزینه آن را پرداخت کنند. سپس افراد مسئول این کار در وال‌مارت، سفارش مشتری را آماده کرده و از طریق نرم افزار موبایل به تاکسی های اوبر اطلاع می دهند، سپس سفارش خریداری شده را با یکی از پیک‌های اوبر به درب خانه‌ی مشتری ارسال می کنند.

استراتژی های پیشین والمارت در تحویل سفارشات

پیش از این نیز شرکت والمارت برای افزایش سهم بازار خود و مقابله با شرکت بزرگ آمازون اقداماتی را انجام داده بود.

اقدام اولیه این شرکت برای مقابله با آمازون، اجرای یک استراتژی تخفیفی پرداخت (Pickup Discount) بود که طی آن، چنانچه خریداران اینترنتی محصولی را سفارش می‌دادند و خودشان به مکان‌های مورد نظر رفته و آن‌ها را تحویل می‌گرفتند، از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار می شدند.

در گام بعدی، وال مارت تحویل سفارشات را در قالب دیگری اجرا کرد. کارکنان این شرکت در ساعات غیر کاری خود و در ازای دریافت پول بیشتر، سفارشات آنلاین مشتریان را درب منزل آن‌ها تحویل می دادند و از این طریق، درآمد بیشتری به دست می آورند. شرکت، به هر یک از کارکنان فروشگاه‌ها محصولاتی را واگذار می کرد که نزدیک به آن‌ها بوده و دچار دردسر زیادی برای تحویل سفارشات اینترنتی درب منزل مشتریان نشوند.

همچنین کامیون‌هایی که برای حمل سفارشات از مراکز تامین کالا به سمت فروشگاه‌ها بودند،  سفارشات مشتریان اینترنتی را به نزدیک‌ترین فروشگاه به مشتری ارسال می کردند و سپس یکی از کارکنان آن فروشگاه، وظیفه‌ی حمل سفارش به درب منزل مشتری را به عهده داشت.

چرا والمارت به سراغ همکاری با اوبر می رود؟

برون سپاری حمل و نقل، انتخاب وال‌مارت

وال مارت با دو استراتژی قبلی خود نتوانست رضایت مشتری را کسب کند و سهم زیادی از بازار رقیب را بدست آورد. در نتیجه با مشکلات بوجود آمده به فکر همکاری با یک شرکت حمل و نقلی برای تحویل سفارشات خود افتاد.

این تصمیم دلیل محمکی بر سودآور نبودن دو استراتژی قبلی والمارت بوده و می توان گفت برون سپاری خدمات، بویژه حمل و نقل راه کاری موثر در افزایش سهم بازار و رقابت با بزرگان عرصه فروش آنلاین است. اما این موضوع جای بحث دارد که برون سپاری حمل و نقل باید به شیوه ای درست انجام پذیرد. یکی از دلایلی که ممکن است والمارت، اوبر را به جای یک شرکت لجستیکی انتخاب کند، تعداد بالای فروشگاه های والمارت در موقعیت های مکانی مختلف است و چون محصولات والمارت مواد غذایی بوده، ارسال در لحظه اهمیت پیدا می کند.

این استراتژی در ایران و توسط شرکت لجستیکی پایگان با عنوان ارسال JIT  (just in time)  در حال انجام است. با استفاده از این ارسال فروشگاه می تواند در لحظه ی ثبت سفارش، محصول را بدون واسطه از تامین کننده اولیه به دست مصرف کننده نهایی برساند.

اهداف وال مارت از این همکاری را می توان در موارد زیر عنوان کرد:
  • برنده شدن در بازار رقابتی با غول های خرده فروشی مثل آمازون
  • استفاده از تخصص اوبر در حمل و نقل برای کاهش هزینه های حمل محصولات
  • بدست آوردن سهم بازار در عرضه مواد غذایی
  • آسان نمودن خرید برای مشتریان
  • کاهش زمان تحویل سفارشات

به همین دلایل وال مارت مشارکت خود را با uber عمیق تر می کند. وال مارت تحویل آنلاین توسط اوبر را در ۴ شهر اجرا می کند و در صورت مشاهده رشد در فروش خود، به شهرهای دیگر نیز گسترش می دهد.

با پایگان همراه باشید

 

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

معرفی برترین فروشگاه های اینترنتی دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Zappos

معرفی برترین فروشگاه های اینترنتی دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Zappos

Zappos فروشگاهی برای عاشقان کفش!! این جمله‌ای است که در مورد Zappos  گفته می‌شود! فروشگاه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *