خانه / تجارت الکترونیک / با تجارت الکترونیک و مدل های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار B2C

با تجارت الکترونیک و مدل های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار B2C

در مطلب قبلی در مورد مفهوم تجارت الکترونیک و پرکاربردترین مدل‌های کسب و کار در این حوزه صحبت کردیم. گفتیم در دنیایی که با سرعت هرچه بیشتر به سمت مدرنیته شدن در حرکت است، افراد ناخودآگاه در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که همواره در معرض مفهوم تجارت الکترونیک قرار دارند. از این رو قرار شد ۴ مدل از پرکاربردترین مدل‌های کسب و کار در این حوزه را تشریح کنیم.

مدل تجارت b2c

معرفی مدل کسب و کار به مصرف کننده B2C

مدل تجارت الکترونیکی کسب و کار به مصرف کننده (B2C)، تبادل بین کالاها یا خدمات،  بین فروشگاه های اینترنتی و شخص مشتری در اینترنت است.

پیدایش این مدل کسب و کار در تجارت الکترونیک به اواخر دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد. در واقع آن سال‌ها زمانی بود که با افزایش استفاده از اینترنت، بسیاری از شرکت‌ها متوجه سود حاصل از فروش مستقیم محصول یا خدمت به مصرف کننده در وبسایت شدند و امروزه بیش از ۱۰۰۰۰ برند از این مدل تجارت تنها در ایالات متحده وجود دارد!

 

روش کار در مدل کسب و کار B2C

شما با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی موردنظر، محصول خود را سفارش می‌دهید و با پرداخت آنلاین هزینه و یا انتخاب گزینه پرداخت در محل (COD)، خرید را تکمیل می‌کنید. با این کار شما یک چرخه در تجارت الکترونیک ایجاد می‌کنید. بعد از آن نوبت سیستم ارسال و انبار است تا سفارش شما را بسته‌بندی و ارسال کند.

این روند به ظاهر ساده برای فروشگاه‌های اینترنتی، پیچیدگی‌هایی دارد. سختی کار زمانی مشخص می‌شود که تعداد زیادی سفارش روزانه باید در کمترین زمان به دست مشتری برسد تا رضایت مشتری حاصل شود. برای هندلینک این کار، همکاری با یک سیستم لجستیک خوب، از ضروری‌ترین اقدامات است.

با تجارت الکترونیک و انواع مدل‌های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار B2C 

نمونه های موفق مدل کسب و کار به مصرف کننده‌ی B2C

خرده‌فروشی‌های آنلاین زیادی در رده‌ی بهترین مدل‌های b2c قرار دارند. وبسایت‌هایی مثل آمازون، JD.com،، zappos، Best By و بخش فروش آنلاین والمارت از نمونه‌های موفق این مدل‌های تجارت الکترونیک هستند.

 

توصیه‌ها و اقدامات لازم برای رشد کسب و کار آنلاین B2C

بدلیل اینکه تمایل مصرف کنندگان به فروش اینترنتی هر روز بیشتر می‌شود، می‌توان گفت رونق در مدل کسب وکار B2C با روند خوبی ادامه دارد. حالا که این روزها مردم به خوبی از مزایای خرید اینترنتی باخبرند، رقابت صاحبان این نوع کسب وکارها در جذب این مشتریان به سمت بازدید از وبسایت آن‌ها و در نهایت خرید محصولاتشان است. در مطالب قبلی در مورد افزایش بازدید از این نوع سایت‌ها، مطالب مفیدی ارائه شده است. اما باید بدانید که رنق کسب و کار فروش اینترنتی به دو عامل کلی بستگی دارد:

  • بازاریابی از طریق وب

فضای وب، از آنجا که محل دیده شدن فروشگاه‌های اینترنتی است، بسیار بااهمیت است. اینکه فروشگاه در نقطه‌ای که بازدید زیاد دارد، حضور یابد، تاثیر زیادی در فروش خواهد داشت. در این راستا باید تکنیک‌های بهینه‌سازی سیستم‌های جستجو (SEO) و بازاریابی در موتور جستجو (SEM) را انجام دهد.

مدل کسب و کار به مصرف کننده

  • طراحی صحیح وب

همانطور که ظاهر و نحوه‌ طراحی و چیدمان محصولات در فروشگاه‌های فیزیکی مهم است، دلپذیر بودن صفحه سایت و راحتی کار با آن، از جستجو و دیدن محصولات گرفته تا فرآیند خرید، در تجربه خرید مشتری تاثیر زیادی دارد.

در مطالب آینده این وبلاگ، به مانند خط مشی همیشگی سعی میکنیم به بررسی راه اندازی کسب و کار آنلاین، اجرای تکنیک‌ها در بازاریابی کسب وکار الکترونیک ، لجستیک و غیره بپردازیم.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Asos

معرفی فروشگاه‌های اینترنتی برتر دنیا؛ فروشگاه اینترنتی Asos

یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در کشور انگلستان فروشگاه اینترنتی Asos می‌باشد که به ارائه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *