فروشگاه بزرگ اینترنتی بامیلو رسما اعلام تعدیل نیروی گسترده و کاهش فعالیت کرد. این خبر را مدیرعامل شرکت بامیلو دیروز اول اسفند سال ۹۷ در شبکه های خبری مطرح و اعلام رسمی کرد. بامیلو یکی از معروفترین فروشگاه های اینترنتی در ایران است که رقیب جدی دیجی کالا نیز محسوب می شود.
شرکت راکت اینترنت که شرکت مادرِ بامیلو و چند شرکت استارتاپی دیگر است، یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری خارجی در ایران برای حمایت از استارتاپهای موفق بوده است. خبرها حاکی از آن است که این شرکت ایرانی-آلمانی مدتهاست که با مشکلات عدیدهای مواجه بوده و بحران ناشیِ از این مشکلات منجر به این اتفاق شده است. مشکلاتی که به تدریج بزرگتر شده و عامل تصمیم گیری در مورد این فروشگاه اینترنتی شده است. مدیر عامل بامیلو، آقای پشوتن پورپزشک در بیانیه ای رسمی این خبر را عنوان و از دلایل و اهداف آینده خود سخن گفته است. البته شایعاتی مبنی بر استعفای مدیرعامل نیز مطرح است. در قسمت پایانی متن بیانیه را می توانید بخوانید. اما چیزی که مشخص است از علل این اعلام تعطیلی گسترده می توان به بحران مالیِ شرکت، کاهش فروش و عدم تبلیغات موثر اشاره کرد.
تعدیل گسترده نیرو و کاهش فعالیت در حدِ کالاهای مصرفیِ در بامیلو یکی از خبرهایی بود که واقعا انتظار شنیدنش را نداشتیم. چرا که این شرکت در بین ۱۰ فروشگاه اینترنتی برتر ایران در سال ۹۷ بعد از دیجی کالا رتبه دوم را داشت! اما واقعا چه عواملی ممکن است تا این اندازه مهم باشند که باعث ایجاد بحران در یک کسب و کار اینترنتی بزرگ شوند؟
چرا بامیلو تا این حد فعالیت های خود را محدود کرده است؟
کوچک شدن یک کسب و کار یا خبر از ضعیف شدن آن دارد یا تغییر رویه برای شروعی قوی تر، اما اینکه بامیلو در این بین در کدام دسته قرار دارد هنوز مشخص نیست. در هر حال خبری که در بین مردم پیچیده و تعدیل بخش بزرگی از نیروهای شرکتی بامیلو، خبرِ خوشایندی نبوده و ممکن است مقدمه ای بر کاهش چشمگیر فعالیت این شرکت بزرگ باشد.
در هر حال نقاطِ ضعفِ هر کسب وکاری، عامل سقوط و شکست آن است. اگر از نقاط ضعفِ مدیریتی و مسائل داخلی شرکت صرفنظر کنیم، از معایبی که برای سایتِ فروش اینترنتی بامیلو به عنوان یک فروشگاه اینترنتی میتوانیم بیان کنیم، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
- تجربه کاربری نامناسب
- شلوغی بیش از حد صفحه اصلی
- بروز مشکلات زیاد در فروش و ارسال با توجه به فروشندگان زیاد
- نداشتن نوآوری و خلاقیت متفاوت
- نداشتن سیستم وفاداری مشتری
- استفاده از روشهای تبلیغاتی غیر استاندارد (پاپ آپ)
البته اینها تنها ایراداتی است که میتوان به سایت بامیلو گرفت. مشکلات یک شرکت از کوچکترین تا بزرگترین بخش مدیریتی را ممکن است شامل شود.
بیانیه شرکت بامیلو
در ادامه، متن کامل بیانیهی بامیلو را می توانید بخوانید:
بامیلو کوچکتر اما مصممتر
بازار اینترنتی بامیلو با هدف حفظ تاثیرگذاری خود در فضای تجارت الکترونیک ایران و ارائه خدمات به کاربران ایرانی، قصد دارد روی بخشهای کلیدیتری در بازار خردهفروشی متمرکز شود. بامیلو با توجه به تغییرات بازار ایران، رویکرد خود را هم تغییر خواهد داد و این تغییرات مستلزم کوچکتر شدن و حذف برخی از قسمتهاست که تقاضای کمتری دارند.
تیم بامیلو به عنوان اولین بازار اینترنتی ایران، همیشه سعی داشته رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهد. اما گاهی پایبندی به تعهدات نیازمند اتخاذ تصمیمات دشوار و متناسب با تغییراتی است که گاهی قابل پیشبینی هم نیستند. تیم بامیلو، علی رغم میل باطنی، به این نتیجه رسید که برای تداوم فعالیت پایدار در بازار ایران، ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای توانمند خود است و از اول اسفندماه ۱۳۹۷ با تیم کوچکتری به فعالیت خود ادامه میدهد. اما بامیلو در کنار اعضای سختکوش خود میماند و برای ایجاد موقعیتهای کاری جدید برای آنها تلاش خواهد کرد. بهزودی تعداد زیادی از همکاران ما در بامیلو، به دیگر شرکتهای وابسته منتقل خواهند شد و دیگر همکاران نیز در فهرست مشاغل احتمالی آینده در اولویت قرار میگیرند.
مدیریت شرکت بامیلو این تغییرات را نشانه انعطاف سازمانی میداند و میگوید: «ما همواره متعهد به ارائه یک پلتفرم کارآمد و منحصربفرد برای کاربران فضای اینترنت در سراسر ایران و البته ایجاد یک فضای صمیمی در خانواده بامیلو بودیم. این تصمیم نیز نشان میدهد با وجود همه تغییرات اخیر همچنان قصد داریم تا با جدیت فعالیت خود را در ایران ادامه دهیم.»
بامیلو بعد از این بیشتر روی کالاهای مصرفی (FMCG) متمرکز خواهد بود.
جالب بود ! با سپاس از سایت خوب تان !
حداقل بعد از عید تعدیل نیرو می کرد این وسط هم تامین کننده و کارمندان بامیلو ضرر کردند
از بامیو تنها چیزی که یاد دارم انواع روشهای کثیف تبلیغاتی خصوصا پاپ اپ بود و برای همین نه چیزی خریدم و نه اجازه دادم اطرافیانم چیزی بخرن
بامیلو بخاطر تحریما رفت نه ورشکستگی
سلام
من واقعا از بامیلو
راضی بودم
تنها مشکلی که من بعد از ۴ سالی که مشتری این شرکت بودم دیدم.تاخیر در ارسال کالا بود
که واقعا مشکل بزرگی بود
در بقیه ی موارد عالی بود و از همه پرسنل هم ممنونم و به همشونظر
خسته نباشید میگم .
با تشکر
امیدوارم هرگز خبر ورشکستگی فروشگاه های اینترنتی رو نشنویم