خانه / تجارت الکترونیک / پرو قبل از خرید، برنامه آمازون برای افزایش تمایل به خرید اینترنتی!

پرو قبل از خرید، برنامه آمازون برای افزایش تمایل به خرید اینترنتی!

آمازون همچون سایر خرده‌فروشان اینترنتی در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های متعدد، تمایل به خرید اینترنتی از سایت خود را افزایش دهد. همچنین به‌گونه‌ای عمل کند تا درصد سفارشات برگشتی به حداقل رسیده و ارسال بسته‌ها هدفمند شود.

در همین راستا آمازون سال گذشته برنامه‌ای به نام try-before-you-buy (TBYB) را راه‌اندازی کرد. برنامه ای که به خریداران اجازه می‌داد سفارش خود را ثبت کنند و بدون پرداخت هزینه اولیه آن را امتحان کنند. این سرویس برای اعضای آمازون پرایم قابل دسترسی است و با عنوان Prime Wardrobe در سایت آمازون قابل دسترسی است.

اتاق پرو، برنامه آمازون برای افزایش تمایل به خرید اینترنتی

در واقع TBYB، فرایند نهایی کردن خرید را از سایت به داخل خانه مشتری منتقل می‌کند. طریقه کار برنامه TBYB به این صورت است که مشتری عضو آمازون پرایم می‌تواند با انتخاب گزینه TBYB، بدون پرداخت هزینه‌ای، سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرد تا با امتحان و پرو آن، در صورت تمایل، خرید خود را نهایی و هزینه را پرداخت کند. درست مثل فروشگاه فیزیکی و سنتی معمول که مشتریان بالقوه برای دیدن و امتحان کردن اجناس، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند! و ممکن است بعد از تست، آن را خریداری نکنند.

رقبای دیگر نیز اقدامات مشابهی انجام می‌دهند. در واقع رقابتی بر سر کاهش سفارشات برگشتی از سوی مشتریان در بازار داغ خرده‌فروشی اینترنتی به راه افتاده است!

درصد سفارشات برگشتی و برندهای بزرگ خرده‌فروشی

برگشت خوردن سفارشات آنلاین، بخشِ جدایی‌ناپذیری از کار خرده‌فروشی است. خرده‌فروشان اینترنتی دریافته‌اند که باید منتظر درصدهای بالاتری برای موارد برگشتی سفارشات خود باشند. چون این یک امر پذیرفته شده در جلب اعتماد مشتری برای خرید کالایی است که آن را از نزدیک نمی‌بینند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده میزان سفارشات برگشتی در فروش آنلاین برای برندهای شناخته شده بیش از ۳۰% است. در حالیکه این عدد برای فروش غیر اینترنتی (یعنی فروش مبتنی بر فروشگاه فیزیکی) حدود ۹% است.

شرکت‌هایی مثل آمازون، Stitch Fix و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی در تلاش هستند تا با ارائه برنامه‌های مشابه، خریداران را هرچه بیشتر به ثبت سفارش از فروشگاه خود ترغیب کنند.

اتاق پرو، برنامه آمازون برای افزایش تمایل به خرید اینترنتی

سونامی سفارشات برگشتی!

دو سوم از اعضای آمازون پرایم از برنامه TBYB استفاده می‌کنند. آمازون امکان استفاده از این سرویس را ابتدا برای کفش و لباس قرار داد. اما با توجه به استقبال و درخواستی که مشتریان آمازون در همه محدوده‌های سنی نسبت به تعمیم برنامه‌ی “امتحان قبل از خرید (TBYB)” برای محصولات آرایشی و بهداشتی و یا لوازم خانگی داشته‌اند، آمازون برای ادامه و گسترش برنامه خود باید تصمیم بگیرد.

اما باید دید آمازون در این برنامه سود کرده است یا ضرر؟ مطالعات نشان می‌دهد در مدت اجرای این برنامه، هزینه‌های برگشت برای آمازون سه برابر شده است! البته مطمئناَ از سویی دیگر بخاطر وجود چنین امکانی، مشتریانی که ثبت سفارش کرده‌اند نیز چندین برابر شده‌اند. ولی باید دید نسبتِ سفارشاتی که تبدیل به خرید نهایی شده‌اند به آنهایی که برگشت خورده‌اند چگونه است.

بنابراین دیده میشود که در صورتی که اجرای برنامه‌هایی مشابه این اگر به درستی مدیریت نشود، شاهد نتایج فاجعه‌آمیزی خواهد بود. بطوریکه ممکن است سونامی موارد برگشتی، حاشیه سود خرده‌فروشی را از بین ببرد. با این حال، با شناختی که از آمازون داریم، غول تجارت الکترونیک جهانی با این کار حتما تعداد مشتریان و میزان بازدید از سایت خود را به شدت افزایش داده است.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

والمارت برای رقابت جدی با آمازون، در حال همکاری با شرکت مایکروسافت است

فروشگاه والمارت برای رقابت جدی با آمازون، در حال همکاری با شرکت مایکروسافت است

فروشگاه والمارت سومین خرده‌فروشی در ایالات متحده، قصد دارد با همکاری مایکروسافت، مسیر دیجیتالی شدن …

یک نظر

  1. متاسفانه ایرانیان داخل خبر ندارند که خیلی از مواقع محصولاتی به دستشان میرسد (توسط سایت های واسطه خرید از آمازون) که دست دوم و مرجوعی یک خریدار دیگر در آمازون بوده و این یعنی ضرر خیلی زیاد 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *