خانه / تجارت الکترونیک / اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش دوم

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش دوم

در مطلب قبل گفتیم که تجارت الکترونیک باعث تحول در خرده‌فروشی و عملیات لجستیک شده است. همچنین مراحل کلی فرآیند تحویل سفارش را عنوان کردیم. حال در این بخش، عملیات صورت گرفته در هر مرحله از مدیریت سفارشات را تشریح می‌کنیم.

شمای کلی فرآیند ثبت سفارش تا تحویل را در عکس زیر می‌بینید.

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش دوم

روش کار در هر فرآیند عبارتست از:

۱-دریافت سفارش ثبت شده (Receiving)

برای این کار با توجه به اندازه کسب کار شما روش های مختلفی وجود دارد:

  • وارد کردن سفارشات به صورت دستی:

این روش از ساده ترین روش ها است و برای کسب و کارهایی که روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ سفارش دارند، مناسب است.

  • وارد کردن سفارشات انبوه از فایل CSV :

پنل مشتری میتواند تعداد زیادی سفارش را از فایل CVS که با اکسل ساخته می شود را وارد کند.

  • سیستم یکپارچه :

سفارشات فروشگاه می تواند مستقیما توسط یک سیستم واسطه که قادر به انباشته کردن سفارشات از کانال های فروش مختلف و انتقال آن ها به سرویس لجستیک، صورت بگیرد.

  • انتقال اتوماتیک سفارش توسط API :

سفارشات به صورت مستقیم از فروشگاه به قسمت انبار منتقل می شوند. قرار دادن این آپشن‌ها در پنل مدیریت سفارشات برای فروشگاه اینترنتی بستگی به شرکت لجستیکی دارد که برای ارسال‌های خود با آن همکاری می‌کنید.

 

۲-برداشت سفارش از انبار (picking)

برداشت سفارش فرآیند مکان‌یابی و جمع‌آوری محصول در انبار در راستای تحقق یک سفارش است. در این فرآیند، کاربر انبار اطلاعاتی مانند کد محصول، محل قرارگیری محصول و … مربوط به سفارشات جدید را دریافت می‌کند. او می‌تواند لیستی از محصولات ضروری را ببیند و قفسه‌ای که محصول در آن قرار دارد را پیدا کند. پس از رسیدن به قفسه موردنظر، او به وسیله اسکن کردن کد قفسه مطمئن می‌شود که کالای موردنظر را پیدا کرده است.

سپس با توجه به اطلاعات محصول، تعداد مورد نیاز را از قفسه برداشت می‌کند. در این قسمت نیز کاربر با اسکن کردن بارکد محصول، از برداشت کالای موردنظر، اطمینان حاصل می‌کند. این فرآیند تا زمان برداشت آخرین محصول تکرار می‌شود.

 

۳-بسته‌بندی (Packing)

پس از فرآیند برداشت محصول از انبار، محصول به قسمت بسته‌بندی فرستاده می‌شود. کاربر دیگری محصولات را دریافت می‌کند و چک می‌کند که محصول، همان محصول سفارش داده شده باشد. با وجود این که در قسمت قبل محصولات بررسی شده‌اند اما با این حال در این مرحله نیز به وسیله بارکد روی هر محصول از مطابق بودن محصول برداشت شده با محصول سفارش داده شده، اطمینان حاصل می‌شود.

اگر محصول مطابق با سفارش مورد نظر بود، فرآیند بسته‌بندی شروع می‌شود. در واقع برای هر محصولی می‌توان یک نوع بسته‌بندی، کارتن و چیزی که برای محافظت از محصول جعبه را پر کند، تعریف کرد. پس از بسته بندی، کاربر انبار یادداشت مربوط به حمل و نقل و هر موردی که باید بر روی جعبه با توجه به دستورالعمل های مربوطه ذکر شود را تهیه کرده و روی بسته‌بندی می‌چسباند.

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش دوم

۴-پکیج کردن (Packaging)

در فرآیند پکیج کردن، محصولاتی که در مرحله‌ی قبل بسته‌بندی شد، در ابعاد بزرگتر با توجه به فاکتورهایی مانند مقصد، اندازه و… درون جعبه‌ها یا کانتینرهایی بزرگتر قرار گرفته و برای ارسال آماده می‌شوند.

 

۵- ارسال محصول (Delivery)

در آخر سفارشات بسته بندی شده به قسمت حمل و نقل فرستاده می شود و سیستم حمل و نقل مناسب با توجه به حجم و وزن و .. انتخاب می شود. این فرآیند می تواند به صورت سیستمی باشد و برای انتخاب نوع حمل ونقل از یکسری شرط استفاده شود و با وارد کردن اطلاعات هر پکیج (وزن، حجم، مقدار و…) وسیله مناسب برای حمل و نقل پیشنهاد گردد.

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش دوم

۶- پیگیری و پشتیبانی (Supporting)

با ارسال محصول به مشتری کار سیستم لجستیک برای مدیریت سفارشات تمام نمی‌شود. باید اطمینان حاصل شود که سفارش به دست مشتری رسیده است یا نه. همچنین موارد برگشت خورده باید تعیین تکلیف شوند. یا مجدداَ برای مشتری ارسال شده یا به فروشگاه برگشت داده شوند. از طرفی باید سیستمی وجود داشته باشد که در فرآیند ارسال محصول، مشتری نهایی بتواند از وضعیت سفارش خود اطلاع یابد.

 

سیستم‌های لجستیکی چه تغییراتی را بر حسب نیاز تجارت الکترونیک در سیستم خود داده‌اند؟

سیستم‌های لجستیکی از ابتدا برای فعالیت اصلی خود، یعنی حمل و نقل بوجود آمدند. اما رفته رفته بنابر نیازهای درحال رشد تجارت الکترونیک، راه‌حل‌های مفیدی ارائه دادند. در حال حاضر این شرکت‌ها، برای کار با فروشگاه‌های اینترنتی و یا فروش آنلاین از هر کانال دیگری، عملیات مربوط به کالا را در سطح وسیعتری انجام می‌دهند. جمع‌آوری کالا از تامین‌کننده‌ها، بارکدینگ، انبارداری، ارسال‌های اکسپرس و تحویل روزانه، تنها بخشی از خدمات این شرکت‌ها هستند.

اما مهمتر از همه این خدمات، وجود سیستم‌های مدیریت اطلاعات است که بالاخص در تجارت الکترونیک بسیار کاربرد دارد. این سیستم‌های اطلاعاتی باید بتوانند ارتباط خوبی بین فروشگاه اینترنتی و انبار شما برقرار کنند. هرگاه یک سفارش جدید در سایت ثبت می‌شود، باید اطلاعات آن بطور خودکار برای انبار ارسال گردد، موجودی کالا در نرم‌افزار انبار و دیتابیس سایت بروزرسانی شود، و پس از ارسال سفارش تاییدیه‌ای به سایت داده شود تا اطلاعات حمل سفارش را به اطلاع مشتری برساند.

خودِ همین سیستم‌های اطلاعاتی و پنل‌های کاربری انقلاب بزرگی در رتبه‌بندی شرکت‌های لجستیکی ایجاد کرده است.

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش دوم

نتیجه گیری

اداره کردن سفارشات در تجارت الکترونیک بسیار مهم است. تحویل به موقع سفارش، رضایت مندی مشتری را به همراه می آورد و سازمان را از رقبا متمایز می کند. فرآیند اداره کردن سفارشات در عین سادگی می‌تواند بسیار پیچیده باشد. در این مقاله این فرآیند بصورت کلی توضیح داده شد که می‌تواند با توجه به نوع و اهداف هر سازمان متفاوت باشد. در اکثر موارد عملیات این فرآیند را سیستم‌های لجستیکی انجام می‌دهند. به همین خاطر نیز فروشگاه‌ها برای انتخاب سیستم لجستیک خود باید دقت کافی را داشته باشند.

در ادامه مطالب برای اینکه این موضوع برای شما ملموس باشد، به بررسی لجستیک در برترین‌های تجارت الکترونیک خواهیم پرداخت.

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

اهمیت شرکت های لجستیکی طرف سوم در رونق تجارت الکترونیک

اهمیت شرکت های لجستیکی طرف سوم در رونق تجارت الکترونیک

با توجه به اهمیت تمرکز بازرگانان به فعالیتها و کسب‌وکارهای اصلی خود، اهمیت برونسپاری برخی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *