خانه / دسته‌بندی نشده / با کمک شبکه های اجتماعی شانس استخدام خود را افزایش دهید

با کمک شبکه های اجتماعی شانس استخدام خود را افزایش دهید

بر اساس یک نظرسنجی که سایت CareerBuilder منتشر کرد، شبکه های اجتماعی نقش جالبی در استخدام ها داشته اند. در سال جاری حدود ۷۰ درصد از کارفرمایان، قبل از استخدام نیروهای جدید، پروفایل شبکه‌های اجتماعی کارجوها را بررسی کرده‌اند؛ این آمار، افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. اغلب اوقات، نتایج این بررسی‌ها مطابق میل کارفرمایان نیست. ۵۴ درصد کارفرمایان بعد از بررسی پروفایل شبکه‌های اجتماعی، به چیزی برمی‌خورند که سبب می‌شود رزومه‌ی فرد کارجو را کنار بگذارند.

البته این موضوع بدین معنا نیست که فعالیت‌های آنلاین را به کل فراموش کنید. ۴۴ درصد کارفرمایان گفته‌اند در همین بررسی‌ها به نکاتی برخورده‌اند که موجب کمک به استخدام کاندیدای موردنظر شده است. البته تعدادی از کارفرمایان هم گفته‌اند که نسبت به کارجوهای فاقد حضور مجازی، محتاطانه عمل می‌کنند. پس باید با دقت در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی و فضای نجازی عمل کرد.

کافرما به دنبال چه چیزی است؟

کارفرمایان می‌خواهند تا آنجا که امکان دارد، اطلاعاتی را پیرامون افراد کارجو پیدا کنند؛ بهترین ابزار هم برای چنین کاری، شبکه‌های اجتماعی است. اولا، آن‌ها به دنبال موارد مشکوک هستند. نکته‌ی دیگری که برای کارفرمایان اهمیت دارد، میزان تناسب کارجو با فرهنگ شرکت است.

البته شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به کارجوها کمک کنند. به‌طور مثال بسیاری از شرکت‌ها، ارتباطات کارجو را در لینکدین بررسی می‌کنند که ببینند فارغ از سابقه‌ی شغلی، چه سوابقی از نظر کارهای داوطلبانه دارد. جنیفر لیک (Jennifer Lake) متخصص منابع انسانی، در همین زمینه می‌گوید:( اگر دو کارجو با شرایط یکسان داشته باشیم، نفری بهتر است که روابط بهتری با افراد و شرکت‌های مهم در زمینه‌ی کاری‌اش دارد)

 

شبکه های اجتماعی

 

۶ توصیه برای کمک گرفتن از شبکه های اجتماعی در استخدام :

۱- نام خودتان را در وب جستجو کنید

اولین قدم خیلی ساده است؛ نام خودتان را در موتورهای جست‌وجوگر وارد کنید. البته این کار را با کامپیوتر شخصی انجام ندهید، چون به دلیل وجود کوکی‌ها، حساب‌ها و حافظه‌های کش، نتایجی مشابه با کامپیوترهای دیگر نشان نمی‌دهد. برای همین کامپیوتر دوستتان را قرض بگیرید یا به کافی‌نت بروید. نامتان را در موتورهای جست‌وجوی مختلف وارد کنید و در هنگام مشاهده‌ی نتایج، خودتان را جای کارفرما بگذارید. اگر چیزی هست که ناخوشایند است پاک کنید یا توضیحی برای جلسه مصاحبه در رابطه با آن آماده کنید.

۲- تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهید

بعد از قدم اول، احتمالا شگفت زده می‌شوید که یک کارفرمای بالقوه، حتی بدون داشتن پسوردهای شما یا ارتباط با شما روی شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به چه میزان از اطلاعات مربوط به شما دسترسی داشته باشد. بنابراین بهتر است به فکر تغییر تنظیمات حریم خصوصی حساب‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی باشید؛ با این کار، کارفرمایان بالقوه به‌راحتی نمی‌توانند تمام جزییات زندگی شما را ببینند. این همان کاری بود که کدمن قبل از این‌که به جست‌وجوی شغل برود، انجام داد. به‌طور مثال، در فیسبوک گزینه‌ای تعبیه‌شده که با فعال کردن آن، گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو پروفایل شما را پیدا نمی‌کنند. حتی می‌توانید در تنظیمات کاری کنید که پست‌های تگ شده‌ی عمومی، فقط برای دوستان شما به نمایش دربیاید. البته، اگر از شبکه‌های اجتماعی فقط برای کارهای حرفه‌ای و مربوط به شغلتان استفاده می‌کنید، احتیاجی به انجام این کارها ندارید. فقط مطمئن شوید مواردی که برای عموم قابل‌مشاهده است، ازنظر شما مشکلی نداشته باشد.

۳- قبل از کامنت گذاشتن، فکر کنید

حتی اگر قبل از توییت کردن یا پست گذاشتن در فیسبوک حسابی فکر کنید، احتمالا برای کامنت گذاشتن در سایت‌های مختلف، بدون فکر اقدام می‌کنید. چنین اطلاعاتی، به راحتی در دسترس کارفرماهای بالقوه‌ی شما قرار می‌گیرد. در بسیاری از سایت‌ها، بخش کامنت‌ها در موتورهای جست‌وجو قابل مشاهده است. معمولا در کامنت‌ها تمام داستان مشخص نیست. مثلا به شوخی یا عصبانیت کامنتی گذاشته‌اید که شاید هم درست باشد، اما فقط با خواندن کامنت، در ذهن کارفرما تصویر چندان خوبی از شما شکل نمی‌گیرد

 

شبکه های اجتماعی استخدام

۴- عکس‌هایی را که تگ شده‌اید، بررسی کنید

حتی اگر خودتان به‌شدت محتاط باشید، شاید دوستانتان این‌گونه نباشند. بنابراین اگر دوستتان شما را در عکسی تگ کرد که چندان مناسب نبود، بهترین کار این است که هرچه سریع‌تر تگ را بردارید تا کسی چنین عکسی را نبیند. فقط فراموش نکنید که با حذف تگ، عکس پاک نمی‌شود و برای همین بهتر است اگر با عکسی راحت نیستید، به دوستتان بگویید که عکس مذکور را پاک کند.

۵- پروفایل خود را جدی بسازید

شروع جست‌وجو برای کار جدید، معمولا انگیزه‌ی خوبی است که یک ایمیل را برای ارتباطات شغلی باز کنید. بهتر است که عنوان چنین ایمیلی ساده و مرتبط با نام حقیقی شما باشد. برای همین اگر نام ایمیلتان عجیب‌وغریب است، بهتر است آن را فراموش کنید یا فقط برای پیام‌های خصوصی از آن استفاده کنید. در همین زمینه، بهتر است که عکس پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما، متناسب با کار درخواستی شما باشد.

۶- مراقب همزادها باشید

شبکه‌های اجتماعی گاهی باعث سردرگمی هم می‌شوند. به‌طور مثال فرض کنید که کارفرما نام شما را جست‌وجو می‌کند و به فرد دیگری برمی‌خورد که نام مشابه شما را دارد. پس زمانی که نام خودتان را در موتور جست‌وجو وارد می‌کنید، علاوه بر خودتان، به افراد دیگری دقت کنید که شاید با شما اشتباه گرفته شوند.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

مطالب جالب و خواندنی درمورد نوروز

مطالب جالب و خواندنی در مورد نوروز

نوروز از لحظه اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *