خانه / تجارت الکترونیک / با تجارت الکترونیک و انواع مدل‌های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار C2C

با تجارت الکترونیک و انواع مدل‌های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار C2C

در راستای معرفی مدل‌های کسب وکار در تجارت الکترونیک (که امروزه بخش مهمی از درآمد کشورهاست)، به سومین مدل یعنی تجارت الکترونیک C2C می رسیم.

مدل کسب و کار C2C

معرفی تجارت الکترونیک مصرف کننده به مصرف کننده C2C

در این مدل کسب و کار، همانگونه که از نام آن مشخص است (Customer to Customer)، دو طرف معامله مصرف کننده هستند. باید کمی فکر کنیم تا ببینیم چه نوع کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد که در آن شرکت یا موسسه‌ای دخالت نداشته و خود مشتری‌ها مستقیما با هم در تعامل هستند!

حراجی و آگهی‌ (آنلاین و فیزیکی) دو مثال مهم از اجرای این مدل کسب‌ و‌ کار در بازار هستند. حجم معاملات در این مدل، نسبت به مدل‌هایی که قبلا توضیح داده شده، پایین‌تر است. چون بیشتر برای مزایده‌ها، مناقصات و حراجی‎‌ها استفاده می‌شود.

 

پیدایش و روش کار در مدل کسب و کار C2C

این سایت‌ها در واقع با ظهور تجارت الکترونیک در کسب‌وکارها و رشد آن و به تبع آن با افزایش اعتماد به‌نفس مصرف کنندگان در فروش آنلاین از سال ۱۹۹۵ به‌وجود آمدند. این نوع تجارت، با رشد بازارهای الکترونیکی رشد کرد و رسمیت گرفت و اکنون به صورت های زیر یافت می‌شود:

  • حراجی‌های منطقه‌ای که مشتریان کالاهای خود را به دیگر مشتریان می‌فروشند و یا از آنها کالایی می‌خرند.
  • سیستم‌های همکار به همکار Peer-to-Peer (که در آن به جای کالا، به تبادل خدمات پرداخته می‌شود. مثلا یک سایت همه طراحان گرافیک را در یک سایت جمع می‌کند و متقاضیان دریافت خدمات طراحی برای دریافت خدمات آنان به این سایت مراجعه می‌کنند)
  • بازارهای آنلاینی که در آن مشتریان به صورت آنلاین باهم گفتگو می‌کنند.

روش کار در بیزنس‌های C2C به این صورت است که سایت‌ها به مشتریان اجازه می‌دهند تا در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی کمیسیون، به خرید و فروش آسان اقلام خود در بستر تجارت الکترونیک بپردازند.

یکی از عمده‌ترین اهداف تجارت الکترونیک C2C این است که خودِ مصرف‌کنندگان قادر به یافتن یکدیگر باشند و بتوانند اجناس و کالاهای یکدیگر را خریداری کنند. روش کار در این کسب و کار، اینگونه است که افراد می‌توانند کالای خود را برای فروش در سایت موردنظر قرار دهند و برای خرید اقلام موردنیاز خود نیز به این سایت‌ها مراجعه کنند.

با تجارت الکترونیک و انواع مدل‌های کسب وکار در این حوزه آشنا شوید؛ مدل کسب و کار C2C

نمونه های موفق در مدل مصرف کننده به مصرف کننده‌ی C2C

شروع به کار سایت‌های C2C نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بوده و مدیریت آن در مقایسه با مدل B2C که همان فروشگاه‌های اینترنتی هستند، دشوارتر است. به همین دلیل است که نمونه‌های موفق کمی در این زمینه در دنیا مشاهده می‌شوند. اما از نمونه‌های موفق آن در دنیا می‌توان به وبسایت‌های eBay ، Etsy و Craigslist اشاره کرد. در ایران نیز دو سایت وجود دارد که در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند.

جالب است بدانید که بخشی از فعالیت آمازون نیز C2C است.

با وجود موفقیت چشمگیر برخی از این بیزنس‌های مشتری محور مثل Ebay، نمونه‌های زیادی از این سایت‌های طبقه‌بندی و عرصه‌های اصلی بیزنس C2C بدلیل عدم برنامه‌ریزی درست بسته شده‌اند. سایت‌های C2C درآمد خود را از هزینه‌‌های دریافتی از فروشندگان برای نمایش لیست اقلام فروش، تبلیغات و معاملات تکمیلی به دست می‌‌آورند.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

افزایش بهره‌وری فروشگاه‌های اینترنتی با اتوماسیون عملیات کالا

افزایش بهره‌وری فروشگاه های اینترنتی با اتوماسیون عملیات کالا

به لطف خرده‌فروشان بزرگی مثل آمازون و والمارت، مصرف کنندگان و مشتریان تجارت الکترونیک معمولا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *