خانه / تجارت الکترونیک / برنده‌ها و بازنده های تجارت الکترونیک در عصر جدید

برنده‌ها و بازنده های تجارت الکترونیک در عصر جدید

در سال ۲۰۱۷ فروش آنلاین خرده‌فروشان در اکثر کشورها بخصوص در امریکای شمالی به شدت افزایش داشت. این میزان افزایش در مجموع ۱۸٫۵% در طول یکسال نسبت به کل فروش تجارت الکترونیک خرده‌فروشی‌ها بوده است.

این در حالی است که اگر فروش آنلاین را فاکتور بگیریم، بقیه خرده‌فروشی‌ها مثلا فروشگاه‌های صنعتی، فروش ماشین‌آلات، فروش درب به درب، سفارشات پستی و هر چیز دیگری تنها ۲٫۲% رشد را نشان می‌دهد. و همین عدد نیز بزرگترین رقم افزایش در سال‌های اخیر بوده است. علاوه بر این، تجارت الکترونیک ۴۹% رشد در صنعت ایالات متحده نشان داده است.

از این اعداد و ارقام می‌توان فهمید که در سال گذشته خرده‌فروشان آنلاین موفق بوده و در نتیجه صاحبان کسب وکارهایی که فقط فروشگاه فیزیکی دارند ممکن است در معرض مشکل قرار گیرند. این افراد باید به طریقی که مخصوص کسب وکارشان است به تجارت الکترونیک نیز وارد شوند.

برنده ها و بازنده های تجارت الکترونیک

چه عواملی در موفقیت نمونه های برتر تجارت الکترونیک دخیل بوده است ؟

هیچ موفقیتی بی دلیل نیست، همانطور که هر شکستی نیز ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. موفقیت در تجارت الکترونیک، حتی برای برندهای بزرگ دشوار است. پس باید ببینیم برنده‌های این بازی، در چه مواردی تغییر و رشد کرده‌اند.

از جمله عوامل موثر در موفقیت خرده‌فروشی‌های اینترنتی برتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی سایت متناسب با نوع محصولات
  • رابط کاربری ساده، فرآیند خرید آسان و در صورت امکان ایجاد اپلیکیشن موبایلی برای وبسایت
  • بازاریابی اینترنتی و معرفی وبسایت در فضای مجازی و حقیقی
  • استفاده از کانال‌های فروش متنوع
  • پشتیبانی و پاسخگویی در قبال مشتریان
  • بسته بندی جذاب محصول
  • استفاده از سیستم لجستیک و ارسال بسته مناسب

تجارت الکترونیک اکنون در وضعیت ثابتی قرار دارد و کسانی که نتوانند خود را با این وضعیت ثابت انطباق دهند، سهم بازار مشتریان خود را از دست خواهند داد. مدیران برندهای موفق اعتقاد دارند برای دستیابی به موفقیت خرده‌فروشان باید روند بازیگرانی همچون آمازون را تکرار کنند، روندی که در آن تجربه خرید مشتری، تحقق سفارشات و تحویل در مرکز استراتژی‌ها قرار دارد.

با این حال بسیاری از خرده‌فروشان با چالش‌های متعددی در زمینه تحقق و توزیع سفارشات بخصوص نیروی کار مواجهند. نیروی کار درواقع به منزله سوخت در تجارت الکترونیک است. در فصول شلوغِ کاری، خرده‌فروشان با کمبود نیروی کار برای تحقق سفارشات مواجه می‌شوند. بنابراین شاید از میان عواملی که ذکر شد، مورد آخر_یعنی سیستم ارسال مناسب_ جزء بزرگترین وجه تمایزات برنده‌ها و بازنده‌های تجارت الکترونیک باشد.

برنده ها و بازنده های تجارت الکترونیک

خرده فروشان باید قابلیت های پردازش سفارشات و تحویل خود را تقویت کنند

با وجود اینکه آمار و ارقام نشان از موفقیتِ بخش خرده‌فروشی آنلاین دارد، اما رقابت در این بازار نیز چندسالیست شدت گرفته. بنابراین برای موفقیت در میان رقبای ریز و درشت لازم است تا عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها داشت. تجربه نشان داده آن دسته از کسب وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی که عملکرد بهتری در تحقق سفارشات مشتری و خدمات تحویل دارند، فروش بیشتری داشته و مشتریان وفادارتری جذب می‌کنند.

آمازون و والمارت، دو نمونه موفق در تجارت الکترونیک، انتظارات مشتریان خود را در فاکتور سرعت می‌بینند و اعتقاد دارند، اگر توانایی‌ها و زیرساخت تحقق و تحویل سفارسات خرده‌فروشان در بخش‌های تکنولوژی، شبکه، نیروی کار و شرکای تجاری به اندازه کافی قدرتمند نباشد، در بازار تجارت الکترونیک توسط رقبا بلعیده خواهند شد! سیستم‌های ارسال قدیمی نتوانسته‌اند خود را با سرعت رشد تجارت الکترونیک تطبیق داده و به مرور کوچکتر شده‌اند. بنابراین خرده‌فروشان تمایل دارند به سیستم‌های تحویل مدرن وصل شوند.

سیستم‌های تحویل مدرن، یکی از اجزای مهم موفقیت در فروش اینترنتی است. زیرا این سیستم‌ها موجودی را در کل زنجیره تامین به هم متصل می‌کنند. اما پیاده‌سازی این فناوری‌ها و اجرای آن‌ها برای خرده‌فروشان ممکن است سخت باشد. به همین دلیل هم در بسیاری از موارد پیشنهاد می‌شود تا آن‌ها با یک شریک تجاری در این زمینه مثل ups کار کنند. این شرکت‌های واسطه، تکنولوژی مدیریت مسیریابی هوشمند سفارشات را داشته، و با در اختیار داشتن تسهیلات در شهرهای مختلف، باعث بهینه‎سازی توزیع سفارشات می‌شوند. راه‌حل‌هایی که شرکت‌های لجستیکی ارائه می‌دهند، باعث افزایش کارایی خرده‌فروشان خواهد شد. افزایش کارایی فروشگاه‌ها، نتیجه افزایش فروش، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت افزایش درآمد آن‌هاست.

در بسیاری از موارد، اتصال به سیستم‌های مدرن در صورت برونسپاری ارسال سفارشات فروشگاه‌ها امکانپذیر است. در هفته‌های آینده در همین وبلاگ در مورد برونسپاری و مزایای آن سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

با ما همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Wish

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Wish

در ادامه معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر، با شرکت Wish، یکی از برترین شرکت‌های تجارت الکترونیک …

یک نظر

  1. سلام ممنون از مقالتون
    بازاریابی به نظرم کماکان مهم ترین مساله هست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *