خانه / تجارت الکترونیک / اشتباهات مدیریتی و بازاریابی فروشگاه های اینترنتی

اشتباهات مدیریتی و بازاریابی فروشگاه های اینترنتی

بزرگترین تصور اشتباه افراد از تجارت های آنلاین این است که مدیریت فروشگاه های اینترنتی کار خیلی راحتی است. عموما وقتی افراد به فروش محصولات فکر می کنند ساده ترین راهی که به نظرشان می رسد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین است ولی این دور از حقیقت است. وقتی بحث راه اندازی یک فروشگاه آنلاین به میان می آید ده‌ها توانایی برای موفقیت فروشگاه آنلاین موردنیاز است. ممکن است شما با استعداد ترین طراح محصول دنیا باشید ولی اگر اطلاعات کافی راجب راه اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق و موثر را نداشته باشید، احتمالا پیشرفتی نکرده و تقریبا هیچ کس از فروشگاه آنلاین شما مطلع نمی شود بدتر از همه چون متغییر های درست را مدنظر قرار نمی دهید لذا حتی برای بهبود هم هیچ ایده‌ای نخواهید داشت در نهایت با شکست مواجه خواهید شد.

اشتباهات مدیریتی و بازاریابی فروشگاه های اینترنتی

برای موفقیت فروشگاه آنلاین باید شروع به یادگیری اطلاعات جدید کنید، من معتقدم صرف نظر از مدت زمانی که در صنعت و بازار مشغول به کار هستید، برای موفقیت هرگز نباید یادگیری را متوقف کنید. خصوصا در ابتدا بسیار مهم است که داستان‌های موفقیت و مواردی که منجر به شکست فروشگاه‌های آنلاین دیگر شده است را بررسی کنید.

در ادامه اشتباهات بازاریابی فروشگاه های آنلاین آمده است که هم در فروشگاه های آنلاینی که به تازگی تاسیس شده اند و هم در فروشگاه هایی که چندین سال است به صورت آنلاین فعالیت می کنند. دیده میشود.

اشتباهات مدیریتی فروشگاه ‌های اینترنتی

۱-عدم سرمایه گذاری در برندسازی و تجربه ی آنلاین

تفاوتی ندارد که دارای فروشگاه آنلاین باشید و یا اینکه محصولات خود را از طریق پلتفرم هایی همچون آمازون بفروش می رسانید. به یاد داشته باشید مردم همیشه کتاب را براساس جلدش قضاوت می کنند.

به خصوص اگر شرکت و فروشگاه آنلاین خود را دارید، در نظر داشته باشید شبیه سازی بصری محصولی که قصد فروش آن را به مشتریان خود دارید تاثیر خیلی زیادی در فروش آنلاین شما دارد. قطعا فروشگاه های آنلاینی را دیده اید که صدها هزار دلار خرج برند سازی و بازاریابی کرده اند ولیکن وقتی فروشگاه آنلاینشان را مشاهده می کنید می بینید که تصاویر محصولات به شدت ضعیف و با وضوح پایین است.

برندسازی همه چیز است. ممکن است تمام محصولات کیفیت یکسانی داشته باشند ولی دید کاربر و تاثیر برند شما در ذهن او سبب افزایش تمایل به خرید از فروشگاه آنلاین شما می شود. یکی از اشتباهات بازاریابی فروشگاه های آنلاین نادیده گرفتن امیت برندسازی است.

۲-عدم ارسال پیام مناسب در زمان و مکان مناسب

تفاوتی ندارد چه محصول خود را آنلاین می فروشید و یا اینکه محصولات افراد و شرکت های دیگر را عمده خریده و بفروش می رسانید، بالاخره شما یک فروشنده هستید. تمام کار شما بسته به دسترسی به مشتری و ترغیب آن ها به خرید از شما می باشد. برای انجام این کار باید در زمان و مکان مناسب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این یکی دیگر از بخش هایی است که افراد فکر می کند انجام آن سهل و آسان است. بنابراین با همین دیدگاه تصمیم می گیرند برای ارسال پیام با آژانس های تبلیغاتی همکاری نکنند.

خب در این شرایط چه اتفاقی می افتد؟ شما با مشتری آشنایی ندارید پس یا نمیتوانید پیام خود را به آن ها برسانید یا نمی توانید پاسخ آن ها را بشنوید و نیازهایشان را پاسخ دهید. گاهی این اتفاق به این دلیل می افتد که به عنوان مثال شما محصولات خود را در توئیتر معرفی می کنید ولی مشتریان بالقوه ی شما در فیس بوک فعال هستند حتی ممکن است به عنوان یک فروشنده به جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت ندهید حتی اطلاعی از اینکه مشتری شما کیست و حتی یا اینکه در کجا فعالیت می کنند، نداشته باشید ولی همکاری با یک آژانس تبلیغاتی به شما کمک می کند تا پیام خود را چه در موتورهای جستجو همچون گوگل چه در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک و غیره به مشتریان خود برسانید.

عدم ارسال پیام مناسب در زمان و مکان مناسب

۳-عدم محول کردن بخشی از کارها به متخصصان

فروشگاه های آنلاین معدودی وجود دارند که هم کارهای فروش، امور مشتریان، انبارداری و ارسال کالا را به تنهایی و با موفقیت انجام می دهند.

البته طبیعی است که در ابتدای راه اندازی فروشگاه آنلاین اطمینان به شرکت های لجستیکی اندکی سخت باشد ولی خب چه راهکار بهتری در نظر دارید؟ محصولات را تا زمان فروش در منزل انبار کنید؟! خب این منطقی نیست. بهترین قدم برای اطمینان از انجام تمامی امور کاملا صحیح و بدون مشکل سپردن بخش هایی از کار به شرکت هایی است که خدمات لجستیک مشارکتی را ارائه می دهند. تنها کافی است مضرات ارسال ناموفق کالا را هم در خاطر مشتری و هم بر روی فروشگاه آنلاین خود بررسی کنید تا مطئن شوید همکاری با شرکت های لجستیکی بهترین گزینه ی موجود است. این شرکت ها به این دلیل که به صورت تخصصی پروسه ی تحویل کالا را انجام می دهند غالبا مجهز به بروزترین تکنولوژی های این صنعت هستند. این شرکت ها با سیستم های تخصصی که برای عملیات لجستیک ایجاد کرده‌اند، که توانایی محاسبات پیچیده و گزارش های کاربردی را دارند، باعث اطمینان خاطر فروشگاه های آنلاین میشوند.

توجه داشته باشید برای موفقیت نه تنها باید از افراد متخصص استفاده کنید بلکه از از تکرار اشتباهات بازاریابی فروشگاه های آنلاین دیگر اجتناب کنید.

عدم محول کردن بخشی از کارها به متخصصان

با پایگان همراه باشید

درباره‌ی گروه تولید محتوا پایگان

همچنین ببینید

حراجمعه های ایرانی؛ از فروش چند برابری در حراجی تا مشکلات پیش روی فروشگاه‌های اینترنتی

چند سالی است که موضوع جمعه سیاه یا حراجمعه در ایران مطرح شده است. رویدادی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *